Suomen maakaasumarkkinoilla toimii vain yksi merkittävä kaasuyhtiö, Gasum
Maakaasumarkkinat tarkoitus avata kilpailulle - uusi laki voimaan
Maakaasumarkkinat halutaan kilpailun piiriin. Sitä varten EU on tehnyt direktiivin ja maakaasumarkkinoita koskeva lakiesitys annettiin eduskunnalle perjantaina. Uudella lailla pyritään antamaan pelisäännöt, joilla kilpailu kaasumarkkinoilla olisi mahdollista.
Suomen maakaasumarkkinat eroavat tuntuvasti
useimpien EU-maiden markkinoista. Suomessa
kaasujärjestelmä rajoittuu maan eteläisimpiiin
osiin, kun muualla ne yleensä kattavat koko
maan.
Suomen kaasujärjestelmä on käytännössä yksi
siirtoputki Venäjältä Etelä-Suomeen. Monissa
EU-maissa on useita kilpailevia kaasuntoimittajia.
Suomessa kaasun osuus perusenergian käytöstä
on kymmeneksen luokkaa, kun se unionin alueella
keskimäärin on parikymmentä prosenttia.
Muualla Euroopassa kaasua käytetään pääasiassa
kotitalouksissa ja lämmityksessä. Suomessa
kotitalouksien kulutuksen osuus on vain pari
prosenttia.
Suomen maakaasumarkkinoilla toimii vain yksi
merkittävä kaasuyhtiö, Gasum. Se on siis
monopoliasemassa. Yhtiö tuo maakaasua maahan
ja siirtää sitä omistamansa siirtoverkon kautta
kaasun suurkuluttajille ja jakeluyhtiöille.
Jakeluyhtiöitä on tällä haavaa 36.
Koska Gasum on monopoliasemassa, sen on
kilpailulakien mukaan otettava toiminnassaan
huomioon määräävässä markkina-asemassa
olevien yritysten toiminnalle asetetut
vaatimukset. Kilpailuvirasto edellyttää mm., että
maakaasun hinnoittelujärjestelmä on julkinen ja
kustannusvastaava.
Mitä laki edellyttää?
Perjantaina hyväksytyllä lailla linjataan
kaasumarkkinoiden toimintaperiaatteet siinä
tilanteessa, kun Suomen kaasunhankinta ei enää
ole yhden toimittajan, Gasumin varassa.
Suunnitteillahan on mm. maakaasuputkiyhteys
Keski-Eurooppaan.
Ennen tätä eli siirtymäkaudella on jo tarkoitus
mahdollistaa maakaasukauppa tukkuostajien
kesken. Se tapahtuu niin, että verkonhaltijalla on
velvollisuus myydä kaasun siirtopalveluja
tukkuostajille korvausta vastaan. Samaan tapaan
kuin sähkömarkkinoillakin.
Tavoitteena siis on, että kaasun vähittäismyyjät
ja käyttäjät voisivat käydä keskenään kauppaa,
vaikka siirtymäkaudella markkinoilla toimiikin vain
yksi tukkumyyjä, Gasum. Tämän takia Gasumin
monopolitoimintaa eli verkkotoimintaa aiotaan
valvoa aiempaa tarkemmin.
Laissa puututaan myös hinnoitteluun.
Sähkömarkkinoiden tapaan maakaasun siirtohinta
ja itse maakaasun hinta pitää erottaa toisistaan.
Niin ikään sähkömarkkinalain mukaisesti
maakaasuliiketoimintaa harjoittavissa yrityksissä
verkkotoiminnot pitää eriyttää maakaasun
myynnistä ja muista liiketoiminnoista. Tällä
pyritään estämään se, että yritys yrittää
subventoida myyntiään muiden toimintojen
tuotoilla.
Alussa merkitys
kilpailulle pieni
Kilpailun uskotaan yleensä alentavan hintoja.
Niinpä kaasumarkkinalaillakin tähdätään
toiminnan tehostumiseen ja kustannusten
pienentymiseen, minkä taas pitäisi näkyä
halvempina hintoina.
Suomessa saavutettavat hyödyt ovat teetettyjen
konsulttiselvitysten mukaan vähäiset. Tämä
johtuu siitä, että meillä on toistaiseksi vain yksi
kaasuntoimittaja.
Hyödyt lisääntynevät siinä
vaiheessa, kun kaasun hankinta monipuolistuu
toisen tuontiyhteyden myötä. Hyötyjen suuruutta
on asiantuntijoiden mukaan vaikea vielä tällä
haavaa arvioida.
Siirtymävaiheessa välitöntä hyötyä arvioidaan
koituvan kilpailuun oikeutetuille kaasun käyttäjille
eli lähinnä sähkö- ja lämpötuotantoa harjoittaville
yrityksille ja suurteollisuudelle.
Maakaasumarkkinalain on määrä tulla voimaan
ensi vuoden elokuun alussa.
STT-IA
29.10.1999
Talous -sivulle
|