Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Matkatoimistojen kehityttävä yksilöllisempien vaatimusten edessä

Suomalainen matkailija tietää mitä tahtoo



Suomalaiset suunnittelevat parhaillaan ensi vuosituhannen ensimmäisiä talvimatkoja. Suomalainen suuntaakin seuraavalla vuosituhannella ulkomaille kielitaitoisena, kokeneena ja vaativana kuluttajana.


Entistä yksilöllisemmät mielihalut näkyvät muutospaineina myös matkatoimistojen arjessa. Vapaa-ajan matkailua tutkineen Lapin yliopiston dosentin Seppo Ahon mukaan laatutason merkitys korostuu tulevaisuuden matkailussa. Etelään suuntautuvat massamatkat tekevät tilaa uusille lomakokemuksille.

- Aktiivilomailu uusissa muodoissaan sekä kulttuurin ja luonnon erityispiirteet vahvistavat otettaan, Aho ennustaa.

Suomalaiset etsivät lomaltaan pakoa arjen hälystä ja paineista. Myös kokous- ja kannustematkailu jatkavat kasvuaan.

- Eettiset näkökohdat ovat lyöneet itsensä läpi monissa luontoa ja ympäristöä koskevissa kysymyksissä. Ympäristöä säilyttävä ja kunnioittava tyyli matkailussa vahvistuu entisestään, Aho uskoo.

Synkempää tulevaisuutta povataan suurille lomakeskuksille sekä risteilyjen järjestäjille. Suurimpana uhkana matkailulle Aho pitää yleisen epävakauden kasvua ja matkailijoiden joutumista terrorismin välikappaleeksi.


Internetin rooli korostuu

Suomen Matkatoimiston toimitusjohtajan Pertti Pirskasen mukaan suomalainen lomamatkustaja haluaa jo nyt matkatoimistoilta asiantuntemusta. Kuluttaja vaatii laatua ja on myös valmis maksamaan siitä.

- Matkatoimistojen rooli on muuttumassa. Virkailija ei ole enää vain tilauksen vastaanottaja ja lipunkirjoittaja. Tämän on osattava etsiä yksilöllisyyttä arvostaville matkustajille eri vaihtoehtoja, Pirskanen toteaa.

Hän näkeekin, että uusien haasteiden myötä henkilökuntaa on koulutettava, ja myös asenteet kaipaavat tuuletusta.

Matkatoimistoilta osataan odottaa nopeutta ja tehokkuutta. Pirskasen mukaan myös internetin rooli matkustukseen liittyvän tiedon lähteenä ja matkojen varauskanavana korostuu.

Matkailussa voi nähdä kehittyneen ja jalostuneen uusi kuluttajasukupolvia. Ensimmäisiä matkansa interreilaamalla tehneitä 30-vuotiaita ja matkustamisesta innostuneita yli 50-vuotiaita yhdistää se, että reissaaminen on tärkeä osa vapaa-aikaa.

- Vapaa-ajan matkustus oli vielä 1970-luvun alussa harvojen kansanosien harrastus. Massaturismin kehittymisen jälkeen matkustus helpottui, halpeni ja yleistyi, Pirskanen sanoo.


Kaukokohteet kiinnostavat

Suomesta lennetään vuosittain hieman alle miljoona lomamatkaa. Suomen matkatoimistoalan liiton apulaisjohtajan Elina Peltosen mukaan suomalainen matkailija on tähän asti ollut perin kohde- ja rantauskollinen.

Kesäisin on suunnattu Kreikan aurinkorannoille ja talvisin tuttuun tapaan Kanarialle. Lomamatkailun painopiste on ollut tiukasti Euroopassa.

Peltosen mukaan varsinkin Turkin epävakaan tilanteen takia kysyntä on lisääntynyt entisestään Kreikassa, Espanjassa, Portugalissa sekä Kyproksella.

- Ensi talvikaudelle tarjolla olevista noin 510 000 paketista tehtäneen yli puolet Atlantin ikivihreille Kanarian saarille, Peltonen kertoo.

Myös Lähi-itään ja Pohjois-Afrikkaan tehdään jonkin verran talvimatkoja. Peltosen mukaan kaukokohteet ovat viime aikoina vedonneet kiitettävästi matkustaviin suomalaisiin.

- Tarjontaa kaukomaille on kokonaisuutena lisätty tänä talvena lähes kolmannes, ja ennakkomyynti on saatujen tietojen mukaan ollut edellisvuottaa vilkkaampaa.

STT-IA
17.9.1999


Kotimaa -sivulle