Heinonen: Rautatiekilpailun avaamisesta ei päätöksiä vielä tänä syksynä
Suomi vauhdittaisi rautateiden kilpailua Euroopassa
Suomi yrittää vauhdittaa rautateiden kilpailua Euroopan unionissa. Tavoitteena on avata kilpailu asteittain, eriyttää rataverkko ja liikennöitsijät toisistaan sekä sopia hinnoittelusta, jolla rautatiet tarjotaan yritysten käyttöön. Samalla pyrittäisiin sopimaan siitä, miten rautatieverkon haltijaa verotetaan.
Esityksen taustalla on eräänlainen Suomen malli,
sillä Suomessa rataverkon hallinnasta huolehtii
ratahallintokeskus itsenäisenä yksikkönä. EU:n
komission nykyinen direktiivi edellyttää vain, että
liikennöitsijä ja radan haltija ovat erillisiä
tulosyksikköjä.
Suomi on alunperin esittänyt, että oikeus
kuljettaa tavaroita rautateillä toisen maan läpi
alkaisi kahden vuoden kuluessa lain
voimaantulosta. Kolmen vuoden kuluttua yritykset
voisivat aloittaa kansainvälisen tavaraliikenteen
eli maasta maahan kuljettamisen.
Jäsenmaille on ehdotettu mahdollisuutta myös
kolmen vuoden siirtymään, mutta rajansa
sulkeneiden valtioiden rautatieyhtiöt eivät saisi
tänä aikana liikennöidä kilpailun avanneissa
maissa.
Paketin läpivienti on vaikeaa, sillä Ranskan
johtama rintama mukaanlukien Belgia vastustaa
ajatusta. Heidän keskeinen vasta-argumenttinsa
on työpaikkojen menettämisen pelko.
Ranska on
keskeinen kauttakulkumaa ja on pysynyt
toistaiseksi taipumattomana. Saksa yritti
EU-puheenjohtajana hakea asiassa tuloksetta
kompromissia.
Suomalaiset EU-virkamiehet ovat varautuneet
siihen, että alkuperäistä esitystä hiotaan.
- Asteittaisen avautumisen vuosien määrät ovat
yksityiskohtia, joista vielä neuvotellaan pitkään,
arvioi Brysselissä työskentelevä
suomalaisdiplomaatti.
Suomen lähtökohta on se, että kilpailusta voidaan
sopia vain yhdessä jäsenmaiden kesken.
Hiottavana ovat myös periaatteet, joiden
perusteella liikennöitsijät rautateille valitaan. Sen
pohjana on kansallinen hyväksyntä.
Jyrkkä lasku
Suomi perustelee kilpailun painottamista
rautateiden käytön jyrkällä laskulla. Kuljetukset
ovat yhä enemmän siirtyneet maanteille.
Vuonna
1970 kiskoilla oli 32 prosenttia tavarakuljetuksista, mutta viime vuonna enää
14,5 prosenttia. Käytön ennakoidaan edelleen
laskevan. Matkustajaliikenteestä rautateiden
osuus on vain 7-8 prosenttia.
Suomi painottaa lisäksi, että maantieliikenteen
kasvu lisää ruuhkia ja ympäristöongelmia sekä
vähentää liikenteen turvallisuutta.
Rautatiet ovat esillä tällä ja ensi viikolla
Coreperissa eli EU-maiden pysyvien edustajien
kesken Brysselissä. Suomi toivoo yhteistä kantaa
lokakuun liikenneministerien kokoukseen ja
ratkaisua joulukuun EU-huippukokouksessa
Helsingissä.
Heinonen: Ei päätöksiä vielä tänä syksynä
Päätöksiä Suomen rautatieliikenteen
mahdollisesta avaamisesta kilpailulle ei tehdä
vielä tämän syksyn aikana.
Liikenneministeri Olli-Pekka Heinosen mukaan
ratkaisut on tarkoituksenmukaista siirtää
EU-puheenjohtajakauden jälkeiseen aikaan, koska
rataliikenteen tilanne myös koko EU:n tasolla on
selkiintymätön. EU:ssa on parhaillaan käsittelyssä
useita direktiiviehdotuksia, joilla pyritään luomaan
edellytykset usean rautatieyhtiön toiminnalle
samalla rataverkolla.
- Suomen tavoitteena on saavuttaa
yhteisymmärrys direktiiviehdotuksista sekä
vaiheittaisesta kilpailun avaamisesta vielä oman
puheenjohtajakautensa aikana, Heinonen sanoi
Espoossa keskiviikkona.
Suomen
puheenjohtajakausi päättyy vuodenvaihteessa.
Rataliikenteen kilpailutusta on selvitetty
liikenneministeriössä jo pitkään.
Viimeksi asiaa
pohtinut työryhmä jätti keväällä ehdotuksen,
jonka mukaan kilpailua avattaisiin
tavaraliikenteessä ja pääkaupunkiseudun
lähiliikenteessä, mutta kaukoliikenteen
henkilöjunat ja Venäjälle suuntautuva liikenne
jäisivät yhä VR:n yksinoikeudeksi.
Ehdotus on saanut ristiriitaisen vastaanoton. VR
on ollut huolissaan "kerman kuorinnasta", jossa
kilpailevia yrityksiä ilmaantuisi vain
kannattavimmille rataosuuksille. Se voisi pakottaa
myös VR:n karsimaan heikommin kannattavia
palveluja.
Heinonen myönsi, että vaikka kilpailun avaamista
on useimmissa lausunnoissa pidetty hyvänä,
ehdotuksia on toisaalta myös arvosteltu tiukasti.
- Erityisesti rautateiden henkilöstöjärjestöt ovat
suhtautuneet kielteisesti kilpailun avaamiseen,
hän sanoi.
Liikenneministeri huomautti, että kilpailun
syntyminen riippuisi merkittävästi siitä, miten
kilpailuedellytykset järjestetään.
- Markkinoille tulon kustannukset ovat
rautatieliikenteessä korkeat. Muun muassa
investoinnit liikennekalustoon ovat kalliita. Jotta
kilpailua rautateille syntyisi, on lisäksi päätettävä
esimerkiksi varikko- ja huoltotilojen käytöstä.
Näitä asioita ei ratkaista pääsääntöisesti
lainsäädännöllä, vaan osapuolten välisillä
neuvotteluilla, Heinonen sanoi.
STT-IA
24.9.1999
Talous -sivulle
|