Rekkojen viikonlopun rajoituksista ei näköpiirissä sopua EU:ssa
Sopiminen kaikille EU-maille yhteisistä rekkaliikenteen viikonloppurajoituksista takeltelee yhä.
Ongelmana on se, että EU:n komission ehdotus merkitsisi viikonloppurajoitusten lieventämistä mm. Saksassa, Itävallassa ja Ranskassa. Komission ehdotuksen mukaan kansainväliselle rekkaliikenteelle saisi asettaa rajoituksia vain sunnuntaisin ja yleisinä vapaapäivinä aamuseitsemästä iltakymmeneen.
Rajoitukset koskisivat merkittäviä ajoreittejä, jotka kuuluvat eurooppalaiseen TEN-liikenneverkostoon. Tällä hetkellä esimerkiksi Itävallassa ja Ranskassa rajoitukset alkavat jo lauantaina iltapäivällä ja Saksassakin heti, kun vuorokausi vaihtuu sunnuntaiksi. Kahdeksassa EU-maassa ei liikennettä ole rajoitettu.
Komission ehdotuksen mukaan valtiot voisivat saada pidennystä yleisiin rajoituksiin vain erityisistä syistä ja komission luvalla. EU:n komissio teki ehdotuksensa jo viime vuoden maaliskuussa, mutta asia ei ymmärrettävistä syistä edennyt Itävallan ja Saksan puheenjohtajakaudella.
Saksan, Itävallan ja Ranskan sanotaan olevan edelleen jyrkästi vastaan. Ranskan liikenneministeri Jean-Claude Gayssot sanoi keskiviikkona Pariisissa, että Ranska vastustaa ehdotusta "kaikin voimin".
Saksan jälkeen puheenjohtajuuden ottanut Suomi on pyrkinyt selvittämään, voidaanko asiassa mahdollisesti päästä eteenpäin ja millä tavalla. Asia tulee esille EU-maiden liikenneministereiden kokouksessa ensi viikolla. Jäsenmaiden odotetaan silloin kertovan, ovatko ne valmiit hyväksymään toisenlaisia aikarajoituksia, jos komission ehdotus ei niille käy.
Jos yhteisistä aikarajoituksista ei näytä löytyvän sopua, Suomi on varautunut jatkamaan neuvotteluja eräistä vähäisemmistä asioista.
EU-mailta on kysytty kantaa siihen, tulisiko aikarajoituksia asettavien maiden ilmoittaa niistä etukäteen muille EU-maille, mikä nyt ei ole välttämätöntä. Lisäksi Suomi puheenjohtajamaana on tutkaillut, voitaisiinko sopia yhteisistä säännöistä esimerkiksi sille, millaisia autoja tai painomääriä eri maiden rajoitukset voisivat koskea.
Joukkoliikenteen kuljettajat: Ajoaikoja lyhennettävä
Ammattiliittojen kuljettajat vaativat ajoaikojen
lyhentämistä ensi sopimuskierroksella. Ylipitkät
työajat heikentävät kuljettajien mukaan
liikenneturvallisuutta. Myös kilpailuttamisen
epäillään vaarantavan turvallisuutta.
SAK:laisten Kunta-alan ammattiliiton ja Auto- ja
kuljetusalan ammattiliiton sekä STTK:laisen
Kunnallisvirkamiesliiton kuljettajat katsovat, että
vuorokautinen työhönsidonnaisuusaika saisi olla
korkeintaan 11 tuntia. Nykyisin päivittäinen
työrupeama venyy kuljettajien mukaan jopa yli 13
tuntiin.
Liittojen mukaan vuorokautisen levon olisi oltava
vähintään kymmenen tuntia. Ainakin kolmen
tunnin välein olisi voitava pitää riittävä tauko.
KTV:n, AKT:n ja KVL:n kuljettajat vaativat lisäksi
samasta työstä samaa palkkaa. Nyt näin ei ole
mm. Turussa ja Tampereella.
Kuljettajien työajat ovat esillä mm. ensi viikolla
EU:n liikenneministerien kokouksessa
Luxemburgissa.
STT-MH
1.10.1999
Politiikka -sivulle
|