Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Osasta kotimaan lentoreittejä luovutaan

Finnair hakee kilpailuetuja uusista yhteistyömuodoista



Syyskuun alussa seitsemän lentoyhtiön muodostamaan Oneworld-palveluallianssiin liittynyt Finnair järkeistää kotimaan lentotoimintojaan, kertoo markkinointipäällikkö Jukka-Pekka Martikainen Finnair Oyj:sta. Yhtiö luopuu joistakin lyhyehköistä kotimaan lennoista, joita jatkossa hoitaa sen yhteistyökumppani, ruotsalainen Golden Air.


Golden Air Flyg Ab aloitti huhtikuussa lennot Suomessa reiteillä Helsinki-Seinäjoki ja Helsinki-Kokkola/Pietarsaari. Finnairin aikomuksena on jatkossa keskittyä kotimaan liikenteessään reitteihin, jotka voidaan hoitaa suihkukoneilla tai ATR 72 -potkuriturbiinikoneilla.

Golden Air lisää reittejään niin, että marraskuun alussa se alkaa lentää Saab 340 -koneilla myös Lappeenrantaan, Poriin, Savonlinnaan ja Varkauteen.


Painopiste pidemmissä reiteissä

Markkinointipäällikkö Jukka-Pekka Martikainen kertoo, että muutoksissa on kyse toimintojen järkeistämisestä. Hän sanoo, että Finnair haluaa panostaa enemmän pitempiin ja kannattavampiin kotimaan lentoihin ja muun muassa vuorotiheyttä joillekin Pohjois-Suomen kentille tullaan entisestään lisäämään.

- Ei ole kyse kovin suurista muutoksista. Lyhyemmän kantaman liikenteestä ollaan luopumassa. Kyseessä ovat kohteet, jotka vaativat konetyyppejä, jotka eivät nyt kuulu kalustoomme. Esimerkiksi Poriin Finnair ei lennä enää ensi sunnuntain jälkeen, Martikainen kertoo.

Lyhyet reitit hoitoonsa ottavan Golden Airin ja Finnairin lentojen aikataulut on suunniteltu yhteistyössä Finnairin kanssa niin, että molempien verkostot täydentävät toisiaan ja tarjoavat hyvät vaihtoyhteydet kotimaisten ja kansainvälisten reittien välille. Martikaisen mukaan myös esimerkiksi markkinointia hoidetaan yhteistyönä.

Golden Airin ohella Suomen taivaalla lennetään muidenkin uusien yrittäjien voimin, kun esimerkiksi Helsingin ja Mikkelin välisiä lentovuoroja alkaa operoimaan niinikään ruotsalainen Flying Enterprise-yhtiö.

- Golden Air lentää vuoronsa itsenäisinä suoritteina, mutta teemme markkinointiyhteistyötä. Järjestelyllä pyrimme leikkaamaan kustannustasoa, Martikainen sanoo.

Hän kertoo, että tällä hetkellä kannattavimpia ovat lennot Helsingin ja Oulun välillä ja että joihinkin Lapin kohteisiin tullaan lisäämään suoria lentoyhteyksiä.

- Pidemmät lennot tulevat suhteellisesti halvemmiksi. Olemme lisäämässä vuoroja muun muassa Kittilään ja Ivaloon, joiden normaalikapasiteettia pystytään nostamaan 30 prosenttia.

- Luovumme kolmiolennosta Helsingistä Kittilän kautta Ivaloon ja takaisin ja jatkossa näihin kohteisiin on kaksi suoraa lentoa päivässä. Yksi muutos on, että Kuusamoon aletaan liikennöimään suihkukoneella.


SAS vetäytymässä kotimaan reiteiltä

Viimeaikaisiin kotimaisen lentoliikenteen kilpailuasetelmiin liittyvät myös SAS:n omistaman Air Botnian yritykset päästä osalliseksi Finnairin perinteisesti hallitsemista lentoreiteistä.

Air Botnia ei kuitenkaan ole menestynyt Suomen sisäisessä liikenteessä ja sen lennot Helsingistä Kuopioon, Lappeenrantaan, Mikkeliin ja Vaasaan päättyvät viimeistään talviaikataulun tullessa voimaan lokakuun lopussa.

SAS on viime aikoina panostanut Suomessa voimakkaasti Turusta Skandinaviaan suuntautuviin lentoihin. Se kilpailee Finnairin kanssa vilkkaasti liikennöidyllä Tukholma-reitillä ja on vasta aloittanut lentovuorot Turusta Kööpenhaminaan.
- SAS:lla ei ole enää kotimaan lentoja. He tulivat ja vetäytyivät. He keskittävät lentojaan Skandinaviaan.

- Me pyrimme hoitamaan lentomme entistä enemmän Helsingin kautta. Meidän näkemyksemme mukaan tärkeää on toimiva yhteys maakunnista Helsinkiin, Martikainen sanoo.

- Kokonaisuudessaan lentämisen volyymi on kasvussa. Matkustamisen lisääntyessä kilpailu on lisääntynyt, hän jatkaa.

SAS:n tiedotteen mukaan kotimaan lentotoimintojen supistaminen Suomessa liittyy strategian mukaisesta siirtymisestä kotimaan liikennettä harjoittavasta yhtiöstä pohjoismaiden väliseen liikennöintiin.

SAS on kuitenkin joutunut tekemään suuria taloudellisia panostuksia lisätessään Air Botnian lento- ja kalustokapasiteettia, joten sen suunnitelmat Suomen suhteen eivät vaikuta ainakaan tässä vaiheessa onnistuneen odotetulla tavalla.


Oneworld-yhteistyöllä taataan yhtäläinen palvelu

Finnair liittyi syyskuun alussa maailmanlaajuiseen Oneworld-allianssiin, johon kuuluvat perustajajäseninä American Airlines, British Airways, Canadian Airlines, Cathay Pacific ja Finnairin ohella uutena jäsenenä espanjalainen Iberia. Oneworld-yhteistyön perusajatuksena on yhtenäistää palveluja ympäri maailmaa ja toimintojen yhtenäistäminen näkyy useissa käytännön asioissa.

Oneworld-alliansissa esimerkiksi lisätään nk. code share-lentoja, joissa lentotunnukset ovat yhteneviä. Code share-lentojen ohella yhteistyöhön kuuluu tällä hetkellä muun muassa pisteidenkeruuohjelmien yhdistäminen. Allianssiin kuuluvien lentoyhtiöiden koneita käyttävät bonusasiakkaat voivat myös käyttää yhteisiä odotustiloja lentokentillä ympäri maailmaa.

Martikainen muistuttaa, että kyse on laajasta yhteistyöstä, jota tehdään palveluissa ja markkinoinnissa, mutta ettei Finnair yhtiönä ole sulautumassa osaksi jotain suurempaa kokonaisuutta.

- Oneworld tarkoittaa samanlaista palvelua. Uudistuksissa lähdetään siitä, että niitä tehdään asiakkaan hyväksi.

- Lentoliikenteen vapautuminen on tapahtunut jo joitakin vuosia sitten, eikä se enää suoranaisesti vaikuta ratkaisuihin. Ajan henki on alliansseihin hakeutuminen. Ne voivat olla isompia tai pienempiä, mutta perusideana on markkinoinnin parempi hyödyntäminen, Martikainen sanoo.

- Oneworld on niin valtava ja mittava hanke, että vastaavia ei ole nyt näköpiirissä. Missään nimessä tässä ei ole kyse uusista omistusjärjestelyistä, Martikainen painottaa.

MIKKO LAITINEN
29.10.1999


Talous -sivulle