Viikon pelidemo: Colin McRae Rally



Viikon pelidemoesittelyssä Colin McRae Rally.


Meissä kaikissa asuu pieni Tommi Mäkinen. Tietokoneella tätä piilevää kykyä voi hyödyntää vaikkapa uunituoreessa Codemastersin Colin McRae Rallyssa.

Demosta löytyy myös vanhempi versio Pelit -lehden Onlinesta (42,8 Mt). Seuraava esittely on Pelit -lehden 44,7 Mt:n versiosta. Pienemmässä on karkeampi grafiikka, mutta näppäimet voi vaihtaa.

Tämä Screamer 2:n manttelinperijä on käännetty Playstation -versiosta kadehdittavalla lopputuloksella. Pelin alussa ollaan varikolla ja autoon tehdään tarvittavat säädöt niin ohjaukseen, alustaan, vaihteisiin kuin jarruihin ja valitaan radalle sopivat renkaat. Demossa peli arpoo yhden kolmesta radasta: Monte Carlo, Uusi-Seelanti tai Australia.

Kaikki radat ovat erilaisia, niin ulkonäöltään kuin maastoltaankin. Radoista löytyy kaikki rallipolkujen alkuaineet eli lumi, jää, muta, ruohikko, sora. Jää todella on jäätä ja lumipenkassa kaahailu hidastaa ajoa.

Kamerakulmia on ajossa neljä: Läheltä takaa, kaukaa takaa, nokkapelliltä ja auton edestä. Auton edestä ajettaessa on vauhdin tuntu parhaimillaan, eikä auton heittelehtiminen radalla ole vastenmielistä katsottavaa auton takaakaan.

Peli laitettiin testiin koko perheelle, joten tänä tasa-arvon aikakautena myös naisväki istutettiin Subarun rattiin. Eikä sitä kovin äkkiä pois sieltä saatukaan. Emäntä paineli nelipyöräluisussa ja hihkui, että kerrankin autopeli, joka pysyy käsissä ja tiellä.

Demossa ajetaan nuolinäppäimillä, eikä näppäimiä voi vaihtaa. Tämä tuotti 6-vuotiaalle Kankkuselle ensialkuun hieman vaikeuksia, mutta parin pelin jälkeen ajo sujui kuin vanhalta tekijältä. Parin pelin jälkeen siksi, että ajaa voi vain kerran, jonka loputtua peli täytyy käynnistää uudelleen.

Pelin grafiikka on ilo silmälle ja ainakin P233MMX 64 megan muistilla ja 4 Mt:n Ati 3D-kortilla ajo tuntuu selkäydintä myöten. Auto käyttäytyy juuri niin kuin ralliautot ja sladin voi oikaista kaasua vähentämällä ja vastakäännöllä.

Ajossa peli antaa anteeksi pienet radalta poistumiset pientareille, eikä auto pysähdy kuin seinään jos hipaisee aitaa tai penkerettä. Auton saa kyllä katolleen, jos tarvetta ilmenee (nimim. Kokemusta on). Puihin osuessa menopeli singahtaa aidolla tavalla sivulle jatkaen matkaa tai pyörähtäen pyörillään ympäri. Erikoisefekteinä on kolhut ja radasta tarttuva muta auton kyljissä.

Ratinväännön jälkeen peli toistaa suorituksen ja sitä katsellessa voi vain ihmetellä, että minäkö tuossa tosiaan ajan.

Demossa on grafiikkaa hieman karsittu mm. Auto, talot ja puut ovat läpinäkyviä sekä resoluutiota on laskettu. Tämä ei kuitenkaan vähennä pelin jumalaista ulkonäköä. Laitevaatimukset ovat tämän päivän luokkaa eli P166, 16 Mt muistia, DirectX-6, n. 60 Mt kiintolevytilaa.

Vaikka pelin koko pakattuna on 33 Mt, suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Tämä siniverinen rallipelien kuningas kuuluu ainakin meidän perheen joululahja toivelistaan.

MIKA KULMALA
20.11.1998


AJASSA -SIVULLE