Talviajan liikenteen vaarat
Kuljettajan nuori ikä ja suuret ajonopeudet ovat riskitekijöitä talviajan liikenteessä.
Diplomi-insinööri Matti Roineen mukaan ikä ei
yksin ole riski, vaan siihen liittyy kuljettajan
suhtautuminen ajoneuvoon ja ajonopeuteen.
Roine on tutkinut väitöskirjassaan talviajan
liikenteen yleisiä riskitekijöitä. Väitöskirja on
tehty teknillisen korkeakoulun rakennus- ja
ympäristötekniikan osastolle.
Vuosittaisista liikenneonnettomuuksista noin 45
prosenttia tapahtuu talviliikenteessä. Kuolemaan
johtaneista liikenneonnettomuuksista noin 38
prosenttia sattuu talvella.
Miesten ja naisten välillä ei eroja
Talviajan onnettomuuksien määrässä ei Roineen
mukaan ole eroa miesten ja naisten välillä.
- Koko vuotta koskevien tilastojen mukaan
naisten riski joutua onnettomuuksiin on suurempi
kuin miesten. Talviaikana merkittäviä eroja ei ole,
koska naiset ajavat enemmän taajamissa. Naiset
ajavat yleensä myös pienemmillä autoilla.
Roine pitää autojen turvavarustuksen lisäämistä
merkittävänä onnettomuusriskin vähentäjänä.
Hänen mukaansa autoissa kokeillaan mm. uusia
automaattisia varoitusjärjestelmiä, jotka
ilmoittavat kohtaamisonnettomuusriskistä.
Nastarenkaiden käyttö ei Roineen mielestä ole
kovinkaan merkittävä turvallisuutta lisäävä tekijä.
Roine sanoo, että hänen väitöskirjansa
tutkimustulokset tukevat lähinnä aiemmin
saatujen kotimaisten ja kansainvälisten
tutkimusten tuloksia.
Tutkimukseen on osallistunut noin 6 000
ajoneuvoon haltijaa vuosina 1991-1993.
Aineistossa on mukana myös kuolemaan
johtaneet onnettomuudet vuosilta 1987-1991.
Roineen väitöstilaisuus pidettiin teknillisellä
korkeakoululla torstaina.
STT-MH
10.12.1999
Kotimaa -sivulle
|