Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomen maakaasumarkkinoilla toimii vain yksi merkittävä kaasuyhtiö, Gasum

Maakaasumarkkinat tarkoitus avata kilpailulle - uusi laki voimaan



Maakaasumarkkinat halutaan kilpailun piiriin. Sitä varten EU on tehnyt direktiivin ja maakaasumarkkinoita koskeva lakiesitys annettiin eduskunnalle perjantaina. Uudella lailla pyritään antamaan pelisäännöt, joilla kilpailu kaasumarkkinoilla olisi mahdollista.


Suomen maakaasumarkkinat eroavat tuntuvasti useimpien EU-maiden markkinoista. Suomessa kaasujärjestelmä rajoittuu maan eteläisimpiiin osiin, kun muualla ne yleensä kattavat koko maan.

Suomen kaasujärjestelmä on käytännössä yksi siirtoputki Venäjältä Etelä-Suomeen. Monissa EU-maissa on useita kilpailevia kaasuntoimittajia.

Suomessa kaasun osuus perusenergian käytöstä on kymmeneksen luokkaa, kun se unionin alueella keskimäärin on parikymmentä prosenttia. Muualla Euroopassa kaasua käytetään pääasiassa kotitalouksissa ja lämmityksessä. Suomessa kotitalouksien kulutuksen osuus on vain pari prosenttia.

Suomen maakaasumarkkinoilla toimii vain yksi merkittävä kaasuyhtiö, Gasum. Se on siis monopoliasemassa. Yhtiö tuo maakaasua maahan ja siirtää sitä omistamansa siirtoverkon kautta kaasun suurkuluttajille ja jakeluyhtiöille. Jakeluyhtiöitä on tällä haavaa 36.

Koska Gasum on monopoliasemassa, sen on kilpailulakien mukaan otettava toiminnassaan huomioon määräävässä markkina-asemassa olevien yritysten toiminnalle asetetut vaatimukset. Kilpailuvirasto edellyttää mm., että maakaasun hinnoittelujärjestelmä on julkinen ja kustannusvastaava.


Mitä laki edellyttää?

Perjantaina hyväksytyllä lailla linjataan kaasumarkkinoiden toimintaperiaatteet siinä tilanteessa, kun Suomen kaasunhankinta ei enää ole yhden toimittajan, Gasumin varassa. Suunnitteillahan on mm. maakaasuputkiyhteys Keski-Eurooppaan.

Ennen tätä eli siirtymäkaudella on jo tarkoitus mahdollistaa maakaasukauppa tukkuostajien kesken. Se tapahtuu niin, että verkonhaltijalla on velvollisuus myydä kaasun siirtopalveluja tukkuostajille korvausta vastaan. Samaan tapaan kuin sähkömarkkinoillakin.

Tavoitteena siis on, että kaasun vähittäismyyjät ja käyttäjät voisivat käydä keskenään kauppaa, vaikka siirtymäkaudella markkinoilla toimiikin vain yksi tukkumyyjä, Gasum. Tämän takia Gasumin monopolitoimintaa eli verkkotoimintaa aiotaan valvoa aiempaa tarkemmin.

Laissa puututaan myös hinnoitteluun. Sähkömarkkinoiden tapaan maakaasun siirtohinta ja itse maakaasun hinta pitää erottaa toisistaan.

Niin ikään sähkömarkkinalain mukaisesti maakaasuliiketoimintaa harjoittavissa yrityksissä verkkotoiminnot pitää eriyttää maakaasun myynnistä ja muista liiketoiminnoista. Tällä pyritään estämään se, että yritys yrittää subventoida myyntiään muiden toimintojen tuotoilla.


Alussa merkitys kilpailulle pieni

Kilpailun uskotaan yleensä alentavan hintoja. Niinpä kaasumarkkinalaillakin tähdätään toiminnan tehostumiseen ja kustannusten pienentymiseen, minkä taas pitäisi näkyä halvempina hintoina.

Suomessa saavutettavat hyödyt ovat teetettyjen konsulttiselvitysten mukaan vähäiset. Tämä johtuu siitä, että meillä on toistaiseksi vain yksi kaasuntoimittaja.

Hyödyt lisääntynevät siinä vaiheessa, kun kaasun hankinta monipuolistuu toisen tuontiyhteyden myötä. Hyötyjen suuruutta on asiantuntijoiden mukaan vaikea vielä tällä haavaa arvioida.

Siirtymävaiheessa välitöntä hyötyä arvioidaan koituvan kilpailuun oikeutetuille kaasun käyttäjille eli lähinnä sähkö- ja lämpötuotantoa harjoittaville yrityksille ja suurteollisuudelle. Maakaasumarkkinalain on määrä tulla voimaan ensi vuoden elokuun alussa.

STT-IA
29.10.1999


Talous -sivulle