Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Koululaisten tavarapalkinnot - lahjontaa vai oppimiseen innostamista?



Amerikkalaisen peruskoululaisen ei tarvitse nykyisin enää kovinkaan usein tyytyä pelkkään opettajan kehuun ja kirkasväriseen tarraan hyvin suoritetun tehtävän jälkeen.


Yhdysvalloissa koululaisia kannustetaan nykyään monenlaisilla tavarapalkinnoilla: karamellien, kynien ja pikkukrääsän lisäksi lapset saattavat saada erilaisilla suorituspisteillä vaikkapa pizzaa tai virvoitusjuomia.

Koululaisten palkitseminen on yleistynyt Yhdysvaltain kouluissa selvästi viime vuosina, ja nyt kasvattajat käyvät aiheesta melkoista kiistaa. Osa kasvattajista ja opettajista on sitä mieltä, että lasten totuttaminen palkintoihin on pahasta.

Oppimistulosten ja eteenpäin menon pitäisi olla riittävä kannustin lapselle, ei palkkioiden saaminen. Koululaisia ei saisi palkita siitä, että he tekevät asioita, joita heidän kuuluukin tehdä.

Joidenkin tutkimusten mukaan lapset keskittyvät liikaa tavoiteltujen palkintojen saamiseen ja varsinainen oppiminen jää taka-alalle.

Tavarapalkintoja jakavia opettajia syytetään myös siitä, että he käyttävät lahjontaa, koska he eivät viitsi kannustaa oppilaitaan muilla tavoilla oppimiseen.


Palkinnot hyvä kannustin?

Osa opettajista puolustelee palkitsemista sillä, että mieluinen tavarapalkinto saattaa innostaa halutonta lasta eteenpäin opintiellä.

Opettajalta saatava, tavaran muodossa tuleva tunnistus voi olla juuri se kannustin, joka saa lapsen ylittämään itsensä tai suuntaa mielenkiinnon hankalilta tuntuviin matematiikan tehtäviin tai kirjaraportteihin.

Parhaat palkinnot ovat tulevat lapsille yllätyksinä, ja ne luovat lapsille mieluisia muistoja onnistumisesta tai kannustavat hyvään käytökseen. Opettajat sanovat myös, että koko luokan käyttäytymisen liittyvät palkkiot opettavat lapsia ottamaan muut huomioon.

Oppilaat pitävät itse huolta, että kaikki työskentelevät hiljaa, jos käytöspisteiden keruu päättyy myöhemmin popcorn-juhlaan.

Monet vanhemmat ovat kuitenkin sitä mieltä, että lasten palkitseminen suorituksista ja arvosanoista on heidän asiansa, ei opettajien.


Yritysmaailma mukaan

Oppilaiden palkitseminen on paikoin avaamassa luokkahuoneiden ovia myös yritysmaailmalle. Pizzayhtiö sponsoroi kirjanlukuohjelmaa, lapset saavat kerran kuukaudessa ilmaispizzan, jos he ovat lukeneet tietyn määrän kirjoja.

Hampurilaisyhtiö tarjoaa ilmaiset ranskalaiset tai juoman, kun opettajan antamia suorituspisteitä on kertynyt riittävästi. Ohjelmissa on mukana jo nyt satojatuhansia koululuokkia ympäri Yhdysvaltoja ja ne leviävät vauhdilla.

Jotkut opettajat eivät halua lähteä mukaan tavarajakeluun, mutta haluavat kannustaa oppilaitaan jonkinlaisilla yllätyspalkinnoilla. He ovat kehittäneet systeemin, jossa palkkioina jaetaan kuponkeja, jotka antavat vaikkapa vapautuksen yhden päivän kotitehtävistä tai lupaavat mieluisan luottamustehtävän lapselle.

Tällaiset palkkiot saattavat tuottaa pienelle koululaiselle yhtä suurta mielihyvää, kuin tunnustuksena annettu tavara.

STT-MH4
26.11.1999


Ajassa -sivulle