EU:n supermies Solana tuntematon suuruus Lufthansalle
Saksalaisen lentoyhtiön Lufthansan vuoro LH 5875 Brysselistä Berliiniin keskiviikkoiltana. Koneessa on mies, jota Saksan uutistoimisto DPA on kutsunut EU:n uudeksi supermieheksi: 57-vuotias Javier Solana.
Entinen sotilasliitto NATO:n pääsihteeri on matkalla
Saksan pääkaupunkiin tapaamaan yhdessä
pääministeri Paavo Lipposen kanssa liittokansleri
Gerhard Schröderiä. EU:n huippukokouksessa
Helsingissä tehtävät tärkeät päätökset alkavat
muotoutua.
Solanan virallinen titteli on EU:n
ministerineuvoston pääsihteeri ja unionin yhteisen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja.
Lisäksi hänet on nimitetty Länsi-Euroopan unionin
WEU:n uudeksi pääsihteeriksi.
Mutta Lufthansalla kukaan ei tunne häntä.
- Möchten Sie etwas essen (haluatteko jotain
syötävää), huutaa lentoemäntä pari kertaa
puolinukuksissa olevalle Solanalle, vaikka tämän
salkunkantaja huitoo torjuvasti käsillään.
Supermies on ehtinyt jo nukahtaa sinä aikana, kun
Lufthansan kone on kierrellyt puoli tuntia
Brysselin kentällä nousulupaa odotellessaan.
Huomaa, ettei Solana ole tottunut lentämään
vuorokoneilla. NATO-johtajien ei tarvitse lentää
tavallisten kuolevaisten kanssa. On mukavampaa
ottaa käyttöön oma kone.
Solana on vieläkin hyvin tärkeä henkilö, VIP. Kun
loput 14 matkustajaa saapuvat puolityhjään
koneeseen, jonne mahtuisi 80 matkustajaa, istuu
supermies ja hänen avustajansa jo tiukkaan
ahdettuina kahdella etuistuimella.
VIP tai ei - ainakaan matkustamohenkilökunta ei
osoita suurempaa kunnioitus korkealle
edustajalle. Tehokkuus eikä tyylikkyys tuntuu
olevan iskusana Lufthansalla.
- Was möchten Sie trinken (mitä haluatte juoda),
huutaa lentoemäntä.
Solana on herännyt ja päättää pienen miettisen
jälkeen ottaa punaviiniä. Supermies näyttää yhä
väsyneeltä. Hän näykkii hajamielisesti ruokaansa
ja miettii ehkä Suomen suunnitelmia syventää
kriisinhallintayhteistyötä, josta on määrä
keskustella Berliinissä.
Korkean edustajan viran perustamisen
tarkoituksena oli antaa unionin ulko- ja
turvallisuuspolitiikalle yksi puhelinnumero,
jollaista Yhdysvaltain entinen ulkoministeri Henry
Kissinger aikoinaan kaipasi, kun hän halusi soittaa
Eurooppaan.
Mutta kuinka amerikkalaiset voisivat soittaa
Solanalle, jos hän istuu koko illan Lufthansan
koneessa, joka ajaa edes takaisin Brysselin
lentokentällä.
Kone saapuu kuitenkin perille Berliinin Tegelin
lentokentälle vain puoli tuntia aikataulustaan
jäljessä. Solana ja hänen salkunkantajansa
astuvat pyörällä päästään koneesta. Näkyvissä ei
ole vastaanottokomiteaa. Lusikka on siis otettava
kauniiseen käteen ja noustava terminaaliin
ajavaan linja-autoon muiden matkustajien kanssa.
Solana seisoo bussin etuosassa. Salkunkantaja
huolehtii korkean edustajan salkusta ja takista.
Terminaalin sisällä tilanne normalisoituu. Solanaa
on vastassa muutama saksalainen virkamies.
Musta auto odottaa terminaalin ulkopuolella ja
letkaa johtaa poliisisaattue.
Supermies on saapunut Berliiniin. Meno-paluulippu
maksaa 33 257 Belgian frangia (4 900 markkaa).
Paljon rahaa lyhyestä lennosta, mutta
merkittävästi halvempaa kuin vuokrata oma
yksityiskone.
Eurooppalaiset veronmaksajat voivat olla
tyytyväisiä. Mutta kenelle presidentti Bill Clinton
soittaa kriisin uhatessa?
STT-MH
26.11.1999
Ulkomaat -sivulle
|