Kuluttaja maksaa tuulisää keskimäärin 250 mk vuodessa

IVO alkaa markkinoida tuulisähköä



Valtion omistama Imatran Voima (IVO) alkaa markkinoida kotitalouksille tuulivoimalla tehtyä sähköä marraskuun alusta. Yhtiön mukaan tuulisähkön myynnillä vastataan kuluttajien lisääntyneeseen kysyntään ympäristöä vähemmän rasittavasta energiantuotannosta.


Suomessa energian tuotanto on suurin yksittäinen kasvihuonekaasujen aiheuttaja.

IVO:n sähkökaupan johtaja Rauno Kallonen kertoi, että kiinnostus vaihtoehtoisista tuotteista on lisääntynyt koko ajan ja osa kuluttajista on myös valmis maksamaan siitä syntyvän lisälaskun.

IVO:n laskelmien mukaan tuulivoimaan päätyvä asiakas maksaa sähköstään keskimäärin noin 250 markkaa enemmän vuodessa kuin muutoin tuotetusta sähköstä. Lisälaskun suuruus riippuu sähkön kulutuksesta. Ilman valtion tukea tuulilisä olisi kaksinkertainen.

Kallonen tähdensikin tiistaina hanketta esitellessään, että ilman valtion tukea tuulivoimatuotanto ei olisi vieläkään kannattavaa.

Hänen mukaansa tuulisähkön ja muiden vaihtoehtoisten tuotteiden myynti ei ollut aikaisemmin mahdollista myöskään siksi, että kotitalouksien sähkökauppa vapautui vasta tänä syksynä.

IVO:n selvitysten mukaan tuulisähkön käyttäjien määrä voi nousta korkeintaan viiteen prosenttiin kotitalouksista eli noin 100 000:een, mutta maailmalta saatujen kokemusten mukaan tämäkin on todella kova tavoite ja siihen tarvitaan ainakin 5-7 vuotta.

IVO:n hallitsemalla nykytuotannolla tuulivoimaa on noin 500 asiakkaalle, mutta lisää tuulivoimaloita on luvassa, jos kysyntää riittää.

Muonion tuulivoimalat uudelle yhtiölle

IVO:n markkinoima tuulisähkö tuotetaan Muonion Olostunturille pystytettävistä kahdesta tuulivoimalasta. Jos sää on suotuisa, ne saadaan pystyyn jo tällä viikolla.

Tanskassa valmistetut tuulivoimalat kuuluvat energiayhtiö Kemijoelle, jonka tuulivoimatuotanto aiotaan kuitenkin siirtää uuteen Tunturituuli-yhtiöön. Sen suurimmaksi omistajaksi tulee IVO, joka omistaa myös Kemijoen vesivoimaosakkeista suurimman osan.

Myös muut uuden yhtiön osakkaat ovat Kemijoen vesivoimaosakkeiden omistajia. Näistä suurimmat ovat metsäyhtiö UPM-Kymmene ja Lapin Sähkövoima.

Lisäksi uuteen yhtiöön otetaan tuulivoiman tuotantopaikkakuntien edustajia. Tuulisähkön myynti tapahtuu IVO Partnerit -yhtiöiden 11 yrityksen kautta.

Voimallinen mainoskampanja

IVO markkinoi tuulisähköä voimallisella, lähes 2 miljoonaa markkaa maksavalla mainoskampanjalla. Käyttöön otetaan koko arsenaali televisiosta suoramainontaan. Pienemmät yhtiöt ovat markkinoineet vihreää sähköä jo aiemmin.

IVO:n mukaan lähtö on selkeä viesti maailman muuttumisesta, sillä viime vuosiin erityisesti suuryhtiöt ovat pitäneet vaihtoehtoista energiatuotantoa lähes joutavana puuhasteluna ja nappikauppana.

Kallonen muistutti, että IVO:ssa tuulivoimaa on tutkittu vuodesta 1985.

"Tyhjää ei myydä" - halkoja kylläkin

Johtaja Jaana Rosendahl IVO:sta tähdensi, että yhtiö ei tule myymään tuulisähköä enemmän kuin sitä tuotetaan, vaan lappu pistetään varmasti luukulle kapasiteetin loppuessa. Hänen mukaansa tuulivoiman riittävyyttä voidaan seurata jatkuvasti energiataseesta, vaikka sähkön myynnissä on mukana useampia yhtiöitä.

Loppukäyttäjälle tulevaa sähköä ei voida erotella, vaan lisälaskulla kuluttaja tavallaan ohjaa yritystä tulevissa hankkeissa. Myös IVO:n tuulisähköllä keräämä lisä menee tuulivoimalainvestointeihin. Rosendahl itse maksaa jo nyt tuulivoimalisää.

Hänen mukaansa lisämaksu on henkilökohtainen mielenilmaus ympäristöinvestointien puolesta.

IVO markkinoi myös Suomen Luonnonsuojeluliiton hyväksymää Norppa-sähköä, jota on uusiutuvalla energialla tuotettu lämpö ja sähkö. Luvassa on myös halkokauppaa takkojen omistajille ja kodinkoneiden huoltopalvelu. Niitä varten on perusteilla paikallisten yhtiöiden verkosto.

Rosendahlin mielestä erilaisilla tuotteilla ei sekoiteta asiakkaita. Esimerkiksi tuulisähkön lisälasku on satsaus tuleviin investointeihin, kun taas Norppa-sähköllä erotellaan jo olemassa olevaa tuotantoa.

Voimaloita lisää, jos kysyntää riittää

Kallonen kertoi, että tällä hetkellä Suomen sähköntuotannosta noin 1 promille tuotetaan tuulella. IVO:n osuus siitä on noin kymmenesosa. Johtaja Teemu Järvenpää IVO:sta kertoi, että uusi yhtiö on valmis nelinkertaistamaan tuotantonsa.

Ensimmäiset lisäpanostukset ovat luvassa jo ensi vuonna, jos kuluttajat ovat riittävän kiinnostuneita tuulisähköstä.

IVO ja valtion pääosin omistama pörssiyhtiö Neste niputettiin uudeksi energiayhtiö Fortumiksi. Koska Fortumin vienti pörssiin lykkääntyi, valtio käyttää määräysvaltaa kaikissa yhtiöissä.

STT-IA
23.10.1998


TALOUS -SIVULLE