Teiden kunto rappeutuu rahapulan vuoksi
Maamme teiden kunto rappeutuu, koska kunnostamiseen ei ole tarpeeksi määrärahoja. Tielaitoksen selvityksen mukaan tiestömme rappeutuminen voidaan estää, jos kunnostamiseen saataisiin lisää varoja noin sata miljoonaa markkaa vuodessa.
Nykyisin Tielaitos
käyttää teiden ylläpitoon vuosittain noin 600
miljoonaa markkaa. Varat tulevat valtion
budjetista.
Huonosti päällystettyjä teitä Suomessa on noin 6
200 kilometriä. Huonoimpaan kuntoon ovat
päässeet sivutiet.
Tielaitoksen kannalta pahimpia
puutteita ovat halkeamat päällysteissä, koska
niistä pääsee vesi sisälle. Ongelmia aiheuttavat
myös liikenteen päällysteisiin painamat urat sekä
muut epätasaisuudet.
Teiden kunto on heikentynyt selkeimmin 1990-luvun
lopulla. Tielaitos arvioi, että koko 1990-luvun
jälkeenjäämien paikkaamiseksi tarvittaisiin 500
miljoonan markan lisärahoitus.
Vuonna 2000 teiden päällysteisiin ja
peruskorjauksiin on tarkoitus käyttää 70 miljoonaa
markkaa enemmän kuin tänä vuonna.
Teiden kuntoa koskevan selvityksen Tielaitokselle
on laatinut bostonilainen konsulttitoimisto
Cambridge Systematics Inc. Tutkimuksen
teettämisestä vastasi suomalainen
konsulttitoimisto Inframan Oy.
Selvityksessä on haluttu tuoda esiin ulkopuolisen
näkemys Tielaitoksen toiminnasta ja rahoituksen
riittävyydestä. Selvitys tehtiin viime kesäkuun ja
marraskuun välisenä aikana.
Päällysteiden uusiminen tippunut puoleen
Tielaitos pelkää, että rahan puutteen vuoksi
tieverkostomme heikkenee vuosi vuodelta yhä
enemmän. Pääteillä ongelma on pienempi kuin
sivuteillä.
Noin 60 prosenttia liikenteestä kulkee
pääteillä, joiden kunnostamisesta huolehditaan
teiden nopean kulumisen vuoksi enemmän kuin
sivuteistä. Tiestöstämme on edelleen 36
prosenttia sorateitä, joilla ajaa vuorokaudessa
alle 350 ajoneuvoa.
Tielaitos uusii tänä vuonna teiden päällysteitä
vain noin 3 200 tiekilometrillä. Vielä 90-luvun
alussa päällysteitä voitiin uusia 5 000-7 000
kilometrillä vuodessa.
Rahoitusvajeen vuoksi teitä
on paikattu sekoittamalla vanhaa päällystettä
bitumiin. Paikkausmenetelmä on kuitenkin
lyhytikäinen. Tielaitoksen mukaan paikkauksen
kesto on vain noin kaksi vuotta.
Konsulttiyhtiön tekemän selvityksen mukaan
Tielaitoksen tulisi laatia teiden
kunnossapitosuunnitelma ja rahoitus pitemmäksi
ajaksi kuin vuodeksi kerrallaan.
STT-MH
10.12.1999
Kotimaa -sivulle
|