Viikon pelidemo:

Commandos: Behind Enemy Lines



Strategiapeli rintamalla on tapahtunut positiivista kehitystä megajoukkoräiskintöjen muuttuessa muutaman yksikön käsittäviin tiimipeleihin.


Tähän asti pelitalot ovat tuupanneet markkinoille Command & Conguer ja Total Annihilation- tyylisiä pelejä, joissa pelaajat rakentavat kilpaa mahdollisimman monilukuisen armeijan, ja sen jälkeen yrittävät tuhota vastustajan. Pelien pelkistetty kulku on ollut: rakenna kaksisataa yksikköä - rymistele vihollisen leiriin - tuhoa ja tapa kaikki.

Kun saatavilla on kourallinen miehiä, kaikilla erilaiset taidot ja vastassa kolminkertainen määrä vihollisia, niin strategiapelin perimmäinen tarkoitus alkaa hahmottua.

Pyro Studiosin Commandos: Behind Enemy Lines (yksinpelidemo tai moninpelidemo) on reaaliaikainen strategiapeli, jossa pelaajan tekemät valinnat tapahtuvat heti, eikä viidestoista päivä.

Demossa on kaksi pelattavaa, 1. ja 3. täysversion paristakymmenestä tehtävästa. Kummatkin sijoittuvat vuoden 1941 Norjaan. Pelaaja joutuu kovalle koetukselle, sillä jos yksikin tiimin jäsenistä kuolee, koko tehtävä on otettava uusiksi.

Helpotusta tilanteeseen tuo se, että tallennuksia voidaan tehdä koko pelin ajan. Pelissä voidaan grafiikan resoluutiota säätää neljään eri tarkkuuteen. 800X600 tilassa grafiikka on huikean kaunista ja pikkutarkkaa. Kaikki näytöllä tuntuu olevan viimeisen päälle.

Pelaajan käskytettävinä on viisi täydellisen pelin kuudesta pelaajasta: Green Beret, joka omistaa pistoolin ja puukon, osaa kantaa ruumiita ja tavaroita (mm. tynnyreitä), kaivautua hiekkaan tai lumeen ja kantaa repussaan vihollisen huomion kiinnittävää kauko-ohjattavaa lähetintä.

Marine, jolla on pistooli ja puukko, sekä harppuuna, jolla voi listiä vihulaisen äänettömästi, osaa sukeltaa ja on uppeluksissa vihollisen näkymättömissä, sekä osaa soutaa mm. Kumivenettä. Sapper kantaa pistoolia ja ansarautoja, jotka voi virittää saksalaisten kulkureiteille, sekä osaa käyttää räjähteitä (aika- ja kauko-ohjauspommeja, sekä käsikranaatteja).

Driverin hallussa on pistooli ja joissain tehtävissä (täydellisessä versiossa) konekivääri, ensiapulaukku, jossa kolme annosta elämää, osaa ottaa haltuun kulkuneuvoja sekä aseita. Spy on varustettu pistoolilla, ensiapulaukulla ja myrkkyruiskeella (loppumaton). Tämä osaa sonnustautua vihollisen univormuun sekä osaa kiinnittää vihulaisen huomion juttelemalla. Pystyy myös kantamaan ruumiita.

Lisäksi löytyy täysversiosta Sniper, jolla on pistooli, ensiapulaukku ja kiikaritähtaimellä varustettu kivääri, jossa on maksimissaan kuusi ammusta. Kaikki yksiköt osaavat kävellä, juosta ja ryömiä.

Tarvikkeet valitaan oikeasta alakulmasta klikkaamalla hiiren osoitinta välineen kuvan päällä. Vinkkinä kerrottakoon, että pistoolin kanssa ei voi kulkea joten ammuntapaikka kannattaa valita huolella. Sekä pistoolilla että harppuunalla on suhteettoman lyhyt kantomatka.

Tuplaklikkaamalla saa miehet juoksemaan, sukeltamaan tai soutamaan ripeämmin. Rakennuksiin voi piiloutua, mutta jos vihulainen näkee yksikön juoksevan rakennukseen, hän tulee perässä ja lahtaa koko poppoon kysymättä.

Lumessa kulkiessa jää jalanjäljet jotka häviävät pikkuhiljaa. Jälkiä voi käyttää houkutellessa saksalaiset surmansuuhun. Saksalaisilla on määrätty kiilan muotoinen näkökenttä, jonka ulkopuolella saa tapahtua mitä vain, eivätkä he korviaan lotkauta.

Paitsi jos ampua losauttaa pistoolilla, niin johan on puoli varuskuntaa ihmettelemässä ampumisen syytä. Ruudun oikeassa yläkulmassa on silmän muotoinen painike, jolla saadaan näkyviin määrätyn sotilaan näkökenttä. Spyn myrkkyruiske ja Marinen harppuuna ovat äänettömiä, sekä tietysti puukon käyttö.

Vaikeusastettakin löytyy

Ensimmäisenä tehtävänä on räjäyttää saksalaisten radioasema. Mukana tehtävää suorittamassa on Green Beret, Marine ja Driver. Asema on erillisellä saarella, joten Marinea tarvitaan soutajaksi ja Green Beretiä tynnyrin kantajaksi. Driver voidaan hyllyttää, kunhan mies piilotetaan niin, ettei sakemannit listi häntä.

Toinen tehtävä on jo huomattavasti vaikeampi. Tarkoituksena on räjäyttää pato, joka jauhaa sähköä saksalaisille. Tehtävään on ilmoittautunut vapaaehtoisiksi Green Beret, Marine ja Sapper, sekä Spy.

Tämä tehtävä vaati jo kunnollisen suunnitelman laadintaa, eikä tahdo onnistua hyvällä tahdollakaan. Aina jostain joku vastustaja ryntää paikalle juuri silloin kun ei saisi.

Tehtävä on mukavan vaikea, ja sen suoritettuaan pelaaja saa olla syystäkin tyytyväinen.

Pelin haasteellisuus ja yritys- erehdys taktiikka kiinnostaa yrittämään useammankin kerran ja pidentää pelin elinkaarta huomattavasti. Laite vaatimukset: Win95, P120 Mhz, 16 Mt RAM, 1 Mt SVGA- näytönohjain, äänikortti. HUOM! Lue tarkkaan imurointiohjeet sivulta.

Eidoksen kotisivuilta löytyy demojen lisäksi myös työpöydän taustakuvia teemana Commandos.

MIKA KULMALA
4.12.1998


AJASSA -SIVULLE