Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuluttajaliitto vaatii eurohinnoille parempaa näkyvyyttä



Suomen kuluttajaliitto vaatii eurohinnoille parempaa näkyvyyttä hintamerkinnöissä, mainoksissa ja tiedotusvälineissä.


Samalla liitto vaatii uusien eurorahojen tunnettuuden varmistamista erehdysten välttämiseksi sekä kaupan ja pankkien riittävää valmiutta rahojen vaihtamiseen vuoden 2002 alusta.

Kuluttajaliiton mukaan hintojen merkintöjä euroissa on laajennettava ja suurennettava paremmin näkyviksi. Markkahinnat ovat helposti luettavissa, mutta eurohinnat on yleensä kirjoitettu pienellä, minkä vuoksi ne jäävät huomaamattomiksi.

Liiton mukaan erityisesti mainoksissa tulee hinnat esittää markkojen rinnalla nykyistä näkyvämmin myös euroina. Samaa liitto toivoo myös tiedotusvälineiltä.


Siirtymäaika liian lyhyt

EMU-maiden valtiovarainministerit ovat päättäneet lyhentää euron ja kansallisten rahojen rinnakkaisen käytön vuoden 2002 alussa kahdeksi kuukaudeksi entisen puolen vuoden sijasta.

Liiton mukaan joillekin kuluttajaryhmille käteisrahan ja hintamerkintöjen vaihtuminen tapahtuu liian nopeasti. Tämän vuoksi eurohintojen tuntemusta on edistettävä.

Erityisesti näkövammaisten ja ikääntyneiden on erehdysten välttämiseksi tunnettava uudet käteisrahat hyvin ennen käyttöönottoa.

Kuluttajaliitto vaatii edelleen mahdollisuutta vaihtaa käytöstä poistuvat markat helposti ja maksuttomasti euroiksi myös nyt esitetyn kahden kuukauden ylimenokauden jälkeen.

Liiton mielestä pankit voisivat tarjota erityisesti omille asiakkailleen mahdollisuutta vaihtaa markkoja maksutta euroiksi lyhyen ylimenokauden jälkeenkin.

Nykyinen rahalain mukainen vaihtoaika Suomen Pankissa on kymmenen vuotta.

STT-MH
17.9.1999


Kotimaa -sivulle