Kilpailuvaltteina lisääntynyt turvallisuus ja nopeus
Tavarakuljetuksia Trans-Siperian radalla pyritään kehittämään
Tavaraliikenne Trans-Siperian ratareitillä Suomesta Kaukoitään on jälleen selvästi kasvanut alkusyksyn aikana. Siperian radan kautta arvioidaan kulkevan tänä vuonna kaikkiaan 16 000 tavarakonttia eli kolmannes kaikista Siperian kautta kulkevista transitokonteista.
Viime vuonna
Venäjän ja Aasian talouskriisit pudottivat
kuljetukset 10 000 konttiin.
Trans-Siperian konttikuljetusten kehittämistä
pohdittiin VR:n järjestämässä kansainvälisessä
kokouksessa Helsingissä maanantaina ja tiistaina.
Kokoukseen osallistui noin 160 osanottajaa
kuljetus- ja huolintaliikkeistä, rautatieyhtiöistä,
satamista ja varustamoista.
Tavoitteena on lisätä Siperian radan kilpailukykyä
parantamalla kuljetusten laatua ja nopeutta.
Kuljetusaikaa aiotaan lyhentää muun muassa
uuden vaunutekniikan avulla sekä antamalla
konttijunille henkilöjunan etuisuus.
VR:n tavaraliikennejohtaja Kari Hassinen näkee
merkittävänä parannuksena myös sen, että
tullimenettelyä Suomen rajalla helpotetaan ja
yksinkertaistetaan. Myös rahtimaksut pyritään
pitämään radalla kilpailukykyisinä.
Parannuksilla arvioidaan kuljetuksen nopeutuvan
nykyisestä 12-14 vuorokaudesta enimmillään
yhdeksään vuorokauteen.
Rautatiekuljetusten jälkeen kontit laivataan muun
muassa Japaniin ja Etelä-Koreaan. Kuljetus on jo
nykyisiin lähes kolmanneksen nopeampi kuin
laivakuljetus Kaukoitään.
Hassisen mukaan Trans-Siperian linjasta on
kehitetty erillinen tuote. Nykyinen konsepti syntyi
jo 1970-luvulla, mutta viime vuosina kuljetusta
on kehitetty palvelun laatua ja turvallisuutta
parantamalla.
Ei hävikkiä
Rautatiekuljetuksissa käytetään yksinomaan
venäläisiä rautatievaunuja. Etuna on myös se,
että Suomella ja Venäjällä on sama raideleveys;
tavara kulkee ilman siirtokuormausta Suomesta
Tyynen valtameren rannalle saakka.
Juna kootaan kokonaisuudessaan valmiiksi jo
Vainikkalassa. Junassa on noin 45-53
konttivaunua.
Reitin turvallisuus on pyritty
takaamaan siten, että juna kulkee pysähtymättä
ja aikataulun mukaan suoraan perille
Nahodka-Vostotshnyyn. Juna on myös vartioitu.
Kokouksen puheenjohtajana toimineen Moskovan
rautateiden pääjohtaja G.M. Fadejevin mukaan
kolmeen vuoteen kuljetuksista ei ole tapahtunut
mitään hävikkiä. Venäjän rautateillä on myös
nykyisin käytössä konttien seurantajärjestelmä.
STT-IA
22.10.1999
Talous -sivulle
|