Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Korkeat valmisteverot houkuttavat harmaatuontiin



Elintarviketeollisuusliitto ja Ulkomaankaupan agenttiliitto moittivat jyrkästi Suomessa olevia EU-maiden korkeimpia alkoholijuomien valmistusveroja.


Yksityinen maahantuonti, kotivalmistus ja salakuljetus houkuttelevat kansalaisia ostamaan naapurimaassa myynnissä olevaa laillista ja laitonta halpaa alkoholia.

Matkustajien viime vuonna Suomeen tuomat väkevät alkoholit vastasivat lähes 27 prosenttia ja viinien määrä 11 prosenttia koko myynnistä. Tuodut juomamäärät vastaavat liittojen mukaan noin miljardin markan valmiste- ja arvonlisäveroja.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan suomalaiset ostavat vuosittain noin 60 miljoonaa litraa olutta, josta ei makseta valmisteveroa Suomeen.

Tämä merkitsee yli miljardin markan myyntitulojen menetystä kotimaan kaupassa ja yli puolentoista miljardin markan menetystä valtion verotuloissa.

Tupakkateollisuusliiton mukaan ulkomailta tulee verottomina jo yli 20 prosenttia Suomessa poltettavista savukkeista. Menetetyn myynnin miljardi markkaa on pois Suomen valtiolta, kaupalta ja teollisuudelta.


Veroale parantaisi työllisyyttä

Valtio ei liittojen mielestä välttämättä menettäisi valmisteverotuloja, vaikka se alentaisi verotasoja pikaisella aikataululla.

Valmisteveron laskemisella olisi myönteisiä vaikutuksia valtion talouteen, kuluttajien ostovoimaan ja työllisyyteen. Se vähentäisi myös houkutusta salakuljettaa ja tuoda alkoholia.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtajan Risto Saarisen mukaan alkoholiveron puolittamisella salakauppa ja harmaatalous alkoholin ympärillä saataisiin kuriin.

Hotelli- ja ravintolaliittokin muistuttaa, että jo nyt suuri osa suomalaisista ostaa halpaa alkoholia maksamatta siitä veroja Suomeen. Alkoholin kokonaiskulutuksesta runsas viidennes on tilastoimatonta kulutusta.


Kauppa kärsii

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Osmo Laineen mukaan kotimarkkinoiden myynnin menetykset korkeiden valmisteverojen ja niistä aiheutuvan matkustajatuonnin johdosta ovat huomattavia. Arvioon on otettu mukaan keskiolut, tupakka ja makeiset.

Kaiken kaikkiaan päivittäistavarakaupan myyntikatemenetykset vastaavat Laineen mukaan vuositasolla 1 700 työntekijän palkkakustannuksia, ja veromenetykset ovat kaikkiaan lähes 2 miljardia markkaa.

STT-MH
3.12.1999


Talous -sivulle