Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ideakilpailu poiki vanhoille autonrenkaille satoja käyttötapoja



Vanhoja autonrenkaita voi hyvällä mielikuvituksella käyttää melkein mihin tahansa. Tämä ei jäänyt epäselväksi, kun Suomen Rengaskierrätys Oy:n keväällä julistaman ideakilpailun satoa esiteltiin keskiviikkona Helsingissä.


Kilpailussa haettiin vanhoille renkaille uusia massakäyttökohteita, jotka ovat viranomaisten määräysten mukaisia ja luontoystävällisiä. Määräaikaan mennessä jätettiin yli 300 ehdotusta, joista neljä parasta palkittiin rahapalkinnoilla.

- Mielikuvituksella ei ollut kyllä mitään rajaa. Hurjimpia ehdotuksia en käy tässä edes kertomaan, sanoi Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Harry Sjöberg palkintojenjakotilaisuudessa.

Ensimmäinen palkinto jaettiin helsinkiläisen Mikko Smuran ja espoolaisen Tommy Svensin kesken. Smuran ehdotuksessa rengasrouhe käsitellään bitumilla, minkä jälkeen sitä voidaan käyttää esimerkiksi tierakenteissa.

Svensin ideassa renkaista leikataan kouruja, jotka kytketään toisiinsa ja asetetaan peräkkäin kaapelityömaalla. Sitten kaapeli vedetään kahden vastakkain asetetun kourun väliin, missä se on hyvin suojattuna. Molemmat voittajat saivat 15 000 markkaa.

Myös toinen palkinto jaettiin kahden ehdotuksen kesken siten, että molemmat saivat 10 000 markkaa. Lahtelaisen Janne Heikkisen ideoimaa rengasmattoa voidaan käyttää tukimateriaalina esimerkiksi tienpenkereissä.

Mikkelin Ympäristötekniikan instituutti esitteli, miten vanhoja renkaita voi hyödyntää viherrakentamisessa.

Ehdotuksessa halkaistut renkaat haudataan kasvukerroksen alle kourupuoli ylöspäin, jolloin ravinteet ja vesi kerääntyvät kouruihin ja vähentävät kastelun ja lannoituksen tarvetta. Mikkeliläisten konseptia testataan parhaillaan mm. kahdella paikallisella golfkentällä.

Monet ideat olivat hauskoja, mutta niiden toteuttaminen ei olisi kovin kannattavaa. Tätä sarjaa edusti esimerkiksi ehdotus, jossa renkaat sulatetaan ja niistä valetaan mustia Michelin-ukkoja valkoisten rinnalle.


Renkaista talteen 90 prosenttia

Vuosittain Suomessa poistuu käytöstä jopa 30 000 tonnia eli 2,5 miljoonaa kappaletta vanhoja autonrenkaita. Tästä määrästä jo yli 90 prosenttia kerätään talteen tuottajavastuulain mukaisesti.

Tähän asti vanhoja renkaita on hyödynnetty mm. uudelleen pinnoitettuna, tie- ja maarakentamisessa sekä energiana.

Ympäristöministeriö ja Suomen Ympäristökeskus olivat aktiivisesti mukana kilpailun järjestämisessä ja ehdotusten arvioinnissa.

Ympäristöministeriön ylitarkastaja Hannu Laaksonen muistutti, että vanhojen renkaiden sisältämää raaka-ainetta ja energiaa voitaisiin hyödyntää nykyistä tehokkaammin.

- Vanhat renkaat tulisi ensisijaisesti hyödyntää pinnoitukseen, toissijaisesti materiaalikierrätykseen ja vasta kolmanneksi energiaksi, Laaksonen painotti.

Suomen Rengaskierrätys Oy on renkaiden valmistajien omistama yritys, jonka tehtävänä on huolehtia käytöstä poistetuista renkaista. Yhtiöllä on ympäri maata noin 130 kierrätyspistettä ja kuusi suurempaa alueterminaalia, joissa renkaat käsitellään jatkokäyttöä varten.

STT-IA
3.12.1999


Ajassa -sivulle