Halonen patistaa NATO-maita järjestämään rivinsä
Ulkoministeri Tarja Halonen (sd.) kehottaa NATOn jäsenmaita sopimaan sisäisen erimielisyytensä liiton suhteesta EU:n kriisinhallinta- ja rauhanturvakyvyn kehittämiseen. Hän arvostelee STT:n haastattelussa myös suurten EU-maiden yrityksiä sanella unionin ratkaisuja.
Halosen mukaan NATO:n jäsenet ovat ilmeisesti
päässeet lähemmäksi sopua. Hän toivoi kuitenkin
linjausta NATO:lta ennen Helsingin
EU-huippukokousta 10.-11. joulukuuta. NATO-maat
käsittelevät asiaa puolustusministerikokouksessa
2.-3. joulukuuta.
Yhdysvallat sekä Kanada ovat huolissaan EU:n
kriisinhallintasuunnitelmista. Maat pelkäävät, että
eurooppalaiset maat luovat järjestelmää, jossa
NATO jätetään toissijaiseksi toimijaksi.
Atlantin toisella puolella halutaan, että NATO
päättää ensin itse, mihin operaatioihin se lähtee.
Yhdysvallat ja Kanada epäilevät EU:n kehittävän
mallia, jossa eurooppalaiset päättävät toimistaan
ensin ja vasta sen jälkeen kysyvät NATO:n
mahdollista kiinnostusta.
- Suomi on puheenjohtajamaana todennut
toistuvasti, että me emme halua salakuljettaa
mitään mahdollisesti auki olevaa kysymystä
NATO:sta EU:n puolelle, Halonen sanoi torstaina.
- Pidämme erittäin tärkeänä sitä, että NATO-mailla
on selkeä yksimielisyys siitä, miten NATO:n
päätöslauselmia on tulkittava.
Halonen on keskustellut asiasta amerikkalaisen
kollegansa Madeleine Albrightin kanssa, viimeksi
ETYJ:n huippukokouksessa Istanbulissa.
NATO:n apu on tarpeen
Ristiriitaa on NATO:n sisällä "atlantistien" ja
Euroopan puolustuksen itsenäisyyttä painottavien
eurooppalaisten jäsenmaiden välillä. Edellisiä
ovat esimerkiksi Tanska ja Hollanti, kun taas
Ranska ja Italia puhuvat mielellään
korkealentoisesti itsenäisestä eurooppalaisesta
puolustuksesta.
Kolmas ryhmä EU:ssa ovat Suomen kaltaiset
sotilaallisesti liittoutumattomat maat, jotka
vartioivat, ettei EU:lle valmisteltava
kriisinhallintatoiminta leviä yhteisen puolustuksen
puolelle.
Useasti todettu tosiasia on kuitenkin, etteivät
EU-maiden omat voimat riitä kriisinhallinnassa
pitkälle. Suuremmissa operaatioissa EU:n on
turvauduttava NATO:n ja Yhdysvaltain apuun ja
voimavaroihin, Halonen muistutti.
EU:n suuret yrittävät sanella
EU:n kriisinhallintamallia on vatvottu kesästä
lähtien, koko Suomen puheenjohtajakauden ajan,
koska Helsingissä pitäisi tehdä jo alustavia
päätöksiä.
Työ ei ole ollut helppoa. Halonen on vähintään
sanottuna lievästi suivaantunut EU:n suurten
jäsenmaiden yrityksiin sanella unionin yhteisiä
päätöksiä.
- Uskoni rehtiin yhteistoimintaan on ollut
koetuksella viime aikoina. Suurten EU-valtojen
pyrkimys aika itsevaltaisesti sanella asioita ei ole
ollut omiaan vahvistamaan muiden maiden
kiinnostusta, Halonen sanoi.
Ulko- ja puolustusministereiden yhteisessä
kokouksessa 15. marraskuuta useammankin
suuren maan ministeri julisti EU:n nyt päättäneen
yhtä sun toista tulevien EU-joukkojen koosta ja
toimintakyvystä.
- Puheenjohtaja on aina silloin tällöin joutunut
painottamaan, että pitää sopia yhdessä ja pitää
sopimukset, Halonen moitiskeli.
Puheenjohtaja on joutunut taiteilemaan keskellä,
sovittamassa yhteen 15:n jäsenmaan
näkemykset.
Tahto tärkeämpi kuin järjestelmä
Halonen ei halua vielä ennustaa, minä vuonna EU
saa järjestelmänsä siihen kuntoon, että se todella
pystyy hoitamaan itse Petersbergin eli
rauhanturva- ja kriisinhallintatehtäviä.
Väliaikaisista rakenteista tehdään päätöksiä jo
Helsingissä, mutta lopullisiin malleihin saatetaan
vaatia EU:n perussopimuksen muutoksia, mikä on
työlästä ja aikaa viepää. Ratkaisevaa on kuitenkin
poliittinen tahto, ei niinkään se millaisia
komiteoita ja sopimuksia tehdään.
- Kiinnostus organisaatioiden luomiseen on
suurta, mutta keskeinen kysymys on, onko meillä
kykyä ja halua tehdä yhteisen ulkopolitiikan
päätöksiä, Halonen korosti.
Järjestelmän luominen on ulkoministerien tehtävä.
Puolustusministerit käsittelevät toimintakykyä ja
ovat ehkä vaikeammassa asemassa. Kansallisella
tasolla väännetään joka maassa kättä
valtiovarainministerin kanssa puolustusmenoista.
Halosen mukaan kysymys ei ole niinkään
puolustusmenojen lisäämisestä - eurooppalaisten
maiden pitäisi vain saada rahoistaan ja
vaivannäöstään enemmän tuloksia, mikä vaatii
uudelleenjärjestelyjä ja voimavarojen
suuntaamista uudelleen.
Siviilikriisinhallinta tärkeää
Halonen muistaa korostaa myös, että
kriisinhallinta ei ole vain sotilaallista toimintaa.
Hän toivoo, että Helsingin kokouksessa
painotetaan tätä puolta, sillä Kosovon ja Bosnian
kokemukset osoittavat, että tarve on huutava.
Silti siviilipuolella olisi mahdollista tehdä paljon
suhteellisen vähällä rahalla.
Kosovon yhteiskunnan jälleenrakentaminen ei ole
päässyt vauhtiin, koska siviiliyhteiskunta, kuten
poliisi ja tuomioistuinjärjestelmä ei toimi. EU:n
pitäisi tällä alalla kehittää yhteistyötään, sillä
nykyisin ei koordinaatio toimi eikä oikea käsi aina
tiedä mitä vasen tekee.
STT-MH
26.11.1999
Politiikka -sivulle
|