Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Hintamerkinnöissä monesti puutteita kioskeilla ja huoltoasemilla



Kioskien ja huoltoasemamyymälöiden hintamerkinnöissä paljastui kesän tehovalvonnassa monesti puutteita. Etenkin kilo- ja litrahinnat oli usein unohdettu merkitä näkyville.


Kuluttajavirasto tarkasti kesällä yhdessä lääninhallitusten kanssa lähes 1 400 kioskin ja huoltoasemamyymälän hintamerkinnät. Miltei puolet liikkeistä sai puutteiden vuoksi suullisen huomautuksen, ja kirjallinen kehotus päädyttiin antamaan kuudelle prosentille tarkastetuista.

Laajalla elintarvikemyymälällä varustetut huoltoasemat selvisivät tarkastuksista paremmin kuin muut huoltoasemat. Kuitenkin niistäkin lähes puolet sai suullisen tai kirjallisen huomautuksen. Muista, perinteisemmistä huoltoasemista huomautus ropsahti peräti kolmelle neljästä.

Kioskit olivat hintamerkintöjen suhteen huoltoasemia huolellisempia, mutta niistäkin yli 40 prosenttia sai puutteista huomautuksen.

Kuluttajavirasto muistuttaa, että tuotteen tai palvelun hinta on ilmoitettava kuluttajalle selkeästi. Kioskeilla ja huoltoasemamyymälöissä pelaa tätä nykyä yhä useammin itsepalvelu, joten hintojen selkeä esilläolo on entistä tärkeämpää.

Lääninhallitusten tarkastajat aikovat jatkaa tarkastuksiaan, ja jos merkintöjä ei ole korjattu, suullisen kehotuksen jälkeen yrittäjä saa kirjallisen kehotuksen.

Äärimmäisissä tapauksissa lääninhallitus voi kieltää liikettä jatkamasta hintamerkintäasetuksen vastaista markkinointia ja asettaa kieltoa tehostamaan uhkasakon.

STT-IA
1.10.1999


Kotimaa -sivulle