Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuluttajat, kauppa ja lehdistö eri linjoilla funktionaalisesta ruoasta



Terveydestään huolehtivat ihmiset jättävät funktionaaliset eli terveysvaikutteiset elintarvikkeet omassa ruokavaliossaan kakkossijalle tavanomaisen, monipuolisen ruokavalion jälkeen. Vaikka yleistuntuma funktionaalisia ruokia kohtaan on melko myönteinen, niiden turvallisuus kuitenkin askarruttaa, kertoo tutkija Mari Niva Kuluttajatutkimuskeskuksesta.


Funktionaalisia elintarvikkeita ei mielletä terveellisen ruokavalion oleellisena osana. Lisäksi näitä elintarvikkeita pidetään elintarviketeollisuuden teknisinä tuotoksina, jotka ovat omiaan vieraannuttamaan ihmisiä luonnonläheisestä ruoasta.

Kuluttajat käsittävät funktionaaliset elintarvikkeet kahdella tavalla. Yhden mielikuvan mukaan mikä tahansa ruoka - ruisleivästä kolesterolia alentavaan margariiniin - voi sisältää terveyttä edistäviä ainesosia, toteaa Niva tutkimuksessaan.

Toisen koulukunnan mukaan funktionaalisia elintarvikkeita ovat vain ne, joita on nimenomaan muokattu terveyttä edistäviksi. Tällöin elintarvikkeet, kuten kokoviljavalmisteet tai kasvikset, joiden perinteisesti tiedetään olevan hyväksi terveydelle, eivät ole funktionaalisia.

Jos kuluttajat vielä empivät funktionaalisuutta, niin elintarviketeollisuus ja -kauppa ovat asiasta mielissään. Funktionaalisten elintarvikkeiden kysynnän uskotaan kasvavan voimakkaasti lähitulevaisuudessa. Alalle kaivataan kuitenkin pelisääntöjä, joissa määritellään elintarvikkeen funktionaalisuus, Niva sanoo.


Lehdissä kirjoitettu myönteiseen sävyyn

Funktionaaliset elintarvikkeet ovat purjehtineet lehdistössä myötätuulessa. Kirjoittelussa pääpaino on ollut funktionaalisten elintarvikkeiden taloudellisissa mahdollisuuksissa. Tästä parhaana esimerkkinä on kolesterolia alentavan margariinin menestystarinan seuraaminen.

Lehdissä on käsitelty hyvin vähän funktionaalisiin elintarvikkeisiin liittyvistä ongelmista. Kuluttajien huolenaiheet tuotteiden tarpeellisuudesta tai turvallisuudesta ovat jääneet lähes huomiotta.

Terveysväittämien käyttö funktionaalisten tuotteiden markkinoinnissa on ollut ainoa lehdistön esiintuoma ongelma, selvittää Niva.

FF-IA
1.10.1999


Ajassa -sivulle