Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Sunnuntaina siirrytään talviaikaan



Suomi palaa takaisin normaali- eli talviaikaan sunnuntaina aamuyöllä, 31. lokakuuta. Talviaikaan siirrytään kaikkialla EU:ssa merentakaisia alueita lukuunottamatta. Talviaikaan siirtyminen tapahtuu kello 4 Suomen aikaa, jolloin kelloja siirretään tunti taaksepäin.


Normaaliaika tuo sunnuntaina tullessaan joitain muutoksia rautatie- ja lentoliikenteeseen. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä on kulussa yhdeksän yöjunaa.

Koska kelloja siirretään taaksepäin, lauantaina lähteneet yöjunat pysähtyvät talviajan myötä tunniksi matkan varrella oleville asemille, jotka ovat Tampere, Seinäjoki, Oulu ja Pieksämäki. Lentoliikenne siirtyy sunnuntaina talviaikatauluihin.

Kesäajan päättyminen vaikuttaa myös kaukobussien aikatauluihin. Useimmat yöaikaan kulkevat kaukobussit ovat Helsinki-Vantaan lentoaseman pikavuoroyhteyksiä.

Osalla kaukobusseilta on talviaikaan siirtymisen vuoksi jotain aikataulumuutoksia ja jotkut pitävät sen johdosta tauon. Yhtenäistä käytäntöä eri vuoroilla ei ole.


Lentoliikenne talvikauteen

Kun lentoliikenne siirtyy sunnuntaina talviaikatauluun, Finnair lisää kotimaassa maa-aikaa ja lentoaikoja. Tällä pyritään liikenteen täsmällisyyteen. Kotimaan lentojen aikatauluihin tulee 5-15 minuutin muutoksia. Lentoaikaa lisätään noin kolmasosalla kotimaan reiteistä.

Helsingin lentoasemalla otetaan käyttöön uusi lähtöhalli. Ulkomaanterminaalin pääsisäänkäynti siirtyy valmistuvan keskiterminaalin laajennusosaan, lähtöaula 2:een.

Finnairin ja yhteistyökumppaneiden reittilentojen lähtöselvitys tapahtuu uudessa hallissa. Lähtöaula 1 sijaitsee kotimaan terminaalissa ja aulat 3 ja 4 ulkomaanterminaalin vanhassa osassa.

Kaikkien lentoyhtiöiden loma- ja tilauslennot lähtevät talvikaudella hallista 4.


Ivaloon ja Kittilään suoraan

Lennot Helsingin ja Ivalon sekä Helsingin välillä muutetaan välilaskuttomiksi omiksi lennoikseen koko talvikauden ajaksi. Aiemmin nämä vuorot on lennetty vain vilkkaana hiihtokautena. Muutos lisää kohteisiin tarjontaa kymmenisen prosenttia.

Kuusamoon liikennöidään vain suihkukonekalustolla. ATR-koneet vähenevät myös Jyväskylän ja Kuopion liikenteestä. Helsingin ja Jyväskylän välillä lennetään arkisin yhdeksän vuoroa. Näistä kuusi tapahtuu ATR:llä ja kolme MD-80:lla.

Kuopion päivittäisestä kahdeksasta vuorosta lennetään enää yksi ATR:llä ja muut MD-80:llä.


Golden Air Poriin ja Itä-Suomeen

Maarianhaminan liikenne vähenee. Helsingistä Maarianhaminaan lennetään päivittäin kaksi vuoroa. Turun välilaskut jäävät kokonaan pois.

Ruotsalainen Golden Air liikennöi Saab-koneilla Poriin seitsemän vuoroa ja Itä-Suomeen Varkauteen neljä, Savonlinnaan kolme ja Lappeenrantaan kolme vuoroa päivässä. Kaksi Varkauden lentoa kulkee Savonlinnan kautta.

Finnair täydentää Itä-Suomen liikennettä lentämällä ATR:llä kerran päivässä Savonlinnaan ja yhden vuoron Savonlinnaan sekä Lappeenrantaan kaksi kaksi lentoa.

Kotimaan liikenteen joulun supistuskausi alkaa 23. joulukuuta ja kestää 9. tammikuuta asti.


Euroopan liikenteessä vain pieniä muutoksia

Finnairin Euroopan liikenteeseen tulee vain pieniä muutoksia. Suurin muutos on palvelussa, kun lennoilla ei enää myydä verottomia tuotteita Euroopan unionin alueella.

Saapuvat matkustajat voivat edelleenkin tehdä ostoksia Helsingin lentoaseman tax free -myymälöissä.

Tosin alkoholi- ja tupakkatuotteiden ostaminen ei ole mahdollista, mutta myytävien arvonlisäverollisten tuotteiden - lähinnä elektroniikan, makeisten, matkamuistojen ja hajuvesien - hinnat ovat samat kuin lähteville matkustajille tarjottavat tax free -hinnat.

Finnairin kaukoliikenne jatkuu entisellään. Ainoa muutos on New Yorkin lennon lakkauttaminen väliaikaisesti kannattavuussyistä. Reitillä lentänyt MD-11-kone siirtyy Bangkokin lomareittivuorolle.

STT-IA
29.10.1999


Kotimaa -sivulle