Sunnuntaina siirrytään talviaikaan
Suomi palaa takaisin normaali- eli talviaikaan sunnuntaina aamuyöllä, 31. lokakuuta. Talviaikaan siirrytään kaikkialla EU:ssa merentakaisia alueita lukuunottamatta. Talviaikaan siirtyminen tapahtuu kello 4 Suomen aikaa, jolloin kelloja siirretään tunti taaksepäin.
Normaaliaika tuo sunnuntaina tullessaan joitain muutoksia
rautatie- ja lentoliikenteeseen. Lauantain ja sunnuntain
välisenä yönä on kulussa yhdeksän yöjunaa.
Koska kelloja
siirretään taaksepäin, lauantaina lähteneet yöjunat pysähtyvät
talviajan myötä tunniksi matkan varrella oleville asemille, jotka
ovat Tampere, Seinäjoki, Oulu ja Pieksämäki. Lentoliikenne
siirtyy sunnuntaina talviaikatauluihin.
Kesäajan päättyminen vaikuttaa myös kaukobussien
aikatauluihin. Useimmat yöaikaan kulkevat kaukobussit ovat
Helsinki-Vantaan lentoaseman pikavuoroyhteyksiä.
Osalla
kaukobusseilta on talviaikaan siirtymisen vuoksi jotain
aikataulumuutoksia ja jotkut pitävät sen johdosta tauon.
Yhtenäistä käytäntöä eri vuoroilla ei ole.
Lentoliikenne talvikauteen
Kun lentoliikenne siirtyy sunnuntaina talviaikatauluun, Finnair
lisää kotimaassa maa-aikaa ja lentoaikoja. Tällä pyritään
liikenteen täsmällisyyteen. Kotimaan lentojen aikatauluihin
tulee 5-15 minuutin muutoksia. Lentoaikaa lisätään noin
kolmasosalla kotimaan reiteistä.
Helsingin lentoasemalla otetaan käyttöön uusi lähtöhalli.
Ulkomaanterminaalin pääsisäänkäynti siirtyy valmistuvan
keskiterminaalin laajennusosaan, lähtöaula 2:een.
Finnairin ja
yhteistyökumppaneiden reittilentojen lähtöselvitys tapahtuu
uudessa hallissa. Lähtöaula 1 sijaitsee kotimaan terminaalissa
ja aulat 3 ja 4 ulkomaanterminaalin vanhassa osassa.
Kaikkien lentoyhtiöiden loma- ja tilauslennot lähtevät
talvikaudella hallista 4.
Ivaloon ja Kittilään suoraan
Lennot Helsingin ja Ivalon sekä Helsingin välillä muutetaan
välilaskuttomiksi omiksi lennoikseen koko talvikauden ajaksi.
Aiemmin nämä vuorot on lennetty vain vilkkaana hiihtokautena.
Muutos lisää kohteisiin tarjontaa kymmenisen prosenttia.
Kuusamoon liikennöidään vain suihkukonekalustolla. ATR-koneet
vähenevät myös Jyväskylän ja Kuopion liikenteestä. Helsingin
ja Jyväskylän välillä lennetään arkisin yhdeksän vuoroa. Näistä
kuusi tapahtuu ATR:llä ja kolme MD-80:lla.
Kuopion
päivittäisestä kahdeksasta vuorosta lennetään enää yksi
ATR:llä ja muut MD-80:llä.
Golden Air Poriin ja Itä-Suomeen
Maarianhaminan liikenne vähenee. Helsingistä Maarianhaminaan
lennetään päivittäin kaksi vuoroa. Turun välilaskut jäävät
kokonaan pois.
Ruotsalainen Golden Air liikennöi Saab-koneilla Poriin seitsemän
vuoroa ja Itä-Suomeen Varkauteen neljä, Savonlinnaan kolme
ja Lappeenrantaan kolme vuoroa päivässä. Kaksi Varkauden
lentoa kulkee Savonlinnan kautta.
Finnair täydentää Itä-Suomen liikennettä lentämällä ATR:llä
kerran päivässä Savonlinnaan ja yhden vuoron Savonlinnaan
sekä Lappeenrantaan kaksi kaksi lentoa.
Kotimaan liikenteen joulun supistuskausi alkaa 23. joulukuuta ja
kestää 9. tammikuuta asti.
Euroopan liikenteessä vain pieniä muutoksia
Finnairin Euroopan liikenteeseen tulee vain pieniä muutoksia.
Suurin muutos on palvelussa, kun lennoilla ei enää myydä
verottomia tuotteita Euroopan unionin alueella.
Saapuvat matkustajat voivat edelleenkin tehdä ostoksia
Helsingin lentoaseman tax free -myymälöissä.
Tosin alkoholi- ja
tupakkatuotteiden ostaminen ei ole mahdollista, mutta
myytävien arvonlisäverollisten tuotteiden - lähinnä
elektroniikan, makeisten, matkamuistojen ja hajuvesien -
hinnat ovat samat kuin lähteville matkustajille tarjottavat tax
free -hinnat.
Finnairin kaukoliikenne jatkuu entisellään. Ainoa muutos on New
Yorkin lennon lakkauttaminen väliaikaisesti kannattavuussyistä.
Reitillä lentänyt MD-11-kone siirtyy Bangkokin
lomareittivuorolle.
STT-IA
29.10.1999
Kotimaa -sivulle
|