Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Toinen aalto kääntää joukkoliikennettä nousuun



Kaupunkien joukkoliikenteeseen etsitään uutta potkua liikenneministeriön käynnistämällä Joukkoliikenteen toinen aalto -hankkeella. Toisessa aallossa on mukana 25 kaupunkia ja neljättäkymmentä erilaista kokeilua.


Kokeiluhankkeita vertailtiin perjantaina Tampereella kokoontuneessa seminaarissa. Väliraportti hankkeista valmistuu kuitenkin vasta keväällä 2000.

Joukkoliikenteen toinen aalto käynnistettiin viime syksynä. Paikallisten hankkeiden yhteen sovituksesta vastaavat Suomen Paikallisliikenneliitto ja Liikenneliitto.

Paikallisliikenneliitto on kaupunkien joukkoliikennettä harjoittavien yritysten etujärjestö ja Liikenneliitto kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen käyttäjien etujärjestö.

Parlamentaarisen liikennekomitean aloitteesta yritettiin 1970-luvulla parantaa joukkoliikenteen asemaa. Silloin kokeiluja tehtiin erilaisilla liikennealueilla. Se oli joukkoliikenteen kehittämisen ensimmäinen aalto, vaikka sitä ei sillä kutsuttukaan.

Projektipäällikkö Anders Pulkki Paikallisliikenneliitosta näkee, että nyt on sopiva hetki parantaa joukkoliikenteen asemaa. Muuttoliikenne suuntautuu kaupunkeihin. Kaupunkikeskustojen viihtyvyyden kannalta olisi parempi saada ihmiset käyttämään joukkoliikennettä.

Parhaillaan kokeillaan mm. erilaisia tariffeja, hintajoustoja, bussiliikenteen nopeuttamista, joukkoliikenteen liikennevaloetuuksia, terminaalien parantamista ja markkinointikeinoja.


Linjuriautosta katujen ässä

Joukkoliikenteen suosio oli korkeimmillaan 1960-luvun puolivälissä. Sen jälkeen henkilöautojen lisääntyminen käänsi koko maan kattavat matkustajaluvut laskuun. Suurin lasku on kirjattu haja-asutusalueilla.

Vahvimmillaan joukkoliikenne toimii edelleen kaupungeissa ja niiden välisessä liikenteessä. Liikenneliiton toiminnanjohtaja Sisko Kangas kertoo, että Suomessa tehdään vuosittain lähes 490 miljoonaa joukkoliikennematkaa.

Se merkitsee, että jokainen suomalainen matkustaa keskimäärin 96 kertaa jollakin joukkoliikennevälineellä.

Kangas muistuttaa, että 1970-luvun kokeiluista jäivät pysyviksi joukkoliikennekaistat pääkaupunkiseudulle ja muutamiin muihin kaupunkeihin.

STT-MH
10.12.1999


Kotimaa -sivulle