Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Työmarkkinajärjestöt: Suomea uhkaa laivojen ulosliputusaalto ilman tukitoimia



Merenkulun työmarkkinajärjestöt vaativat hallitusta ryhtymään toimiin Suomen kauppalaivaston tulevaisuuden turvaamiseksi. Järjestöjen mukaan elinkeino ja alan työpaikat vaarantuvat, ellei Suomessa oteta käyttöön samoja EU:n komission suosituksia, joiden pohjalta muut kilpailijamaat saavat verohelpotuksia ja taloudellista tukea.


Suomalaisten kauppalaivojen ulosliputus muiden maiden rekistereihin on järjestöjen mukaan jatkuvasti lisääntynyt.

- Varustamot eivät enää rekisteröi uusia aluksia Suomeen. Ellei uudistuksia toteuteta, joudutaan uuteen ulosliputusaaltoon, sanoo toimitusjohtaja Per Forsskåhl Suomen varustamoyhdistyksestä.

Kolme työmarkkinakeskusjärjestöä ja kuusi merenkulkualan liittoa ovat jättäneet hallitukselle ja eduskunnan keskeisimmille päättäjille yhteisen kannanoton, jossa vaaditaan erityisesti kahta tukimuotoa, tonnistoveron muutosta ja miehistökustannusten alentamiseen tähtäävää rinnakkaisrekisterituen laajentamista.

Yhteisen kannanoton takana ovat Teollisuuden ja työnantajain TT, SAK, STTK, Suomen varustamoyhdistys, Suomen merimies-unioni, Suomen kone- ja laivapäällystöliitot, Ulkomaanliikenteen pientonnistoyhdistys sekä Ålands Redarförening.


Syytökset kohdistuvat valtiovarainministeriöön

Liikenneministeriö ehdotti tukien laajentamista jo keväällä, mutta hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta ei hyväksynyt lakiesitystä.

Suomalaiset merenkulkualan järjestöt syyttävät erityisesti valtiovarainministeriötä, joka ei hyväksy sovellettavaksi EU:n komission suositusta, jota Suomi itse on ollut valmistelemassa.

- Liikenneministeriö on esittänyt asiaa jo kaksi kertaa, mutta valtiovarainministeriö on vastustanut, ihmettelee Merimies-unionin puheenjohtaja Per-Erik Nelin (sd.).

Asia on keskeinen syy myös Merimies-unionin tupo-kriittisyydelle. Liiton mukaan hallituksen työllisyyslupaukset on ulotettava myös merenkulkuun.

Nykykäytäntö johtaa liiton mukaan verotulojen ohjautumiseen ulkomaille sekä ammattitaitoisen työvoiman siirtymiseen yhteiskunnan elätettäväksi.


EU:n suositukset myös Suomeen

Suomen muita kalliimpia työvoimakustannuksia halutaan alentaa miehistökustannusten tuen laajentamisella, jossa valtio maksaisi takaisin ennakkoverot ja osan sosiaalikustannuksista. Muutos olisi mahdollista saada jo ensi vuoden budjettiin ja sen hinta arvioidaan 80 miljoonaksi markaksi.

Suomen Merimies-unionissa arvioidaan, että suuri osa rahasta tulee takaisin, jos työttömyyden kustannuksilta siten säästytään.

Työnantajapuolella halutaan turvata kuljetusten luotettavuus ja turvallisuus myös pitämällä ammattitaitoinen työvoima Suomen lipun alla. Järjestöjen toinen vaatimus koskee tonnistoveroa, joka koskeva esitys niin ikään kesällä torjuttiin.

Liitot vaativat asiaa valmistelemaan valtiovarainministeriön johtamaa työryhmää. Useissa muissa EU-maissa komission suosittama tonnistovero on jo käytössä. Tonnistoveron koon mukaan maksetaan tietty vuosittainen maksu yhtiön tuloksesta riippumatta.

Veron ansiosta pääomien hankkiminen uusia laivainvestointeja varten olisi nykyistä helpompaa. EU-komissio suositteli jo keväällä 1997, että varustamojen verotuksessa siirryttäisiin normaalista elinkeinoverotuksesta ns. tonnistoverotukseen.

STT-IA
28.9.1999


Politiikka -sivulle