Euromitaleista kuluttajien harmi
Saksalaisyrityksen keväinen Eurooppa-juhlamitalien postimyyntikampanja tuottaa edelleen töitä kuluttajaneuvojille. Kuluttajilla on vaikeuksia saada "kestotilaus" loppumaan.
Ylitarkastaja Leena Lindström kuluttajavirastosta kehottaa
käyttämään postista saatavaa asiakaspalautuslomaketta, jotta
kiellosta jää todiste.
Alkuperäisessä tarjouksessa yritys käytti nimeä Pohjoismainen
rahapaja Göde. Rahapaja Oy:n nostettua nimisekaannuksen
esille on nimi muuttunut Kolikkokonttoriksi. Sen Suomen
toiminta keskittyy postilokero-osoitteeseen Vantaalla.
Saksalaisyritys oli ennen Suomeen tuloaan pyytänyt
kuluttajavirastolta ennakkolausuntoa myyntimateriaalista.
- Mitään ehdottamiamme muutoksia ei siihen tehty, toteaa
ylitarkastaja Lindström.
- Meille oli aikamoinen järkytys, että kirje levisi
osoitteettomana jakeluna pariin sataan tuhanteen talouteen.
Tekstin maininnat valintamenettelystä ja henkilökohtaisista
numeroista olivat saaneet meidät kuvittelemaan, että kyseessä
olisi osoitteellinen postitus.
Kestotilaajaksi tietämättään
Ensimmäinen Eurooppa-juhlamitali tarjottiin "edulliseen 30
markan ensilyöntihintaan". Useimmat kuluttajat kuvittelivat
olevansa tilaamassa vain yhtä kolikkoa, mutta todellisuudessa
kirjeen epäselvä sanamuoto sitoi heidät sarjan kestotilaajiksi.
Pankki sai kyselyitä epätavallisesta maksutavasta.
Mitalien mukana ei seurannut maksulomaketta, vaan pelkkä tilinumero.
- Keväällä meille kuluttajavirastoon tuli kymmeniä ja kymmeniä
tiedusteluja, muistelee Lindström.
- Puhelut ovat nyt vähentyneet, kun aktiivi markkinointikampanja on ohi. Lisäksi
olemme kolmella kirjeellä antaneet toimintaohjeita kunnallisille
kuluttajaneuvojille.
Kunnallisten kuluttajaneuvojien harmina Göden mitalit ovat
säilyneet näihin päiviin asti. Kaija Holma Lahdesta kertoo, että
kuluttajat eivät ole onnistuneet katkaisemaan mitalien tuloa
seuraavankaan, 250 markan hintaisen juhlamitalin jälkeen.
- Apua ei ole ollut edes erillisestä kirjeestä, jossa kielletään
lähettämästä mitään postia. Toistuvat palautukset ja kiellot
tietävät kuluttajille suunnatonta vaivaa.
Eurosekaannus?
Rahapaja Oy on edelleen kiinnostunut saksalaisen kilpailijansa
toiminnasta. Toimitusjohtaja Raimo Makkosen mukaan
lakimiehet tutkivat nyt verokysymyksiä.
- Me joudumme maksamaan vastaavassa tapauksessa 22
prosentin arvonlisäveron. Epäilemme saksalainen yrityksen
esiintyvän verotussyistä sveitsiläisen filiaalinsa kautta.
Kuluttajavirasto uskoo vielä saavansa uudelleen
keskusteluyhteyden Kolikkokonttorin emoyhtiöön, vaikka
kirjeeseen ei ole toisellakaan yrittämällä vastattu.
Ylitarkastaja Lindströmin mukaan ongelmayritys saatetaan
ottaa esille myös yhteistyössä ruotsalaisten ja norjalaisten
kollegoitten kanssa, kuten kaksi tapausta jo aiemmin tänä
vuonna. Vastaavia mitalisarjan markkinointiongelmia on
nimittäin aiemmin hoidettu naapurimaissa.
Ylitarkastaja Lindström muistuttaa, että tapaus liittyy myös
EU-maiden valtiovarainministerien pyrkimyksiin ja lupauksiin
estää eurovaluuttaan liittyvät sekaannukset.
- Osa kuluttajista kuvitteli mainostekstin EU- ja euroviittausten
perusteella saavansa tulevista kolikoista jonkinlaisen
maksullisen ensipainoksen.
STT-MH
17.9.1999
Kotimaa -sivulle
|