Apokalyptiset odotukset ovat nyt korkealla
Kun maailma loppuu, niin ilo vasta alkaa
Maailmanloppu on täällä. Uuden vuosituhannen alla tuomiopäivä on vahvasti läsnä kirjoissa, elokuvissa, saarnoissa ja ennen kaikkea ihmisten mielissä.
Joillekin maailmanloppu on kepeä keskustelunaihe
kahvipöydässä, toisille haudanvakava
Harmageddon tulevaisuuden harmaassa
horisontissa.
Psykologi Tony Dunderfelt ja teologi Martti
Mäkisalo ovat nyt koonneet maailmanlopun yksiin
kansiin teoksessa Apokalypsis - maailmanlopun
pelot ja uuden maailman unelmat.
Dialogia Oy:n kustantama kirja kertoo kaiken
tietämisen arvoisen tästä suurtapahtumasta, joka
on innoittanut ihmisen mielikuvitusta ja pelkoja jo
ammoisista ajoista.
Ajatus maailmanlopusta ei kuitenkaan ole
ihmiskunnalle myötäsyntyinen. Kirjan tekijät
ajoittavat sen synnyn toiselle vuosituhannelle
ennen ajanlaskun alkua.
Tuolloin syklinen,
vuodenaikojen kiertoon perustuva aikakäsitys
korvautui lineaarisella mallilla, jossa ajateltiin
olevan alku ja loppu.
- Sekä ikuinen että rajallinen maailmankaikkeus
johtavat niin sanottuun järjen umpikujaan, jossa
sinänsä mahdolliset väitteet ovat ristiriidassa.
Uskonnoille paradoksit eivät kuitenkaan ole haitta
vaan pikemminkin käyttövoima, toteaa Mäkisalo.
Uskonnoilla
sama ydin
Dunderfeltin mukaan lopun ajoista voidaan löytää
osatekijöitä, jotka ovat samoja eri uskonnoissa.
Näitä ovat muun muassa valittu kansa tai ryhmä,
viestintuoja eli profeetta ja pelastaja eli messias.
Pelastajaa vastaan nousee vastustaja, josta
kristinuskon piirissä puhutaan antikristuksena.
- Mielenkiintoista on se, että eri uskonnoissa
maailmanlopusta puhutaan hyvin samanlaisilla
mielikuvilla. Onkin löydettävissä niin sanottu
apokalypsin arkkityyppi eli kaikille ihmisille
yhteinen tapa ajatella asiasta, Dunderfelt
valaisee.
Arkkityypin mukaan lopullisessa taistelussa hyvä
voittaa pahan, ihmiset tuomitaan ansionsa
mukaan ja vanhan maailman raunioista syntyy
uusi ja ikuinen absoluuttisen hyvyyden valtakunta,
jota aika ei enää kahlitse.
- Juuri nyt uskonnollinen liikehdintä on ehkä
hiljaisempaa kuin itse olisin odottanut. Olen
kuitenkin huomannut, että nämä asiat pyörivät
sitäkin enemmän ihmisten ajatuksissa, Dunderfelt
kertoo.
Välttämätön
vihollinen
Apokalyptisten, maailmaloppua odottavien
liikkeiden taustalla on usein kansallinen,
sosiaalinen tai kulttuurinen ahdinko.
- Ajatus maailmanlopusta ja sen myötä tulevasta
tuomiosta tarjoaa jollekin ryhmälle viimeisen
mahdollisuuden uskoa siihen, että pelastus tulee
ja vihollinen tuhoutuu, sanoo Mäkisalo.
Apokalyptiikka antaa myös hyvät välineet
demonisoida poliittiset vastustajat, kuten
tapahtui vaikkapa kylmän sodan aikana, jolloin
Yhdysvallat leimasi Neuvostoliiton pahan
valtakunnaksi. Sittemmin on demonisoitu
esimerkiksi Slobodan Milosevic ja Saddam
Hussein.
- On todettu, että maailmankatsomus voi selvitä
ilman Jumalaa mutta ei ilman vastustajaa,
Mäkisalo muistuttaa.
Ja näin on
tapahtuva
Tähän saakka maailmanlopun ennustajia on
yhdistänyt yksi yhteinen piirre, nimittäin se, että
heidän ennustuksensa ovat menneet pieleen.
Teos esittelee useita alan uranuurtajia. Heistä
mielenkiintoisin ja tunnetuin on Nostradamus,
joka monitulkintaiset nelisäkeet ovat innoittaneet
mystikkoja yhä uusiin tulkintoihin yli 400 vuoden
ajan.
Ehkä kuuluisimmassa ennustuksessaan
Nostradamus varoittelee saksalaisesta johtajasta
nimeltä Hister. Muita klassikkoja ovat visiot
Hiroshiman tuhosta ja presidentti Kennedyn
salamurhasta.
Vuodelle 2 000 Nostradamuksen on tulkittu
sijoittaneen muun muassa Euroopan unionin
hajoamisen, Turkin tunkeutumisen
Kaakkois-Italiaan ja irakilaisen johtajan
valloitusretken Egyptiin. Nostradamuksen
maailmanloppua saadaan kuitenkin odotella
vuoteen 3797.
Yksi tunnetuimmista lopun aikojen enteistä on
Ilmestyskirjassa annettu pedon luku 666. Kirjassa
listataan lukuisia henkilöitä, joiden nimestä on
löydettävissä tuo ikävä tripla.
Elävistä ihmisistä esimerkiksi Bill Gates, Al Gore
ja prinssi Charles ovat ainakin tiettyjen
laskukaavojen mukaan potentiaalisia petoja. Jos
asian haluaa varmuuden vuoksi tarkistaa omalta
osaltaan, kirja antaa ohjeet siihenkin.
Maailmanlopun päivämäärää kirja ei kuitenkaan
paljasta, ei myöskään sitä, tuleeko tuomiopäivää
ensinkään. Loppu on lähellä -julistuksen sijasta
kirjoittajat kysyvät, josko voisimme oppia
elämään ilman koko apokalypsin arkkityyppiä.
STT-IA
22.10.1999
Ajassa -sivulle
|