Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







MTV:n uusi kaapelikanava käynnistynee syksyllä



MTV on kiireellä valmistellut uuden, pelkästään kaapeliverkoissa näkyvän ja maksuttoman kanavan käynnistämistä.


Neuvottelut Suomessa toimivien kaapeliyhtiöiden kanssa ovat edelleen kesken, mutta nopeimmillaan kanava voidaan käynnistää hyvinkin nopealla aikataululla.

Alma Mediasta todetaan, että hanke vaatii toteutuakseen riittävän kattavuuden. Tällä hetkellä Suomessa on kaapeliyhteydessä 905 000 kotitaloutta, joista ainakin puolet eli 450 000 pitäisi saada ohjelman kohteiksi. Kohderyhmäksi tavoitellaan etenkin nuorisoa.

Viestintäpäällikkö Ahti Martikainen Alma Mediasta ei halua vielä tarkemmin kertoa hankkeen aikataulusta ja ohjelman sisällöstä. Myös hankkeen kustannusrakenne riippuu lopullisesti siitä, kuinka monta kaapeliyhtiötä saadaan hankkeeseen mukaan.

Martikaisen mukaan kaikille kaapeliyhtiöille on jätetty jakelutietä koskeva tarjous. Suullisia vastauksia on hänen mukaansa jo saatu, mutta yhtään lopullista sopimusta ei vielä ole allekirjoitettu.


Kaapeliverkkoja sata

Suomessa on kaikkiaan 31 kaapeliyhtiötä, joiden kanssa MTV käy neuvotteluja. Yhtiöillä on käytössään yhteensä sata teknistä kaapeliverkkoa. Verkoista kuitenkin Soneralla on 70.

Kaapeliyhtiöille ohjelmapaketti on maksuton. Hankkeen toteuttaminen ei myöskään vaadi kaapeliyhtiöiltä mitään laajempia investointeja, vaan toiminta pystyttäneen hoitamaan jo olemassa olevilla antenneilla ja kalustolla.

Ohjelma lähetetään satelliitin kautta digitaalisena kaapeliyhtiöihin. Yhtiöt muuttavat ohjelman analogiseen muotoon ja jakavat sen niiden piirissä oleviin talouksiin.

MTV sen sijaan joutunee satsaamaan uuteen vielä työnimellä Plus 24 etenevään kanavaansa toistakymmentä miljoonaa markkaa. Kustannukset syntyvät ohjelmakartan rakentamisesta ja pyörittämisestä sekä alueellisten mainosten myynnistä.

- Kustannukset riippuvat ohjelman sisällöstä ja kattavuudesta. Tavoitteena on, että toiminta kääntyy kolmessa vuodessa voitolliseksi, arvioi Martikainen.

STT-MH
1.10.1999


Talous -sivulle