Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Tavaraliikennettä avataan kilpailulle

EU-liikenneministerit pääsivät sopuun rautatiepaketista



EU:n liikenneministerit sopivat rautateitä uudistavista laeista perjantaina. Paketti Euroopan rautateiden elvyttämisestä sisältää kansainvälisen tavaraliikenteen avaamisen kilpailulle.


Nyt sovittu paketti sisältää lakipykälät, joilla toteutetaan ministerien lokakuussa hyväksymät rautatiepolitiikan elvyttämisen linjaukset. Määräyksiä muutetaan niin, että usea rautatieyritys voi toimia samalla verkolla.

Liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen oli iloinen, että paketista saavutettiin nyt yksimielisyys, koska se edistää rautateiden elvyttämistä ja kilpailukykyä.

- Nyt hyväksytyn ratkaisun avulla ympäristöystävällinen kuljetusmuoto voi ottaa hoitaakseen suuremman osan kuljetusmarkkinoista, sanoi Heinonen.

Direktiivipaketilla halutaan parantaa rautateiden kilpailukykyä ja mahdollistaa kilpailu Euroopan rautateillä. Ministerit sopivat siitä, että radanpito ja kuljetustoiminta erotetaan toisistaan ainakin kirjanpidollisesti.

Turvallisuustodistukset ja toimiluvat täytyy myöntää tasapuolisin ehdoin. Myöskään ratamaksuissa ja ratakapasiteetin jaossa ei saa syrjiä ketään.

Liikenneministerit keskustelivat pitkään radankäytön hinnoittelun periaatteista. Ratamaksujen pitää perustua liikennöinnistä aiheutuneisiin kustannuksiin eli rajakustannuksiin. Jäsenmaat saavat kuitenkin periä korkeampiakin maksuja esimerkiksi ympäristö- tai ruuhkakustannusten takia.

Osana pakettia liikenneministerit keskustelivat rautateiden yhteentoimivuudesta Euroopassa. Tarkoituksena on yhtenäistää jäsenmaiden teknisiä järjestelmiä ja poistaa hallinnollisia ja teknisiä esteitä junien kansainvälisen liikenteen tieltä.

Komissio aikoo ensi vuonna ohjata 200 miljoonaa euroa TEN-rahoitusta rautatieliikenteen pullonkaulojen poistamiseen.

Liikenneministerit sopivat myös rataverkostosta, jolle toimiluvan saaneet rautatieyhtiöt pääsevät hoitamaan tavaraliikennettä. Verkko (ns. TERFN-verkko) kattaa lähes kaikki radat, joilla on kansainvälistä tavaraliikennettä.

Näille radoille on myös mahdollista saada yleiseurooppalaista TEN-tukea. Suomessa TERFN-verkko on sama kuin aiemmin sovittu TEN-verkko.

Suomi kannatti rautatiepaketin hyväksymistä. Suomessa radanpidon ja rautatieliikenteen palvelujen tarjoaminen on jo erotettu toisistaan. Suomessa VR-yhtymä Oy:ltä perittävä ratamaksu on direktiivin mukainen.

EU:n liikenneasioista vastaava komissaari, espanjalainen Loyola de Palacio korosti ministerikokouksen yhteydessä rautatiepaketin läpimenon tärkeyttä.

Hänen mukaansa hanke paitsi edistää kilpailua, myös avaa mahdollisuuden EU-maiden rautatieverkkojen yhteensovittamiselle, mikä tekee rajojen ylitykset aiempaa helpommiksi.

Uudistusten hyväksyminen otti lopulta tiukoille, eikä siinä onnistuttu ilman useille EU-maille tehtyjä myönnytyksiä. Varsinkin Ranska esitti rautatiepakettia hahmoteltaessa useaan otteeseen vastalauseita.

IA
10.12.1999


Politiikka -sivulle