Suomen luonnos: Joukot saatava kokoon 60 päivässä
Kriisinhallintaan 50 000 sotilasta
Euroopan unionin sotilaalliseen kriisinhallintaan esitetään joukkoja, joiden suuruus voi olla 50 000 sotilasta. EU:n pitäisi kyetä kokoamaan nopeasti joukkoja vuoden 2002 loppuun mennessä. Tiedot ilmenevät Suomen laatimasta tuoreesta luonnoksesta.
Joukkojen nopeaan kokoamiseen ja erityisesti
nopean toiminnan joukkoihin kiinnitetään
huomiota. Jäsenmaiden on saatava joukot
valmiiksi operaatioita varten vähintään 60
päivässä. Niitä pitäisi pystyä ylläpitämään kaksi
vuotta.
Suomen raporttiluonnos, joka on päivitetty
keskiviikolle, käsitellään poliittisessa komiteassa
Brysselissä perjantaina. Kriisinhallinnan
toteutuksen periaatteista on määrä sopia
Helsingin EU-huippukokouksessa 10.-11.
joulukuuta.
Suomen jälkeen puheenjohtajana toimivan
Portugalin toivotaan vahvistavan yhteistä
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa sekä
valmistelevan edistymisestä raportin Porton
huippukokoukseen.
Portugalin raporttiin sisältyisi mm. esitys
kriisinhallinnan edellyttämistä muutoksista
perussopimuksissa, esitys EU:n ulkopuolisten
NATO-maiden osallistumisesta kriisinhallintaan
sekä suositukset EU:n ja NATO:n välisten suhteiden
kehittämiseksi.
Helsinkiin kaksi eri raporttia
Helsinkiin on tulossa kriisinhallinnasta kaksi
toisiinsa kytkeytyvää raporttia, joihin sisältyy
esityksiä konkreettisista toimista. Yleisenä
tavoitteena on Euroopan turvallisuuden
parantaminen.
Unionin on voitava päättää itsenäisesti EU:n
johtamista sotilasoperaatioista kansainvälisten
kriisien tukahduttamiseksi. Tämä tapahtuisi
ennakoimatta sitä, miten NATO tilanteessa toimii.
Kriisinhallintaoperaatiot ja rauhanturvaaminen on
tarkoitus toteuttaa kansallisin tai monikansallisin
joukoin. Tämä edellyttää mm. tiedustelun,
strategisten kuljetusten ja komentojärjestelmän
vahvistamista.
Jäsenmaat voisivat luonnoksen mukaan käyttää
samoja joukkoja NATO-johtoisissa operaatioissa ja
muissa vastaavissa tehtävissä. EU:n voisi
puolestaan käyttää NATO:n kapasiteettia sopimalla
asiasta NATO:n kanssa tai vaihtoehtoisesti
eurooppalaisia joukkoja turvautumatta NATO:on.
Jäsenmailla olisi oikeus osallistua
sotilasoperaatioista päättämiseen
ministerineuvostossa ja neuvoston elimissä.
Jokainen maa voi päättää kuitenkin itse
mukanaolostaan.
Tueksi riittävät ilma- ja merivoimat
Unionin pitäisi pystyä kokoamaan ja nopeasti
lähettämään joukkoja vuoden 2002 loppuun
mennessä. Sen jälkeen EU:n pitäisi pystyä
ylläpitämään korkeintaan 50 000 miehen joukkoja.
Joukkojen tukena olisi tiedustelutoiminta,
komentojärjestelmä, logistiikka, tukipalvelut sekä
riittävät ilma- ja merivoimat. Näiden osalta
Suomen paperi ei sisällä tarkempia yksityiskohtia.
Joukkoja pitäisi kyetä ylläpitämään vähintään
kaksi vuotta, ja tarkoitusta varten olisi oltava
riittävästi vaihdettavia reservejä.
Puolustusministerien mukanaolo päätöksenteossa
halutaan varmistaa, kun EU:n ulkoministerit
käsittelevät yhteiseen turvallisuuteen ja
puolustukseen liittyviä asioita.
Ulko- ja
puolustusministerit laatisivat tavoitteet ja
kriteerit sen osalta, mikä olisi eri maiden
kansallinen panos operaatioissa. Kriisinhallintaa
varten aiotaan perustaa pysyvinä eliminä
poliittinen turvallisuuskomitea, sotilaskomitea
sekä esikunta. Näiden avulla mm. valvottaisiin ja
johdettaisiin operaatioita.
Elinten perustaminen edellyttää muutoksia EU:n
perussopimuksiin, ja siksi tilapäisesti ensi vuoden
alusta perustettaisiin väliaikainen poliittinen
turvallisuuskomitea sekä jäsenmaiden edustajista
koostuva sotilaskomitea.
Ulkopuoliset maat mukaan operaatioihin
EU haluaa varmistaa tarvittavat yhteydet NATO:n ja
siihen kuuluvien EU:n ulkopuolisten maiden
kanssa. Unioni haluaa kuitenkin pitää oikeuden
päättää operaatioista. Näiden NATO-maiden
kanssa käytävään yhteistyöhön luotaisiin pysyvät
rakenteet, jotka mahdollistavat kriisien aikaisen
yhteydenpidon.
Ministerineuvosto voi päättää kutsua NATO:on
kuuluvat ei-EU-maat näiden halutessa
osallistumaan operaatioon, kun NATO:n
kapasiteettia tarvitaan. Tällöin niillä olisi
mahdollisuus vaikuttaa aikaisessa vaiheessa
EU-johtoisten operaatioiden päätöksentekoon.
EU:n ulkopuoliset NATO-maat voitaisiin myös
kutsua osallistumaan operaatioon myös silloin,
kun EU ei käytä NATO:n voimavaroja.
Esimerkiksi Norja toivoo pääsevänsä ajoissa
mukaan valmisteluun operaatioissa, joita ei tehdä
NATO:n voimin. Norja esittää, että EU:n
ulkopuoliset NATO-maat voisivat neuvotella
operaatioiden toteutuksesta EU:n
puolustusministerien kanssa.
Kriisinhallintaan voisivat osallistua Suomen
luonnoksen mukaan myös Venäjä ja Ukraina.
Unioni toivottaisi myös Kanadan avun
tervetulleeksi.
STT-MH
26.11.1999
Politiikka -sivulle
|