Työmarkkinajärjestöt: Suomea uhkaa laivojen ulosliputusaalto ilman tukitoimia
Merenkulun työmarkkinajärjestöt vaativat hallitusta ryhtymään toimiin Suomen kauppalaivaston tulevaisuuden turvaamiseksi. Järjestöjen mukaan elinkeino ja alan työpaikat vaarantuvat, ellei Suomessa oteta käyttöön samoja EU:n komission suosituksia, joiden pohjalta muut kilpailijamaat saavat verohelpotuksia ja taloudellista tukea.
Suomalaisten kauppalaivojen ulosliputus muiden
maiden rekistereihin on järjestöjen mukaan
jatkuvasti lisääntynyt.
- Varustamot eivät enää rekisteröi uusia aluksia
Suomeen. Ellei uudistuksia toteuteta, joudutaan
uuteen ulosliputusaaltoon, sanoo toimitusjohtaja
Per Forsskåhl Suomen varustamoyhdistyksestä.
Kolme työmarkkinakeskusjärjestöä ja kuusi
merenkulkualan liittoa ovat jättäneet hallitukselle
ja eduskunnan keskeisimmille päättäjille yhteisen
kannanoton, jossa vaaditaan erityisesti kahta
tukimuotoa, tonnistoveron muutosta ja
miehistökustannusten alentamiseen tähtäävää
rinnakkaisrekisterituen laajentamista.
Yhteisen kannanoton takana ovat Teollisuuden ja
työnantajain TT, SAK, STTK, Suomen
varustamoyhdistys, Suomen merimies-unioni,
Suomen kone- ja laivapäällystöliitot,
Ulkomaanliikenteen pientonnistoyhdistys sekä
Ålands Redarförening.
Syytökset kohdistuvat valtiovarainministeriöön
Liikenneministeriö ehdotti tukien laajentamista jo
keväällä, mutta hallituksen talouspoliittinen
ministerivaliokunta ei hyväksynyt lakiesitystä.
Suomalaiset merenkulkualan järjestöt syyttävät
erityisesti valtiovarainministeriötä, joka ei
hyväksy sovellettavaksi EU:n komission
suositusta, jota Suomi itse on ollut
valmistelemassa.
- Liikenneministeriö on esittänyt asiaa jo kaksi
kertaa, mutta valtiovarainministeriö on
vastustanut, ihmettelee Merimies-unionin
puheenjohtaja Per-Erik Nelin (sd.).
Asia on keskeinen syy myös Merimies-unionin
tupo-kriittisyydelle. Liiton mukaan hallituksen
työllisyyslupaukset on ulotettava myös
merenkulkuun.
Nykykäytäntö johtaa liiton mukaan verotulojen
ohjautumiseen ulkomaille sekä ammattitaitoisen
työvoiman siirtymiseen yhteiskunnan
elätettäväksi.
EU:n suositukset
myös Suomeen
Suomen muita kalliimpia työvoimakustannuksia
halutaan alentaa miehistökustannusten tuen
laajentamisella, jossa valtio maksaisi takaisin
ennakkoverot ja osan sosiaalikustannuksista.
Muutos olisi mahdollista saada jo ensi vuoden
budjettiin ja sen hinta arvioidaan 80 miljoonaksi
markaksi.
Suomen Merimies-unionissa arvioidaan, että suuri
osa rahasta tulee takaisin, jos työttömyyden
kustannuksilta siten säästytään.
Työnantajapuolella halutaan turvata kuljetusten
luotettavuus ja turvallisuus myös pitämällä
ammattitaitoinen työvoima Suomen lipun alla.
Järjestöjen toinen vaatimus koskee tonnistoveroa,
joka koskeva esitys niin ikään kesällä torjuttiin.
Liitot vaativat asiaa valmistelemaan
valtiovarainministeriön johtamaa työryhmää.
Useissa muissa EU-maissa komission suosittama
tonnistovero on jo käytössä. Tonnistoveron koon
mukaan maksetaan tietty vuosittainen maksu
yhtiön tuloksesta riippumatta.
Veron ansiosta
pääomien hankkiminen uusia laivainvestointeja
varten olisi nykyistä helpompaa. EU-komissio
suositteli jo keväällä 1997, että varustamojen
verotuksessa siirryttäisiin normaalista
elinkeinoverotuksesta ns. tonnistoverotukseen.
STT-IA
28.9.1999
Politiikka -sivulle
|