Koululaisista vain kolmasosa liikkuu riittävästi
Peruskouluikäiset lapset liikkuvat yhä vähemmän. Vain kolmasosa kaikista peruskouluikäisistä liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Suositusten mukaan lapsen tulisi liikkua vähintään kaksi tuntia päivässä.
Liikunnanopettaja Liisa Hakalan mukaan lapset
jakaantuvat yhä enemmän urheilullisiin
himoliikkujiin ja toisen ääripään ryhmään, jossa
liikutaan erittäin vähän. Hänen mukaansa
koulujen liikunnan opetuksen haaste on saada
tietokonenörtit ja passiiviset oppilaat liikkumaan.
Hakalan mielestä koululiikunta on muuttunut
viime vuosina niin, että tekniikan ja suoristusten
sijasta korostetaan liikunnan antamia elämyksiä.
Hakalan mielestä koulussa on riittävästi liikuntaa,
mutta hän korostaa, että liikkumisen pitäisi
kuulua luonnollisena osana myös lapsen
vapaa-aikaa. Hän ehdottaa, että koulujen
iltapäivätoimintaan liitettäisiin enemmän
liikuntaa.
Hakala on kirjoittanut kirjan Liikunta ja
oppiminen, jossa puhutaan mm.
kokonaisvaltaisesta liikunnan opetuksesta sekä
oppilaan ja opettajan tasavertaisesta
vuorovaikutuksesta.
- Liikunnanopetuksessa uutta on se, että lapsi ei
enää ole passiivinen vastaanottaja, vaan hän voi
olla tuomari, koreografi, valmentaja tai jopa
opettaja, sanoo Hakala.
Viihtyminen ennen kilpailua
Hakalan mielestä kilpailun merkitystä korostetaan
edelleen kodeissa liikaa.
- Kun poika tulee pelin jälkeen kotiin, on
tyypillinen kysymys, kuinka monta maalia teit.
Olennaisempi kysymys olisi, oliko mukavaa pelata
ja tavata kavereita.
Hakala huomauttaa kuitenkin, että kilpailun tarve
koulumaailmassa on viime vuosina vähentynyt.
Lasten liikunnan kehittämis- ja palvelujärjestö
Nuori Suomi on tutkinut lasten liikkumista.
Tuoreimpien tutkimusten mukaan ala-asteikäisistä
noin 15 prosenttia ei liiku juuri lainkaan.
Yläasteella luku kasvaa lähes 25 prosenttiin.
- Toisaalta maassamme on 370 000 lasta, jotka
ovat aktiivisesti mukana urheiluseurojen
toiminnassa. Osa lapsista keksii itse uusia
liikuntalajeja, kuten skeittailu.
- Ongelmana on
kuitenkin, miten saada ei-urheilulliset lapset
liikkumaan riittävästi, kertoo Nuori Suomen
kehityspäällikkö Jukka Karvinen.
Hänen mielestään lasten liian vähäinen
liikkuminen vaikuttaa olennaisesti myös muuhun
oppimiseen ja sosiaalisuuteen.
STT-MH
22.10.1999
Kotimaa -sivulle
|