Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kotimainen kinkku on kuluttajien suosikki



Suurin osa suomalaisista aikoo syödä jouluna kotimaista kinkkua, selviää Elintarviketieto Oy:n tekemästä kyselystä. Kinkun hankkivista kotitalouksista peräti 87 prosenttia ilmoitti ostavansa varmasti tai todennäköisesti suomalaisen kinkun.


Kymmenen prosenttia ilmoitti ostavansa ulkomaisen kinkun ja kolme prosenttia molemmat. Kinkkuostoksille suuntaa kulkunsa 80 prosenttia kuluttajista, ja useamman kuin yhden kinkun aikoo hankkia kuusi prosenttia vastanneista.

Elintarviketiedon kyselyyn vastasi lähes 660 kuluttajaa eri puolilta Suomea. Kyselyn tilasi Liha-alan tiedotus ry ja se tehtiin marraskuun lopulla.

- Kinkunostoaikeita ja niiden toteutumista selvitettiin myös viime vuonna, jolloin ostosuunnitelmat toteutuivat täysin käytännössä, huomauttaa toiminnanjohtaja Eeva Hannukainen Liha-alan tiedotuksesta. Viime vuoteen verrattuna kotimaisen kinkun suosio näyttää hieman lisääntyneen.


Potkallinen juhlakinkku kasvattaa suosiotaan

Suomalaiset syövät yhteensä noin kuusi miljoonaa kinkkukiloa joulun tietämissä. Suosituin malli on yhä perinteinen, harmaasuolattu ja raakana ostettava iso kinkku. Niiden osuus joulun kinkkukiloista on lähes puolet.

Potkallista juhlakinkkua syödään neljännes kilomäärästä ja luutonta juhlakinkkua noin 15 prosenttia kinkkukiloista.
- Potkallisen juhlakinkun suosio on viime vuosina kasvanut ja se on yhä kasvussa etenkin Etelä-Suomessa, toteaa Hannukainen.

Kinkunpaisto kotosalla kuuluu olennaisesti suomalaisten joulunviettoon, sillä vain kymmenesosa kinkkukiloista ostetaan kypsinä kinkkuina.
- Kypsät kinkut myydään melkein täysin työpaikkaruokaloihin, jotka tarjoavat ne joululounaina, kertoo Hannukainen.

Kuluttajien käsitys kinkun laadusta on hyvä, kuten se oli vuosi takaperinkin. Elintarviketiedon kyselyn mukaan 81 prosenttia kuluttajista pitää kotimaista kinkkua moitteettomana. Tuontikinkkujen laadun arvostaa yhtä korkealle 36 prosenttia kuluttajista.


Puolet suomalaisista haluaa yhä 10-kiloisen kinkun

Tulevan joulun kinkkusaldo on aiempaa kirjavampi, sillä uusia pienempiä ja marinoituja kinkkutuotteita putkahtelee jo markkinoille pikkujouluja ennakoiden.

Silti sekä HK että Atria kertovat myyvänsä edelleen eniten perinteistä harmaasuolattua 10 kilon mahtikinkkua. Näitä moneen yölliseen rääppiäisateriaan riittäviä kinkkuja ostetaan noin puolet kaikista kinkuista.

Varsinainen kinkkusesonki alkaa yleensä joulukuun toisella viikolla. Tänä vuonna suomalaisten odotetaan juhlivan joulunaikaa lautasillaan noin kuusi miljoonaa kiloa kinkkua.

Lihatalot valmistautuvat jouluun teurastamalla muutaman viikon aikana noin viidenneksen tavallista enemmän sikoja. Suosittuja tuoresuolattuja kinkkuja voidaan säilyvyyden takia alkaa valmistaa vasta reilua viikkoa ennen aattoa. Noin kaksi kolmesta kinkusta myydäänkin pakasteena, mikä hieman tasoittaa teurastamoiden joulunalussäpinää.


Paisteja ja pikkukinkkuja vaihtelun vuoksi

HK Ruokatalon tuotekehittelijät ovat kuunnelleet vähittäiskaupan toiveita ja suunnitelleet kolme uutta, tuoremaustettua parin kilon sianlihapaistia.

Suosiosta riippuen paisteja voidaan valmistaa myös joulun jälkeen alkavalla paistikaudella. HK:n tuotepäällikkö Terhi Vesisenahon mukaan nykyaikainen kinkku on noin viisikiloinen.

Myös kypsiä, tuoreita kinkkuja löytyy kaupoista aiempaa enemmän. HK tuo kolme uutta kahden aikaisemman kypsän kinkkunsa rinnalle ja Atriakin valmistaa lähes kaikista kinkuistaan myös tuoreen, kypsän version.

Atrian muita uutuuksia ovat parikiloinen pikkujoulukinkku ja viljakinkku. Sinkkuihmiselle Atrian tuoteryhmäpäällikkö Pentti Ritala suosittelee 1,5 kilon pikkukinkkua.

Osa HK:n kinkuista tulee sioista, jotka on kasvatettu uuden Kassler Priimus -kasvatusohjelman mukaisesti. Priimus-ketjuun sitoutuneilta tiloilta vaaditaan tavallista tarkempaa eläinlääkärikontrollia, sikalan olosuhteet mitataan kolmen vuoden välein ja eläimille syötetään kotimaisia rehuja.

Tilojen on täytettävä Priimusketjun edellyttämät eläinten hyvinvointi- ja ympäristönormit. Atrialla on oma ISO-laatu- ja ympäristöstandardeihin perustuva Laatuliha-sopimustuotantonsa. Noin puolet Atrian kinkuista tulee juuri Laatuliha-merkin alle.


Luomukinkkuja kysytty aiempaa enemmän

Luomua haluavat kinkunystävä saa suhtautua kinkun metsästykseen tosissaan, koska kysyntä on tarjontaa suurempaa. Luomukinkkuja löytyy pääkaupunkiseudulla joistakin kaupoista rajoitettuja eriä. Lisäksi hallit voivat olla otollisia etsintäpaikkoja.

Tapola Oy:n tehtaanjohtaja Niklas Niemi kertoo yhtiön myyneen jo kaikki yhteensä 1 000 pakastettua, harmaasuolattua potkallista luomujuhlakinkkua ja luutonta luomupallokinkkua ennakkotilausten perusteella, eikä lisää luomusikaa saada ennen joulua.

Perinteistä 10-kiloista ei haluttu lähteä tekemään, koska yhdestä perinteisestä kinkusta saadaan yksi juhla- ja yksi pallokinkku, jolloin luomukinkkuja riittää useammalle. Possuja on teurastettu 20-30 sian viikkovauhdilla, mutta määrä on ensi vuonna tarkoitus tuplata.

- Tänä syksynä luomulihan kysyntä on noussut huomattavasti. Selkeästi useammallekin kinkulle olisi ollut kysyntää. Yllättävää kyllä, noin 90 prosenttia Tapolan luomulihasta menee kehä kolmosen sisäpuolelle.

- Hinta on yksi tekijä, maksamme luomusian ruhosta noin puolet enemmän kuin tavanomaisesta. Kaupassa luomukinkun hinnaksi tulee reilut 60 markkaa kilo, Niemi kertoo.

Myös Atria aikoo tuoda luomukinkun ensi joulun markkinoille. Ritalan mukaan luomua ei ole kyselty mitenkään mahdottomasti. HK on kartoittanut tuottajiensa halukkuutta alkaa tuottaa luomusikaa, mutta luomukinkkusuunnitelmia yhtiöllä ei vielä ole.

FF-IA
3.12.1999


Ajassa -sivulle