Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Teiden kunto rappeutuu rahapulan vuoksi



Maamme teiden kunto rappeutuu, koska kunnostamiseen ei ole tarpeeksi määrärahoja. Tielaitoksen selvityksen mukaan tiestömme rappeutuminen voidaan estää, jos kunnostamiseen saataisiin lisää varoja noin sata miljoonaa markkaa vuodessa.


Nykyisin Tielaitos käyttää teiden ylläpitoon vuosittain noin 600 miljoonaa markkaa. Varat tulevat valtion budjetista.

Huonosti päällystettyjä teitä Suomessa on noin 6 200 kilometriä. Huonoimpaan kuntoon ovat päässeet sivutiet.

Tielaitoksen kannalta pahimpia puutteita ovat halkeamat päällysteissä, koska niistä pääsee vesi sisälle. Ongelmia aiheuttavat myös liikenteen päällysteisiin painamat urat sekä muut epätasaisuudet.

Teiden kunto on heikentynyt selkeimmin 1990-luvun lopulla. Tielaitos arvioi, että koko 1990-luvun jälkeenjäämien paikkaamiseksi tarvittaisiin 500 miljoonan markan lisärahoitus.

Vuonna 2000 teiden päällysteisiin ja peruskorjauksiin on tarkoitus käyttää 70 miljoonaa markkaa enemmän kuin tänä vuonna.

Teiden kuntoa koskevan selvityksen Tielaitokselle on laatinut bostonilainen konsulttitoimisto Cambridge Systematics Inc. Tutkimuksen teettämisestä vastasi suomalainen konsulttitoimisto Inframan Oy.

Selvityksessä on haluttu tuoda esiin ulkopuolisen näkemys Tielaitoksen toiminnasta ja rahoituksen riittävyydestä. Selvitys tehtiin viime kesäkuun ja marraskuun välisenä aikana.


Päällysteiden uusiminen tippunut puoleen

Tielaitos pelkää, että rahan puutteen vuoksi tieverkostomme heikkenee vuosi vuodelta yhä enemmän. Pääteillä ongelma on pienempi kuin sivuteillä.

Noin 60 prosenttia liikenteestä kulkee pääteillä, joiden kunnostamisesta huolehditaan teiden nopean kulumisen vuoksi enemmän kuin sivuteistä. Tiestöstämme on edelleen 36 prosenttia sorateitä, joilla ajaa vuorokaudessa alle 350 ajoneuvoa.

Tielaitos uusii tänä vuonna teiden päällysteitä vain noin 3 200 tiekilometrillä. Vielä 90-luvun alussa päällysteitä voitiin uusia 5 000-7 000 kilometrillä vuodessa.

Rahoitusvajeen vuoksi teitä on paikattu sekoittamalla vanhaa päällystettä bitumiin. Paikkausmenetelmä on kuitenkin lyhytikäinen. Tielaitoksen mukaan paikkauksen kesto on vain noin kaksi vuotta.

Konsulttiyhtiön tekemän selvityksen mukaan Tielaitoksen tulisi laatia teiden kunnossapitosuunnitelma ja rahoitus pitemmäksi ajaksi kuin vuodeksi kerrallaan.

STT-MH
10.12.1999


Kotimaa -sivulle