Liikenneturva: Tieliikenteen turvallisuus huonontunut
Tieliikennekuolemat ovat Liikenneturvan mukaan lisääntyneet hälyttävästi. Liikenteessä menehtyneiden määrä on ensimmäistä kertaa tällä vuosikymmenellä ylittänyt tavoitetason.
Kesäkuussa tapahtunut käänne huonompaan
jatkui koko kesän. Elokuussa tieliikennekuolemia
oli poikkeuksellisen paljon eli 55.
Mikäli kehitys
jatkuu samanlaisena vuoden loppuun asti,
tieliikenteessä tänä vuonna kuolleiden määrä
nousee yli 410:n. Viime vuonna liikenteessä
menehtyi 400 ihmistä.
Erityisesti ovat lisääntyneet henkilö- ja
pakettiautoliikenteen kuolemat. Ikäryhmistä
synkimmät ovat ikääntyneimpien, yli
65-vuotiaiden kuljettajien ja matkustajien
liikennekuolematilastot.
Myös 50-64-vuotiaiden
henkilö- ja pakettiauton kuljettajien ja
matkustajien kuolemien määrä on viime vuosina
siirtynyt tavoitetason väärälle puolelle.
Jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden ja
mopoilijoiden kuolemat ovat sen sijaan
vähentyneet tavoitteen mukaisesti kaikissa
ikäryhmissä. Erityisesti ovat vähentyneet
ikääntyneiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden
kuolemat.
Liikenneturva käynnistää lähiviikkoina kampanjan,
jolla kansalaisia muistutetaan itsehillinnän,
toisten huomioon ottamisen ja sääntöjen
noudattamisen merkityksestä liikenteessä.
Liikenneministeriössä valmistellaan parhaillaan
uutta viisivuotissuunnitelmaa tieliikenteen
turvallisuuden parantamiseksi. Keväällä
valmistuvan suunnitelman tavoitteena on, että
liikennekuolemat jäisivät alle 250:n vuodessa
vuoteen 2005 mennessä.
Liikenneilmapiiri huonontunut
Liikenneturvan teettämässä kyselytutkimuksessa
liikenteen ilmapiirin arvosana on pudonnut
välttävään eli alle seitsemään. Arvosana on
alhaisin sitten syksyn 1992.
Kyselyssä selvisi,
että liikenteen kielteisistä piirteistä ovat
autoilijoiden mielestä lisääntyneet eniten
itsekkäät ajotavat sekä säännöistä
piittaamattomuus.
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin
löytää liikenneturvallisuuden ja liikenneilmapiirin
huononemiseen useita syitä.
- Liikennemäärät kääntyivät kasvuun jo vuonna
1994. Samanaikaisesti on kuitenkin muun muassa
liikennevalvonnan resursseja leikattu, Rajalin
sanoo.
Rajalinin mukaan nykyisen tasoisella
liikenneturvallisuustyöllä kyetään
liikennekuolemien määrä kenties pitämään
ennallaan, mutta niiden alentamiseen se ei riitä.
Nousukausi liikenteelle pahasta
Rajalin arvioi, että liikenneturvallisuuden
heikkenemiseen on saattanut vaikuttaa myös
laman päättyminen. Rajalinin mukaan lama-aikana
omaksuttavilla turvallisuutta ja selviytymistä
korostavilla arvoilla on omat tehtävänsä.
- Ehkä ne vaikuttavat myös liikenteeseen niin,
että ajetaan varovasti ja otetaan toiset
huomioon. Kun lama on voitettu, korostuvat
elämässä taas kiire ja yksilöllinen pärjääminen
muiden kustannuksella, Rajalin pohtii.
Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen
arvioi, että tilastojen hälyttävin osa-alue,
ikääntyneiden kuljettajien synkkenevät
onnettomuustilastot johtuvat liikenteen kasvusta
ja kiivaasta rytmistä.
- Liikenteen muuttuminen kiivasrytmisemmäksi
näyttää aiheuttavan vaikeuksia erityisesti
ikääntyville auton kuljettajille, Järvinen sanoo.
Järvisen mukaan pelkällä poliisivalvonnan
tehostamisella ei liikenneturvallisuusongelmia
pystytä ratkaisemaan.
Hänen mukaansa
liikenneturvallisuus voisi olla myös arvo, jonka
entistä syvällisemmällä omaksumisella voidaan
kehittää liikennekulttuuria olennaisesti
myönteisempään suuntaan.
Heinonen: Liikenneturvallisuuden arvostusta lisättävä
Liikenneministeriön työryhmissä on saatu selville
ensi vuosituhannen alun liikenneturvallisuustyön
kolme tärkeintä kehittämisaluetta.
- Ne ovat liikenneturvallisuuden arvostuksen
lisääminen, liikenteen kasvun hillintä ja
teknologian oikea hyödyntäminen,
liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.)
sanoo.
Uusi viisivuotissuunnitelma tieliikenteen
turvallisuuden parantamiseksi valmistuu ensi
keväänä.
Heinosen mukaan liikenneturvallisuutta uhkaavat
ennen kaikkea liikenteen ja onnettomuuksien
kasvu, yleistyvä kansalaisten piittaamattomuus
liikenteessä sekä lisääntyvä rattijuopumus ja
huumaantuneena ajaminen.
- Turvallisuutta parantavia toimia aiotaan
viisivuotissuunnitelmassa suunnata erityisesti
kevyen liikenteen sekä iäkkäiden ja nuorten
turvallisuuden parantamiseen, Heinonen toteaa.
Heinonen ei sulje pois myöskään
nopeusrajoitusten alentamisen mahdollisuutta.
- Olen valmis harkitsemaan sitäkin. Ensisijaisesti
pitäisi kuitenkin päästä tilanteeseen, jossa
nykyisiäkin nopeusrajoituksia noudatettaisiin,
Heinonen sanoo.
STT-MH
22.10.1999
Kotimaa -sivulle
|