Risteilymatkustajat pitävät Helsingistä, mutta ostavat vähän
Helsingissä käyvät risteilyturistit pitävät kaupunkia kauniina ja mukavana paikkana, mutta eivät varallisuuteensa nähden paljon kukkaronnyörejään aukaise.
Asia selviää Helsingin kaupunginkanslian torstaina
julkaisemasta risteilymatkustajatutkimuksesta.
Sen mukaan Helsingissä kävi kuluneen vuoden
aikana hieman alle 100 000 risteilymatkustajaa.
Matkustajien suoran rahankulutuksen keskiarvo
ilman kiertoajeluja oli hiukkasen alle 337 markkaa
henkeä kohti. Yhteensä risteilyturistit jättivät
pääkaupunkiin 33,3 miljoonaa markkaa.
Rahavirroista suurin osa ohjautuu
boutique-tyyppisiin liikkeisiin ja tavarataloihin.
Sen sijaan torituotteita tai kahvilapalveluita
ostetaan huomattavasti vähemmän.
Kahviloiden ja ravintoloiden vähäinen suosio
selittyy osaltaan sillä, että monilla risteilyillä
kaikki ruokailut aluksella sisältyvät hintaan.
Keskimääräinen risteilymatkustaja piipahti
Helsingissä kuluvana vuonna vajaan kolmen
tunnin ajan. Tästä ajasta suurin osa vietettiin
kaupunkikävelyllä tai kiertoajelulla.
Kaupungilla käyneet olivat yleensä erittäin
tyytyväisiä kokemaansa. Yli 90 prosenttia kertoi
löytäneensä kaiken haluamansa ja odotustensa
toteutuneen.
Toisaalta vajaat 36 prosenttia
kävijöistä ei ostanut kaupungista mitään.
Monet kävijöistä olivat erityisesti mieltyneet
kaupungin historiaan ja arkkitehtuuriin.
Väylämaksuista rahaa yli 10 miljoonaa
Suoran kulutuksen ja kiertoajelun lisäksi
risteilyliikenteestä saadaan satamakäyntituloja.
Nämä koostuvat laivojen agenttien tuloista,
sataman tuloista ja valtion väylämaksu- ja
luotsituloista.
Laivojen agentit saivat risteilijöistä tuloja kesän
aikana yhteensä 1,5 miljoonaa. Satamalle tuloja
kertyi 2,5 miljoonaa. Ylivoimaisesti eniten
satamakäyntituloista tulee väylämaksuista, joita
saatiin 10,6 miljoonaa markkaa. Luotsimaksuista
tuloja oli 2,3 miljoonaa.
Väylämaksu riippuu laivan hintatasosta ja koosta.
Suurilla risteilyaluksilla maksu on yli 170 000
markkaa käyntikertaa kohti. Maksu vaikuttaa
varustamoiden halukkuuteen sisällyttää Helsinki
reittiliikennekohteeksi, sillä kilpailevat ulkomaiset
lähisatamat kuten Tukholma eivät sitä peri.
Risteilyt Helsinkiin ovat kuitenkin jatkossakin
myötätuulessa. Marraskuussa oli jo tehty 165
laiturivarausta aluskäyntejä varten. Tämä on
huomattavasti enemmän kuin viime vuonna
samaan aikaan.
Uudet, supersuuret risteilyalukset eivät
tulevaisuudessakaan pääse suoraan Helsinkiin,
vaan joutuvat jäämään Munkkisaaren laituriin
Hernesaaressa, jota kaupunki on parhaillaan
parantamassa.
Tutkimusta varten tehtiin 177 haastattelua 22
laivalta.
STT-MH
26.11.1999
Kotimaa -sivulle
|