Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Euromitaleista kuluttajien harmi



Saksalaisyrityksen keväinen Eurooppa-juhlamitalien postimyyntikampanja tuottaa edelleen töitä kuluttajaneuvojille. Kuluttajilla on vaikeuksia saada "kestotilaus" loppumaan.


Ylitarkastaja Leena Lindström kuluttajavirastosta kehottaa käyttämään postista saatavaa asiakaspalautuslomaketta, jotta kiellosta jää todiste.

Alkuperäisessä tarjouksessa yritys käytti nimeä Pohjoismainen rahapaja Göde. Rahapaja Oy:n nostettua nimisekaannuksen esille on nimi muuttunut Kolikkokonttoriksi. Sen Suomen toiminta keskittyy postilokero-osoitteeseen Vantaalla.

Saksalaisyritys oli ennen Suomeen tuloaan pyytänyt kuluttajavirastolta ennakkolausuntoa myyntimateriaalista.
- Mitään ehdottamiamme muutoksia ei siihen tehty, toteaa ylitarkastaja Lindström.

- Meille oli aikamoinen järkytys, että kirje levisi osoitteettomana jakeluna pariin sataan tuhanteen talouteen. Tekstin maininnat valintamenettelystä ja henkilökohtaisista numeroista olivat saaneet meidät kuvittelemaan, että kyseessä olisi osoitteellinen postitus.


Kestotilaajaksi tietämättään

Ensimmäinen Eurooppa-juhlamitali tarjottiin "edulliseen 30 markan ensilyöntihintaan". Useimmat kuluttajat kuvittelivat olevansa tilaamassa vain yhtä kolikkoa, mutta todellisuudessa kirjeen epäselvä sanamuoto sitoi heidät sarjan kestotilaajiksi. Pankki sai kyselyitä epätavallisesta maksutavasta.

Mitalien mukana ei seurannut maksulomaketta, vaan pelkkä tilinumero.
- Keväällä meille kuluttajavirastoon tuli kymmeniä ja kymmeniä tiedusteluja, muistelee Lindström.

- Puhelut ovat nyt vähentyneet, kun aktiivi markkinointikampanja on ohi. Lisäksi olemme kolmella kirjeellä antaneet toimintaohjeita kunnallisille kuluttajaneuvojille.

Kunnallisten kuluttajaneuvojien harmina Göden mitalit ovat säilyneet näihin päiviin asti. Kaija Holma Lahdesta kertoo, että kuluttajat eivät ole onnistuneet katkaisemaan mitalien tuloa seuraavankaan, 250 markan hintaisen juhlamitalin jälkeen.

- Apua ei ole ollut edes erillisestä kirjeestä, jossa kielletään lähettämästä mitään postia. Toistuvat palautukset ja kiellot tietävät kuluttajille suunnatonta vaivaa.


Eurosekaannus?

Rahapaja Oy on edelleen kiinnostunut saksalaisen kilpailijansa toiminnasta. Toimitusjohtaja Raimo Makkosen mukaan lakimiehet tutkivat nyt verokysymyksiä.
- Me joudumme maksamaan vastaavassa tapauksessa 22 prosentin arvonlisäveron. Epäilemme saksalainen yrityksen esiintyvän verotussyistä sveitsiläisen filiaalinsa kautta.

Kuluttajavirasto uskoo vielä saavansa uudelleen keskusteluyhteyden Kolikkokonttorin emoyhtiöön, vaikka kirjeeseen ei ole toisellakaan yrittämällä vastattu.

Ylitarkastaja Lindströmin mukaan ongelmayritys saatetaan ottaa esille myös yhteistyössä ruotsalaisten ja norjalaisten kollegoitten kanssa, kuten kaksi tapausta jo aiemmin tänä vuonna. Vastaavia mitalisarjan markkinointiongelmia on nimittäin aiemmin hoidettu naapurimaissa.

Ylitarkastaja Lindström muistuttaa, että tapaus liittyy myös EU-maiden valtiovarainministerien pyrkimyksiin ja lupauksiin estää eurovaluuttaan liittyvät sekaannukset.
- Osa kuluttajista kuvitteli mainostekstin EU- ja euroviittausten perusteella saavansa tulevista kolikoista jonkinlaisen maksullisen ensipainoksen.

STT-MH
17.9.1999


Kotimaa -sivulle