Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







EU:n supermies Solana tuntematon suuruus Lufthansalle



Saksalaisen lentoyhtiön Lufthansan vuoro LH 5875 Brysselistä Berliiniin keskiviikkoiltana. Koneessa on mies, jota Saksan uutistoimisto DPA on kutsunut EU:n uudeksi supermieheksi: 57-vuotias Javier Solana.


Entinen sotilasliitto NATO:n pääsihteeri on matkalla Saksan pääkaupunkiin tapaamaan yhdessä pääministeri Paavo Lipposen kanssa liittokansleri Gerhard Schröderiä. EU:n huippukokouksessa Helsingissä tehtävät tärkeät päätökset alkavat muotoutua.

Solanan virallinen titteli on EU:n ministerineuvoston pääsihteeri ja unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja. Lisäksi hänet on nimitetty Länsi-Euroopan unionin WEU:n uudeksi pääsihteeriksi.

Mutta Lufthansalla kukaan ei tunne häntä.
- Möchten Sie etwas essen (haluatteko jotain syötävää), huutaa lentoemäntä pari kertaa puolinukuksissa olevalle Solanalle, vaikka tämän salkunkantaja huitoo torjuvasti käsillään.

Supermies on ehtinyt jo nukahtaa sinä aikana, kun Lufthansan kone on kierrellyt puoli tuntia Brysselin kentällä nousulupaa odotellessaan. Huomaa, ettei Solana ole tottunut lentämään vuorokoneilla. NATO-johtajien ei tarvitse lentää tavallisten kuolevaisten kanssa. On mukavampaa ottaa käyttöön oma kone.

Solana on vieläkin hyvin tärkeä henkilö, VIP. Kun loput 14 matkustajaa saapuvat puolityhjään koneeseen, jonne mahtuisi 80 matkustajaa, istuu supermies ja hänen avustajansa jo tiukkaan ahdettuina kahdella etuistuimella.

VIP tai ei - ainakaan matkustamohenkilökunta ei osoita suurempaa kunnioitus korkealle edustajalle. Tehokkuus eikä tyylikkyys tuntuu olevan iskusana Lufthansalla.
- Was möchten Sie trinken (mitä haluatte juoda), huutaa lentoemäntä.

Solana on herännyt ja päättää pienen miettisen jälkeen ottaa punaviiniä. Supermies näyttää yhä väsyneeltä. Hän näykkii hajamielisesti ruokaansa ja miettii ehkä Suomen suunnitelmia syventää kriisinhallintayhteistyötä, josta on määrä keskustella Berliinissä.

Korkean edustajan viran perustamisen tarkoituksena oli antaa unionin ulko- ja turvallisuuspolitiikalle yksi puhelinnumero, jollaista Yhdysvaltain entinen ulkoministeri Henry Kissinger aikoinaan kaipasi, kun hän halusi soittaa Eurooppaan.

Mutta kuinka amerikkalaiset voisivat soittaa Solanalle, jos hän istuu koko illan Lufthansan koneessa, joka ajaa edes takaisin Brysselin lentokentällä.

Kone saapuu kuitenkin perille Berliinin Tegelin lentokentälle vain puoli tuntia aikataulustaan jäljessä. Solana ja hänen salkunkantajansa astuvat pyörällä päästään koneesta. Näkyvissä ei ole vastaanottokomiteaa. Lusikka on siis otettava kauniiseen käteen ja noustava terminaaliin ajavaan linja-autoon muiden matkustajien kanssa.

Solana seisoo bussin etuosassa. Salkunkantaja huolehtii korkean edustajan salkusta ja takista. Terminaalin sisällä tilanne normalisoituu. Solanaa on vastassa muutama saksalainen virkamies. Musta auto odottaa terminaalin ulkopuolella ja letkaa johtaa poliisisaattue.

Supermies on saapunut Berliiniin. Meno-paluulippu maksaa 33 257 Belgian frangia (4 900 markkaa). Paljon rahaa lyhyestä lennosta, mutta merkittävästi halvempaa kuin vuokrata oma yksityiskone.

Eurooppalaiset veronmaksajat voivat olla tyytyväisiä. Mutta kenelle presidentti Bill Clinton soittaa kriisin uhatessa?

STT-MH
26.11.1999


Ulkomaat -sivulle