Kivilouhimoitten jätekasoille haetaan käyttöä
Hukkakivestä hyötykiveksi
Suomen rakennuskivilouhimoilla lojuu kymmeniä miljoonia kuutioita hukkakiveä. Jos sitä käytettäisiin ympäristörakentamiseen ja teiden pohjaksi, säästettäisiin soravaroja ja koskemattomia kallioita.
Uudenmaan liitto selvittelee parhaillaan alueellisen
ympäristökeskuksen tuella, voisiko hukkakiveä hyödyntää
kilpailukykyiseen hintaan. Loppuraportin pitäisi valmistua
lähikuukausina.
Hanke koskee varsinkin Mäntsälää, koska siellä toimivat
nykyisin maakunnan ainoat rakennuskivilouhimot ja uusiakin on
perustettavissa. Mukana on myös naapurikunta Pornainen,
josta löytyi kolme hyödyntämiskelpoista kalliota pari vuotta
sitten.
Reijo Alviola Geologian tutkimuskeskuksesta suosittelee
osaraportissaan, että hukka- eli sivukiven hyötykäyttöä
vauhditettaisiin ympäristötuilla. Se paikkaisi kuljetusten tuomia
kannattavuusongelmia.
Erikseen Suomessa tutkitaan sivukiven murskaamista
lujitusaineeksi asfaltin joukkoon. Tässä hankkeessa ovat
mukana mm. Tekes ja kiviteollisuus.
Kolmivuotisen projektin ensimmäiset tulokset viittaavat siihen,
että särmikkäät hukkakivet auttavat osuuksilla, joilla ajetaan
alle 60 kilometrin nopeuksilla. Sepeli parantaa
"taajama-asfaltin" raapaisun kestävyyttä, siis pienentää
nastarenkaitten aiheuttamia vahinkoja.
Valtaosa hukkaan
Suomessa tunnetaan yli sata kivilouhimoa. Niistä on
jokapäiväisessä käytössä vain pieni osa, mutta toisaalta
toiminta on parinkymmenen viime vuoden aikana kasvanut
teollisiin mittoihin. Enää ei ole kyse lohkareitten hausta oman
talon kivijalaksi tai portaiksi.
Mäntsälän neljälle louhimolle on kertynyt jo puoli miljoonaa
kuutiota hukkakiveä. Rääppikivikasat karttuvat vuosittain 100
000 kuutiolla, sillä keskimäärin 95 prosenttia lohkareista
tuomitaan käyttökelvottomiksi rakennuskivenä.
Hukkalohkareet ovat tavallisesti yksi-viisikuutioisia,
pienimmillään pään ja suurimmillaan henkilöauton kokoisia.
- Rääppikivikasaan laitetaan liian pienet tai vialliset kiviblokit,
selittää geologi Alviola.
Kyse on esimerkiksi liian poikkeavasta
väristä tai raekoosta, eri tavoin syntyneistä raoista tai
rappeutumisen merkeistä.
Jos kaikki nykyiset louhintaluvat käytetään eikä sivukiville
löydetä käyttöä, makaa Mäntsälässä tulevaisuudessa yli
miljoonan kuution kiviongelma. Sen ensi merkit näkyvät jo
Mäntsälä-Porvoo-tielle.
Jatkokäyttö osaksi louhintalupaa?
Geologi Alviolan mukaan louhimoilla pitäisi vastaisuudessa
varata tilaa hukkakiven lajitteluun, jatkojalostukseen sekä
syntyville kivituotteille.
- Hukkakiven käsittely tulisi vastedes ottaa huomioon jo uusia
louhintalupia myönnettäessä, kun nykyisin vaaditaan vain
maisemointi toiminnan päättyessä. Maa-ainesluvassa voisi
edellyttää maanomistajan ja louhijan yhteistyösopimusta.
Reijo Alviolan mukaan rakennuskiviyrittäjät ovat itsekin
ymmärtäneet, että sivukiven hyödyntäminen on ehto toiminnan
jatkamiselle tulevaisuudessa.
Erikseen voisi lajitella esimerkiksi ehyet, mutta alimittaiset
lohkareet. Ne kelpaisivat hautakivien veistäjille kotimaassa ja
ulkomailla, ellei louhija halua itse aloittaa sahausta.
Monet kivet sopivat sellaisenaan tai työstettyinä
ympäristörakentamiseen, vaikkapa jokirantojen ja rinteiden
pengertämiseen, puistojen siistimiseen sekä meluvalleihin.
Sahaamalla kivistä saisi laattoja jalkakäytäville tai nupukiviä
aukioille.
Hiominen tuo Mäntsälän mustan suonigneissin kuviot parhaiten
esiin.
Murskeesta ylitarjontaa
- Laajamittainen hukkakivikasojen purku voi alkaa vain
murskeen tuotannon myötä, päättelee Alviola.
Hänen
tutkimuksensa osoittivat, että Mäntsälän kivestä murskattu
sepeli käy tavanomaisiin tiekerroksiin, mutta lujuus ei riitä
ratapenkereisiin eikä betonirakenteisiin.
Samaan ryhmään kuuluvat eniten louhitut suomalaiset
rakennuskivet, kuten Taivassalon ja Virolahden punainen sekä
Ylämaan ruskea.
Kuljetuskustannusten takia murskeen päämarkkinat ovat 20-30
kilometrin säteellä. Rakennuskivifirmojen sivutuotteen menekkiä
heikentää sekin, että pääkaupunkiseudulla vallitsee
kalliokiviaineksen ylitarjonta.
Markkinatilanne ei näytä muuttuvan nopeasti, sillä rakentajat
louhivat Helsingin kallioita ja sinne tehtäneen tilaa myös
liikenteelle. Porvoon kaatopaikkatyömaalla syntyy parhaillaan
runsaasti murskattavaa kiviainesta.
- Tielaitos pystyttää tavallisesti oman murskaamon lähelle
työmaata, eikä hae kiviainesta louhimolta, toteaa Alviola.
Vientiä Norjan malliin?
Suomalaiskivillä voisi olla vientimahdollisuuksia, jos louhimo
sijaitsee lähellä satamaa.
- Norjassa toimii murskaamoja laiturien päässä rantakallioilla,
kertoo Alviola.
Mursketta kuljetetaan sieltä Englantiin,
Hollantiin ja Belgiaan, missä on huutava pula kovasta
kiviaineksesta.
Alviolan tietojen mukaan Suomesta aletaan laivata kiveä
Puolan maanrakennuskohteisiin, kuten satamiin ja jokien
pengertämiseen tulvien varalta.
- Meikäläistä kiveä tarvittaisiin varmaan Baltiassa ja
Pietarissakin.
STT-IA
1.10.1999
Kotimaa -sivulle
|