Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Liikenneturva: Tieliikenteen turvallisuus huonontunut



Tieliikennekuolemat ovat Liikenneturvan mukaan lisääntyneet hälyttävästi. Liikenteessä menehtyneiden määrä on ensimmäistä kertaa tällä vuosikymmenellä ylittänyt tavoitetason.


Kesäkuussa tapahtunut käänne huonompaan jatkui koko kesän. Elokuussa tieliikennekuolemia oli poikkeuksellisen paljon eli 55.

Mikäli kehitys jatkuu samanlaisena vuoden loppuun asti, tieliikenteessä tänä vuonna kuolleiden määrä nousee yli 410:n. Viime vuonna liikenteessä menehtyi 400 ihmistä.

Erityisesti ovat lisääntyneet henkilö- ja pakettiautoliikenteen kuolemat. Ikäryhmistä synkimmät ovat ikääntyneimpien, yli 65-vuotiaiden kuljettajien ja matkustajien liikennekuolematilastot.

Myös 50-64-vuotiaiden henkilö- ja pakettiauton kuljettajien ja matkustajien kuolemien määrä on viime vuosina siirtynyt tavoitetason väärälle puolelle.

Jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden ja mopoilijoiden kuolemat ovat sen sijaan vähentyneet tavoitteen mukaisesti kaikissa ikäryhmissä. Erityisesti ovat vähentyneet ikääntyneiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemat.

Liikenneturva käynnistää lähiviikkoina kampanjan, jolla kansalaisia muistutetaan itsehillinnän, toisten huomioon ottamisen ja sääntöjen noudattamisen merkityksestä liikenteessä.

Liikenneministeriössä valmistellaan parhaillaan uutta viisivuotissuunnitelmaa tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Keväällä valmistuvan suunnitelman tavoitteena on, että liikennekuolemat jäisivät alle 250:n vuodessa vuoteen 2005 mennessä.


Liikenneilmapiiri huonontunut

Liikenneturvan teettämässä kyselytutkimuksessa liikenteen ilmapiirin arvosana on pudonnut välttävään eli alle seitsemään. Arvosana on alhaisin sitten syksyn 1992.

Kyselyssä selvisi, että liikenteen kielteisistä piirteistä ovat autoilijoiden mielestä lisääntyneet eniten itsekkäät ajotavat sekä säännöistä piittaamattomuus.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin löytää liikenneturvallisuuden ja liikenneilmapiirin huononemiseen useita syitä.
- Liikennemäärät kääntyivät kasvuun jo vuonna 1994. Samanaikaisesti on kuitenkin muun muassa liikennevalvonnan resursseja leikattu, Rajalin sanoo.

Rajalinin mukaan nykyisen tasoisella liikenneturvallisuustyöllä kyetään liikennekuolemien määrä kenties pitämään ennallaan, mutta niiden alentamiseen se ei riitä.


Nousukausi liikenteelle pahasta

Rajalin arvioi, että liikenneturvallisuuden heikkenemiseen on saattanut vaikuttaa myös laman päättyminen. Rajalinin mukaan lama-aikana omaksuttavilla turvallisuutta ja selviytymistä korostavilla arvoilla on omat tehtävänsä.

- Ehkä ne vaikuttavat myös liikenteeseen niin, että ajetaan varovasti ja otetaan toiset huomioon. Kun lama on voitettu, korostuvat elämässä taas kiire ja yksilöllinen pärjääminen muiden kustannuksella, Rajalin pohtii.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen arvioi, että tilastojen hälyttävin osa-alue, ikääntyneiden kuljettajien synkkenevät onnettomuustilastot johtuvat liikenteen kasvusta ja kiivaasta rytmistä.

- Liikenteen muuttuminen kiivasrytmisemmäksi näyttää aiheuttavan vaikeuksia erityisesti ikääntyville auton kuljettajille, Järvinen sanoo.

Järvisen mukaan pelkällä poliisivalvonnan tehostamisella ei liikenneturvallisuusongelmia pystytä ratkaisemaan.

Hänen mukaansa liikenneturvallisuus voisi olla myös arvo, jonka entistä syvällisemmällä omaksumisella voidaan kehittää liikennekulttuuria olennaisesti myönteisempään suuntaan.


Heinonen: Liikenneturvallisuuden arvostusta lisättävä

Liikenneministeriön työryhmissä on saatu selville ensi vuosituhannen alun liikenneturvallisuustyön kolme tärkeintä kehittämisaluetta.

- Ne ovat liikenneturvallisuuden arvostuksen lisääminen, liikenteen kasvun hillintä ja teknologian oikea hyödyntäminen, liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.) sanoo.

Uusi viisivuotissuunnitelma tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi valmistuu ensi keväänä.

Heinosen mukaan liikenneturvallisuutta uhkaavat ennen kaikkea liikenteen ja onnettomuuksien kasvu, yleistyvä kansalaisten piittaamattomuus liikenteessä sekä lisääntyvä rattijuopumus ja huumaantuneena ajaminen.

- Turvallisuutta parantavia toimia aiotaan viisivuotissuunnitelmassa suunnata erityisesti kevyen liikenteen sekä iäkkäiden ja nuorten turvallisuuden parantamiseen, Heinonen toteaa.

Heinonen ei sulje pois myöskään nopeusrajoitusten alentamisen mahdollisuutta.
- Olen valmis harkitsemaan sitäkin. Ensisijaisesti pitäisi kuitenkin päästä tilanteeseen, jossa nykyisiäkin nopeusrajoituksia noudatettaisiin, Heinonen sanoo.

STT-MH
22.10.1999


Kotimaa -sivulle