EU muovaa yhteistä politiikkaa aseidenriisunnan alalla
- Ensikertalaisen puheenjohtajan ja pienehkön maan pyrkimys yhteisten kantojen muodostamiseen Euroopan unionin jäsenmaiden kesken sai varauksetonta tukea.
Näin arvioi Suomen
aseidenriisuntasuurlähettiläs Markku Reimaa kuluneen syksyn
työtä YK:n yleiskokouksen ensimmäisessä komiteassa New
Yorkissa. Näin kävi varsinkin ensi kertaa käsittelyyn tulleissa
aseidenriisuntakysymyksissä.
Reimaa pitää tätä merkittävänä, sillä aseidenriisunnassa on
aina kyse myös kansallisesta turvallisuudesta. Hän muistuttaa,
että odotuksiakin on viritetty yhteisesti EU:ssa uudella tavalla
toukokuussa voimaan tulleen EU:n Amsterdamin sopimuksen
pohjalta erityisesti, mitä yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kehittämiseen tulee.
EU otti yhteisen kannan 43:ssa yhteensä 51:stä
päätöslauselmasta. Ainoastaan ydinaseriisuntaan liittyvät
kysymykset jakoivat EU:n.
Äänestettäessä Yhdysvaltain ja Venäjän välisestä
ohjustentorjuntasopimusta koskevasta päätöslauselmasta 13
EU-maata 15:stä omaksui yhteisen pidättyvän kannan Suomen
ehdotuksen mukaisesti.
Pienaseiden ja muiden helposti kuljetettavien aseiden
hallitsemattoman leviämisen estämiseksi YK:ssa suunnitellaan
konferenssia, joka käsittelee mm. laitonta asekauppaa.
- EU on
mukana valmisteluissa hyvin yhtenäisenä, Reimaa sanoo.
Konferenssi pidetään vuonna 2001 ja ensimmäinen
valmistelukokous helmi-maaliskuun vaihteessa ensi vuonna New
Yorkissa.
Koko EU pidättäytyi äänestyksestä aseidenriisuntaa ja
kansainvälistä turvallisuutta käsittelevässä komiteassa, kun
käsiteltävänä oli Iranin esittämä ohjusteknologian saantiin
liittyvä päätöslauselma.
EU totesi äänestysselityksessään, että
ohjuskysymys on ajankohtainen ja että sitä on syytä käsitellä
myös ensi vuonna. Päätöslauselma hyväksyttiin
sitoutumattomien maiden äänillä.
Sen taustalla on ajatus, ettei
ohjusteknologian kehittämisessä jäljessä olevilta mailta pitäisi
estää ohjusteknologian saantia. Mikäli niille ei anneta
tasaveroisia mahdollisuuksia, niin myös teknologian
kehittäminen tulisi kieltää.
ABM-kiista heijastui YK:hon
Yhdysvaltain ja Venäjän näkemyserot vuonna 1972 solmitun
ohjustentorjuntasopimuksen eli ABM-sopimuksen
muuttamisesta ulottuivat myös YK:n yleiskokouksen
ensimmäiseen komiteaan. Koskaan aikaisemmin siellä ei ole
hyväksytty päätöslauselmia kahdenvälisistä asioista ilman
toisen suostumusta.
Venäjä, Kiina ja Valko-Venäjä tekivät syksyllä
päätöslauselmaehdotuksen, jonka kärki kohdistui Yhdysvalloissa
vireillä olevaan sopimuksen modernisointiin. Päätöslauselman
tekijät korostavat ABM-sopimuksen sisällön ja hengen
säilyttämisen merkitystä sellaisenaan.
Yhdysvallat oli jo
aiemmin esittänyt Venäjälle, että se haluaisi uudenaikaistaa
ABM-sopimusta. Yhdysvallat haluaisi sijoittaa sopimuksen
salliman yhden ohjuspuolustusjärjestelmän uudella tavalla ja
rakentaa toisen terroristien tai joidenkin uusien ohjusmaiden
mahdollisten hyökkäysten varalle.
Yhdysvallat vetosi toistuvasti sekä Venäjään että muihin, jotta
tämä päätöslauselma ei tulisi YK:ssa esille. EU esitti, että
amerikkalaiset ja venäläiset voisivat sopia asiasta niin, että
päätöslauselma voitaisiin hyväksyä yhteisymmärryksessä ilman
äänestystä.
