Ranskalaissosiologi Pierre Bourdieu: Euroopan yhdennyttävä markkinavaltaa vastaan
Kun Saksan keskuspankin pääjohtaja vaatii työmarkkinoiden joustavuuden lisäämistä, kenen puolesta hän puhuu? Jos on uskominen Suomessakin erittäin tunnettua ranskalaissosiologia Pierre Bourdieuta, keskuspankkijohtaja ajaa häpeämättömästi markkinoiden ylivaltaa kansalaisten kustannuksella.
Kansalaisten keskuudessa työmarkkinajoustot eli
epäsäännölliset työsuhteet ja heikennetyt
työehdot lisäävät epävarmuutta, joka on
Bourdieun mukaan markkinavapautta korostavan
uusliberalistisen yhteiskunnan keskeinen hallinnan
muoto.
Tunne siitä, ettei oma työpaikka ole
itsestäänselvyys, vaan asia, jonka saattaa koska
tahansa menettää, pitää työntekijät nöyrinä.
Tuoreessa suomeksi ilmestyneessä kirjassaan
Vastatulet, ohjeita uusliberalismin vastaiseen
taisteluun Bourdieu moittii eurooppalaisia
poliitikkoja siitä, että nämä eivät ainoastaan
taivu markkinoiden vaatimusten edessä, vaan
edistävät aktiivisesti niiden läpimenoa.
Ranskassa tähtiälykön asemaan noussut Bourdieu
puhuu valtion oikeasta ja vasemmasta kädestä.
Edellistä edustavat budjettikuria vaaliva
valtiovarainministeriö, jälkimmäistä säästötoimien
aiheuttamia ongelmia paikkaamaan joutuvat
sosiaaliviranomaiset.
Sillä, että oikea käsi pitää vasenta kättä
kuristusotteessa, on sosiologin mielestä
murheellisia seurauksia, jotka näkyvät alati
paisuvina sosiaalisina ongelmina.
Talousajattelu typistää maailman
Talouden globalisaatiota Bourdieu tarkastelee
äärimmäisen kielteisessä sävyssä. Hän katsoo
vapaiden kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden
pönkittävän muutamien vahvojen valtioiden,
erityisesti Yhdysvaltain, vaikutusvaltaa.
Tämä näkyy siinä, että suursijoittajat ja heidän
etujaan ajavat kansainväliset instituutiot saavat
kohtuuttoman suuren määräysvallan miljoonien
ihmisten kohtaloihin vaikuttavissa asioissa.
- On tehtävä loppu Maailmanpankin ja
Kansainvälisen valuuttarahaston edustamasta
"asiantuntijoiden" hirmuvallasta, jossa ekspertit
langettavat kyselemättä uuden Leviatanin eli
"rahoitusmarkkinoiden" tuomioita, Bourdieu
maalailee.
Uusliberalistinen maailmanjärjestys perustuu
Bourdieun mukaan abstraktiin ja
yksinkertaistavaan talousajatteluun.
Valtavirtataloustiede erottaa mielivaltaisesti
talouden muusta sosiaalisesta elämästä, mikä
johtaa suureen lyhytnäköisyyteen.
Kun valtavirtataloustieteen dogmit hallitsevat
talouspolitiikkaa, säästöjä tehtäessä ei oteta
huomioon niiden pitkäaikaisia sosiaalisia
kustannuksia. Bourdieu korostaakin, että tiukasti
taloudellinen politiikka ei ole välttämättä lainkaan
taloudellista.
Eurooppaan työläisten liitto
Bourdieun haavekuvaksi nousee sosiaalinen
Eurooppa, joka tekee tyhjäksi uusliberalismin
"rajattoman riiston utopian" toteutumisen.
Hän
korostaa, että on mahdollista vastustaa rahaan ja
talouteen perustuvaa Euroopan yhdentymistä
olematta mitenkään Euroopan poliittista
yhdentymistä vastaan.
- Lyhyesti sanottuna, sosiaalietuuksia tuhoavaa
monetaarista Eurooppaa vastaan on
välttämätöntä asettaa sosiaalinen Eurooppa, joka
perustuu Euroopan eri maiden työläisten liittoon,
Bourdieu julistaa.
Toivomansa Euroopan rakentamisen edellytyksinä
Bourdieu mainitsee koko maanosan kattavan
sosiaalivaltion luomisen ja kansallisten
ammattiliittojen yhteistyön.
Hän korostaa, että eurooppalainen sosiaalivaltio
antaa turvaa rahatalouden hajottavalta vallalta ja
yhdistynyt ay-liike ehkäisee sosiaalista
dumppausta eli kilpailua pienillä palkoilla ja
vähäisillä sosiaalietuuksilla.
Tutkijankammioista turuille ja toreille
Riippumattomaksi vasemmistolaiseksi
intellektuelliksi luonnehditun Bourdieun
näkemykset ovat herättäneet runsaasti sekä
ihastusta että vihastusta.
Jopa Ranskassa, jossa
ultraliberaaliksi kutsuminen on lähes pahin
kuviteltavissa oleva poliittinen loukkaus, eräitä
Bourdieun edesottamuksia pidetään äärimmäisen
rohkeina.
Esimerkiksi Ranskaa viime vuosina ravistelleissa
lakoissa ja työttömien mielenilmauksissa Bourdieu
ei sympatioitaan peitellyt.
Hän laskeutui
useampaan otteeseen akateemisesta
norsunluutornistaan ihmisjoukkojen pariin
hyökäten niin vallanpitäjiä kuin heitä
hännysteleviä intellektuelleja ja toimittajia
vastaan.
Vastatulet -kirjassa on haastattelupätkä, jossa
Bourdieulta kysytään italialaisen Umberto Econ
esittämään kahtiajakoon viitaten, tunteeko hän
itsensä "maailmanlopun julistajaksi", joka asettuu
"sopeutujia" vastaan? Ei ole lainkaan yllättävää,
että Bourdieu vastaa myöntävästi.
STT-MH
17.9.1999
Talous -sivulle
|