Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Moraalinen ryhtiliike näkyy mediakeskustelussa

Päihdepolitiikassa etsitään uusia pelisääntöjä



Alkoholiaiheisiin tartutaan lehdistössä kärkkäästi ja erityisesti huomiota saavat moraalisesti ja poliittisesti värittyneet päihdekysymykset.


Myös kasvava huumeongelma on saanut yhä enemmän julkisuutta, mutta toistaiseksi kaikista päihdeaiheisista lehtijutuista huumejuttuja on vielä vain neljäsosa. Huumeaiheiden uutisointi keskittyy pääasiassa rikosnäkökulmaan.

Tutkija Matti Piispa on selvittänyt päihdeaiheiden käsittelyä ja päihdepoliittista mielipideilmastoa lehdistössä kaikkiaan yli 500 lehtileikkeen pohjalta.


Moraalinen ryhtiliike liberalismin tilalle

Alkoholipolitiikan keinot kaventuivat Suomen liittyessä EU:n jäseneksi ja nyt kansalais- ja mediakeskustelun merkitys on kasvamassa.

Alkoholiaiheisessa mediakeskustelussa näkyy Piispan mukaan, että Suomessa on käynnissä moraalinen ryhtiliike ja uusien pelisääntöjen etsintä pitkän liberalismin aallon taittuessa.

Kevään ja kesän ykkösaihe eli keskustelu julkijuopottelusta on Piispan mukaan malliesimerkki tästä moraalisesti latautuneesta mediakeskustelusta, joka lopulta johtaa poliittisiin päätöksiin.


Julkishallinnon näkökulma vahva

Kestoaiheita päihteistä kirjoitettaessa ovat lasten ja nuorten päihteiden käyttö. Myös rattijuoppous ja muut päihteisiin liittyvät järjestys- ja turvallisuusongelmat saavat paljon huomiota. Alkoholipoliittiset kysymykset kuten viinan hinta ja mietojen viinien tulo ruokakauppaan kiinnostavat takuuvarmasti lehdistöä.

Huumeita käsitellään suppeammin kuin alkoholia. Huumejutut kertovat pääasiassa rikollisuudesta, poliisin toiminnasta ja oikeuskäsittelystä. Tiukkaa huumepolitiikkaa kyseenalaistavia juttuja ei ainakaan valtalehdissä Piispan mukaan ole näkynyt.

Uutiset perustuvat perinteisesti julkishallinnon toimiin ja tutkimuksiin ja muutenkin viranomaisten näkökulma on ollut kirjoittelussa hallitseva.

Piispan mukaan asetelma on kuitenkin muuttunut nyt, kun ei enää ole yhtenäistä kansallista alkoholipolitiikkaa, jota toimittajat voisivat seurata ja kommentoida.


Omatoimittaja-verkosto takaisi julkisuuden ?

Piispa pyrkii antamaan myös vinkkejä ehkäisevää päihdetyötä tekeville siitä, miten vaikuttaminen median suuntaan voisi onnistua.
- Toiminnallisesti olennaisinta mediavaikuttamisessa näyttää olevan henkilökohtainen kontakti toimittajiin, "omatoimittaja"-verkosto, sanoo Piispa.

Tiedotteet päätyvät usein toimituksen roskakoriin, mutta henkilökohtaiset tapaamiset ja keskustelut voivat tuottaa hyvää ja jatkuvaa julkisuutta, uskoo Piispa.

Sisällöllisesti olennaista Piispan mielestä on jonkin uuden faktatiedon, näkökulman, käytännön tai kehityssuunnan osoittaminen. Erityisen hanakasti toimittajat tarttuvat tutkimustuloksiin, sillä niiden avulla voi ongelmista kertoa tiiviissä ja havainnollisessa muodossa.

Piispa kuitenkin muistaa muistuttaa, että journalismi on tietenkin itsenäinen ilmaisumuoto ja ammattitaito, eikä sen pidä olla minkään ulkopuolisen tahon "kaiku" tai työrukkanen.

STT-MH
29.10.1999


Kotimaa -sivulle