- Kun niin ei kuitenkaan tapahtunut, Suomi esitti,
että EU ei ottaisi tähän kiistakysymykseen kantaa vaan
pidättäytyisi äänestyksestä. Lisäksi oli tarkoituksena antaa
äänestysselitys, jossa ABM-sopimuksen todetaan muodostavan
ydinaseriisunnan ja strategisen tasapainon perustan.
Irlanti kuitenkin arvioi, että se voi puoltaa päätöslauselmaa sen
jälkeen, kun siihen oli tehty sen toivomia muutoksia. Nämä
eivät riittäneet Ranskalle, ja kun Ranskan muutosehdotuksista
äänestettiin, niitä kannatti vain 22 valtiota.
Vastaan äänesti
Yhdysvallat ja äänestyksestä pidättäytyi 95 maata, joukossa
13 EU-maata.
- Kuten nämä numerot osoittavat, olimme hyvin
lähellä sitä, että kaikki 15 olisivat pidättäytyneet, Reimaa
huoahtaa.
Kiinalla uusia vaatimuksia
EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan muotoutuminen
näkyy myös Geneven aseidenriisuntakonferenssissa.
- EU:n
puheenjohtajamaa käytti syyskuussa ensimmäistä kertaa
yhteisen puheenvuoron ydinaseisiin tarvittavan materiaalin
valmistamisen kieltämisestä, Reimaa kertoo haastattelussa.
Tuosta ydinasemateriaalin tuotantokiellosta sopiminen otettiin
tavoitteeksi ydinsulkusopimuksen tarkistuskonferenssissa
vuonna 1995. Toiseksi tavoitteeksi otettiin täydellinen
ydinkoekielto, josta Genevessä sovittiinkin vuonna 1996.
Se
tulee kuitenkin voimaan vasta, kun kaikki 44 ydinreaktorin
omaavaa maata ovat sen ratifioineet eli hyväksyneet
lopullisesti. Sitä ei ole tehty mm. Yhdysvalloissa, Venäjällä eikä
Kiinassa.
Geneven aseidenriisuntakonferenssi perusti elokuussa 1998
työryhmän neuvottelemaan ydinaseisiin tarvittavan materiaalin
tuotannon kieltämisestä. Tänä vuonna tuota päätöstä ei
kuitenkaan saatu uudistettua.
Tuotantokieltoneuvotteluille saatiin vuonna 1998 myös Intian,
Pakistanin ja Israelin tuki. Nuo maat ovat Kuuban ohella ainoat,
jotka eivät ole mukana vuonna 1970 voimaan tulleessa
ydinsulkusopimuksessa.
- Kun ydinasemateriaalin tuotantokiellosta keskusteltiin tänä
vuonna, niin Kiina esitti neuvottelujen aloittamista osana
"tasapainoista ja kokonaisvaltaista" aseidenriisunnan
työohjelmaa. Kiina halusi käynnistää lisäneuvottelut siitä, mistä
muusta Genevessä neuvoteltaisiin, Reimaa kertoo.
Reimaa pohtii, ovatko ydinasemateriaalin
tuotantokieltoneuvottelut menettäneet ajankohtaisuutensa
Kiinan osalta vai ovatko Kiinan painopistealueet nyt muualla,
esimerkiksi avaruuden varustamisen ehkäisemisessä.
Reimaa
arvioi myös ABM-keskustelun heijastuvan Geneven työhön,
samoin sen, ettei ydinsulkusopimus ole estänyt Intiaa ja
Pakistania valmistamasta ydinasetta.
Ydinsulkusopimuksen seuraava tarkistuskonferenssi pidetään
huhti-toukokuussa. Viisi vuotta sitten sovittiin, että se on
voimassa määräämättömän ajan ja että sen toteuttamisen
seurantaa vahvistetaan. Ydinsulkusopimukseen sisältyy mm.
ydinasevaltojen velvoite ryhtyä täydelliseen ydinaseriisuntaan.
- Tuosta seurantaprosessista väitellään varmasti: oliko se
vuosien 1995-2000 toimintaohjelma vai onko se arvioiden
tekemistä sopimuksen pykälien toteutumisesta?
STT-MH
3.12.1999
Ulkomaat -sivulle
|