Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Työllistetyiltä apua 240 000 hätää kärsivälle

Kuusivuotinen Mobile-kriisiprojekti päättyi



Valtakunnallinen kriisiprojekti Mobile on saatu päätökseen. Tuloksena on kellonajoista ja paikasta riippumaton auttamismuoto, joka vuosina 1994-99 on tuonut lohtua noin 240 000:lle henkistä hätää kärsivälle suomalaiselle ympäri maan.


Suomen Mielenterveysseuran, A-klinikkasäätiön ja julkishallinnon toteuttama hanke on toiminut pääosin työllistettyjen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten varassa 12 tukiasemalla Vantaalla, Espoossa, Kotkassa, Hyvinkäällä, Lohjalla, Porissa, Jyväskylässä, Seinäjoella, Kuopiossa, Vaasassa, Kokkolassa ja Rovaniemellä. Helsingin alueella on päivystänyt liikkuva SOS-auto.

- Perusideana on ollut se, että toimimme ympäri vuorokauden. Olemme aina tavoitettavissa puhelimitse ja henkilökohtaisesti sekä tukiasemilla että tarvittaessa myös esimerkiksi kadulla, kapakassa tai apua tarvitsevan kotona, Mobile-projektin johtaja Riitta Huber kertoo.

Tavoitettavuutta ja ruohonjuuritason auttamista - keskustelua - painottivat myös muut Mobilen työntekijät.

- On ollut tärkeää, että kuka tahansa on voinut hakea meiltä apua. Oli kyseessä sitten alkoholiongelmainen, työtön tai muussa elämänkriisissä oleva, hänet on otettu vastaan ilman ehtoja. Monelle on myös ollut helpotus huomata, ettei häntä automaattisesti ohjata hoitoon tai viranomaisluukulle, sosiaalisihteeri Eija Rommi Kotkan Mobile-projektista huomauttaa.


Apua ympäri vuorokauden

Kuutena vuotena Mobile-pisteiden kautta sai ilmaista apua niin sosiaali- ja terveystoimen asiakkaita kuin ihmisiä, joilla oli tarve purkaa sydäntään ilman virka-ajan ja paikan rajoitteita. Oli esimerkiksi päihteiden väärinkäyttäjiä, parisuhteessa pahoinvoivia tai vanhempia, joiden lapsi oli tehnyt itsemurhan.

Heitä autettiin kuuntelemalla, keskustelemalla, ohjaamalla eteenpäin esimerkiksi mielenterveystoimistoon sekä antamalla arkipäivän ohjeita niin työpaikan etsintään kuin kirjastossa käyntiin.

- Yhteydenotot pian projektin alettua painottuivat iltaan ja yöhön. Sekä tukipisteet että Helsingin SOS-auto ovat olleet avoinna 24 tuntia vuorokaudessa. Emme myöskään ole aina odottaneet, että ihminen tulisi käymään, vaan menemme paikalle, SOS-auton projektijohtaja Anni Kauppinen Helsingistä sanoo.


Työllistettyjä vajaat 700

Työn Mobilessa ovat tehneet pääosin työllistetyt alan ammattilaiset, kaikkiaan 679 henkeä. Lisäksi kullakin tukiasemalla on toiminut vastuuhenkilöinä kolme sosiaali- ja terveysalan ihmistä.

Mobilen rahoituksen hoitivat pääosin kunnat, valtio ja Raha-automaattiyhdistys. Kuusivuotiseen projektiin käytettiin 127 miljoonaa markkaa, näistä 117 miljoonaa meni työllistämiseen.

- Mobilen toiminta tuntui vuosien mittaan muuttuvan tekijöiden osalta ammattimaisempaan suuntaan. Osattiin suhtautua rauhallisemmin ja tasapainoisemmin ihmisten kertomuksiin, Eija Rommi sanoo.

Rommin mukaan on huomattavaa, että kukaan auttajista ei ollut aloittaessaan kriisiavun monikyky. Työtä helpotti osaksi se, että byrokraattisuus ja ryhmien hierarkkisuus puuttuivat.

Vaikka itse projekti päättyi, Mobilen kaltainen toiminta jatkuu edelleen kaikissa mukana olleissa kunnissa. Osa niistä saa varansa kunnilta uudenuutukaisine virkoineen, osa toimii järjestöpohjalta Mielenterveysseurojen alaisuudessa.

STT-VT
2.12.1999


Kotimaa -sivulle