Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kilpailuvaltteina lisääntynyt turvallisuus ja nopeus

Tavarakuljetuksia Trans-Siperian radalla pyritään kehittämään



Tavaraliikenne Trans-Siperian ratareitillä Suomesta Kaukoitään on jälleen selvästi kasvanut alkusyksyn aikana. Siperian radan kautta arvioidaan kulkevan tänä vuonna kaikkiaan 16 000 tavarakonttia eli kolmannes kaikista Siperian kautta kulkevista transitokonteista.


Viime vuonna Venäjän ja Aasian talouskriisit pudottivat kuljetukset 10 000 konttiin.

Trans-Siperian konttikuljetusten kehittämistä pohdittiin VR:n järjestämässä kansainvälisessä kokouksessa Helsingissä maanantaina ja tiistaina.

Kokoukseen osallistui noin 160 osanottajaa kuljetus- ja huolintaliikkeistä, rautatieyhtiöistä, satamista ja varustamoista.

Tavoitteena on lisätä Siperian radan kilpailukykyä parantamalla kuljetusten laatua ja nopeutta. Kuljetusaikaa aiotaan lyhentää muun muassa uuden vaunutekniikan avulla sekä antamalla konttijunille henkilöjunan etuisuus.

VR:n tavaraliikennejohtaja Kari Hassinen näkee merkittävänä parannuksena myös sen, että tullimenettelyä Suomen rajalla helpotetaan ja yksinkertaistetaan. Myös rahtimaksut pyritään pitämään radalla kilpailukykyisinä.

Parannuksilla arvioidaan kuljetuksen nopeutuvan nykyisestä 12-14 vuorokaudesta enimmillään yhdeksään vuorokauteen.

Rautatiekuljetusten jälkeen kontit laivataan muun muassa Japaniin ja Etelä-Koreaan. Kuljetus on jo nykyisiin lähes kolmanneksen nopeampi kuin laivakuljetus Kaukoitään.

Hassisen mukaan Trans-Siperian linjasta on kehitetty erillinen tuote. Nykyinen konsepti syntyi jo 1970-luvulla, mutta viime vuosina kuljetusta on kehitetty palvelun laatua ja turvallisuutta parantamalla.


Ei hävikkiä

Rautatiekuljetuksissa käytetään yksinomaan venäläisiä rautatievaunuja. Etuna on myös se, että Suomella ja Venäjällä on sama raideleveys; tavara kulkee ilman siirtokuormausta Suomesta Tyynen valtameren rannalle saakka.

Juna kootaan kokonaisuudessaan valmiiksi jo Vainikkalassa. Junassa on noin 45-53 konttivaunua.

Reitin turvallisuus on pyritty takaamaan siten, että juna kulkee pysähtymättä ja aikataulun mukaan suoraan perille Nahodka-Vostotshnyyn. Juna on myös vartioitu.

Kokouksen puheenjohtajana toimineen Moskovan rautateiden pääjohtaja G.M. Fadejevin mukaan kolmeen vuoteen kuljetuksista ei ole tapahtunut mitään hävikkiä. Venäjän rautateillä on myös nykyisin käytössä konttien seurantajärjestelmä.

STT-IA
22.10.1999


Talous -sivulle