Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Rekkojen viikonlopun rajoituksista ei näköpiirissä sopua EU:ssa



Sopiminen kaikille EU-maille yhteisistä rekkaliikenteen viikonloppurajoituksista takeltelee yhä.


Ongelmana on se, että EU:n komission ehdotus merkitsisi viikonloppurajoitusten lieventämistä mm. Saksassa, Itävallassa ja Ranskassa. Komission ehdotuksen mukaan kansainväliselle rekkaliikenteelle saisi asettaa rajoituksia vain sunnuntaisin ja yleisinä vapaapäivinä aamuseitsemästä iltakymmeneen.

Rajoitukset koskisivat merkittäviä ajoreittejä, jotka kuuluvat eurooppalaiseen TEN-liikenneverkostoon. Tällä hetkellä esimerkiksi Itävallassa ja Ranskassa rajoitukset alkavat jo lauantaina iltapäivällä ja Saksassakin heti, kun vuorokausi vaihtuu sunnuntaiksi. Kahdeksassa EU-maassa ei liikennettä ole rajoitettu.

Komission ehdotuksen mukaan valtiot voisivat saada pidennystä yleisiin rajoituksiin vain erityisistä syistä ja komission luvalla. EU:n komissio teki ehdotuksensa jo viime vuoden maaliskuussa, mutta asia ei ymmärrettävistä syistä edennyt Itävallan ja Saksan puheenjohtajakaudella.

Saksan, Itävallan ja Ranskan sanotaan olevan edelleen jyrkästi vastaan. Ranskan liikenneministeri Jean-Claude Gayssot sanoi keskiviikkona Pariisissa, että Ranska vastustaa ehdotusta "kaikin voimin".

Saksan jälkeen puheenjohtajuuden ottanut Suomi on pyrkinyt selvittämään, voidaanko asiassa mahdollisesti päästä eteenpäin ja millä tavalla. Asia tulee esille EU-maiden liikenneministereiden kokouksessa ensi viikolla. Jäsenmaiden odotetaan silloin kertovan, ovatko ne valmiit hyväksymään toisenlaisia aikarajoituksia, jos komission ehdotus ei niille käy.

Jos yhteisistä aikarajoituksista ei näytä löytyvän sopua, Suomi on varautunut jatkamaan neuvotteluja eräistä vähäisemmistä asioista.

EU-mailta on kysytty kantaa siihen, tulisiko aikarajoituksia asettavien maiden ilmoittaa niistä etukäteen muille EU-maille, mikä nyt ei ole välttämätöntä. Lisäksi Suomi puheenjohtajamaana on tutkaillut, voitaisiinko sopia yhteisistä säännöistä esimerkiksi sille, millaisia autoja tai painomääriä eri maiden rajoitukset voisivat koskea.


Joukkoliikenteen kuljettajat: Ajoaikoja lyhennettävä

Ammattiliittojen kuljettajat vaativat ajoaikojen lyhentämistä ensi sopimuskierroksella. Ylipitkät työajat heikentävät kuljettajien mukaan liikenneturvallisuutta. Myös kilpailuttamisen epäillään vaarantavan turvallisuutta.

SAK:laisten Kunta-alan ammattiliiton ja Auto- ja kuljetusalan ammattiliiton sekä STTK:laisen Kunnallisvirkamiesliiton kuljettajat katsovat, että vuorokautinen työhönsidonnaisuusaika saisi olla korkeintaan 11 tuntia. Nykyisin päivittäinen työrupeama venyy kuljettajien mukaan jopa yli 13 tuntiin.

Liittojen mukaan vuorokautisen levon olisi oltava vähintään kymmenen tuntia. Ainakin kolmen tunnin välein olisi voitava pitää riittävä tauko. KTV:n, AKT:n ja KVL:n kuljettajat vaativat lisäksi samasta työstä samaa palkkaa. Nyt näin ei ole mm. Turussa ja Tampereella.

Kuljettajien työajat ovat esillä mm. ensi viikolla EU:n liikenneministerien kokouksessa Luxemburgissa.

STT-MH
1.10.1999


Politiikka -sivulle