Julkisten menojen kiristämisessä näkemykset eroavat
Ekonomistit eri tahoilla yksimielisiä palkankorotuksista ja veronkevennyksistä
Palkansaajia, teollisuutta ja keskustaoppositiota lähellä olevien tutkimuslaitosten edustajat ovat sangen yksimielisiä palkankorotuksista ja veronkevennyksistä. Jos nimelliset palkankorotukset pysyvät noin kolmen prosentin tuntumassa, hallituksen lupaamat veronkevennykset voidaan toteuttaa.
Tutkijoilla on kuitenkin eri näkemykset siitä,
pitäisikö valtion rahakukkaron nyörejä kiristää.
Viime viikolla valtiovarainministeriön valtiosihteeri
Raimo Sailas kehotti pohtimaan, onko nykyinen
finanssipolitiikka, jolla budjetin tuloja ja menoja
säädetään, riittävän tiukkaa.
Palkansaajien tutkimuslaitoksen ennustepäällikkö
Eero Lehto ei näe syytä leikata julkisen sektorin
menoja suunnitellusta. Hänen mukaansa
lisäleikkaukset tapahtuisivat laadun
kustannuksella.
Lehto viittaa peruskoulujen luokkakokojen
kasvuun sekä terveydenhoidon supistuksiin.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ekonomisti
Hannu Kaseva sen sijaan on huolissaan valtion
menokehyksistä.
Hän pelkää, että menokehykset
pidetään suunnitellulla tasolla, vaikka esimerkiksi
Soneran yksityistämisestä saadut rahat
helpottavat tuntuvasti valtion korkotaakkaa ja
sitä kautta pienentävät valtion menoja.
Kaseva vaatii menokehysten tiukentamista sitä
mukaa, kun valtio saa yksityistämisestä lisää
tuloja.
Pellervon taloudellisessa tutkimuslaitoksessa ei
finanssipolitiikan kiristämistä nähdä tällä haavaa
tähdellisenä.
- En ole ensimmäisenä kiristämässä
finanssipolitiikkaa, ellei palkkakierros mene ihan
mahdottomaksi, tutkimuslaitoksen johtaja Vesa
Vihriälä sanoo.
Palkankorotusten ja veron
kevennysten kytky
Aiemmin Palkansaajien Lehto vierasti ajatusta
kytkeä palkankorotukset ja veronkevennykset.
Hänen mielestään tällainen ehdollistaminen
johtaa helposti siihen, että hallitus alkaa juosta
työmarkkinakäänteiden mukaan.
Mutta kerran
hallitus alun perinkin liitti verohelpotukset
palkankorotusten tasoon, linjasta on Lehdon
mukaan nyt vaikea perääntyä.
Lehdon mukaan Suomen veroaste ei laskisi, vaikka
pienet tuloveron kevennykset toteutettaisiin.
- Meillä veroja on myös kiristetty, esimerkkeinä
kiinteistövero ja käyttelytilien vero, hän sanoo.
Pellervon Vihriälä mukaan kytkee verokevennykset
tiukasti palkankorotuksiin.
- Valtio ei nyt voi luvata mitään ennen kuin
tiedetään, millaisiksi palkankorotukset
muodostuvat, hän sanoo.
Vihriälän mukaan verokevennyksiä ei voi
ajatellakaan, jos palkankorotukset ovat viiden
prosentin luokkaa.
- Niin tähdellistä kuin työn verottamisen kevennys
olisikin, hän sanoo.
Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen mukaan
jopa 3,5 prosentin korotukset vielä sallivat
suunnitellut verokevennykset.
- Sen kanssa voi elää. Se ei paranna yritysten
kilpailukykyä, mutta ei heikennäkään. Ja jos
tuottavuus kehittyy kohtuullisesti, yritysten
kilpailukyky säilyy ja työllisyyden paraneminen
jatkuu, Vihriälä arvioi.
"Riskit työmarkkinahäiriöihin
kasvaneet"
Etlan Kaseva uskoo Suomen elävän todella
vaikeassa työmarkkinatilanteessa vappuun asti.
Sen verran villiä meno liittotasolla on hänen
mukaansa ollut.
Hän hämmästelee, että nekin
liitot, jotka kesällä olivat keskitetyn
tulopoliittisen ratkaisun takana, ajavat nyt villeinä
palkankorotuksia.
- Pääsyy myllerrykseen on se, että liitot olivat
neljä vuotta syrjässä, ne eivät voineet tehdä
mitään, hän sanoo.
Kasevan mukaan tervettä politiikkaa olisi, jos
yksityisen sektorin osuutta taloudessa
laajennettaisiin ja julkisen puolen supistettaisiin.
- Yksityinen sektori luo talouden tuotannollisen
pohjan, jolla hyvinvointia voidaan ylläpitää,
Kaseva toteaa.
STT-IA
1.11.1999
Talous -sivulle
|