Ideakilpailu poiki vanhoille autonrenkaille satoja käyttötapoja
Vanhoja autonrenkaita voi hyvällä mielikuvituksella käyttää melkein mihin tahansa. Tämä ei jäänyt epäselväksi, kun Suomen Rengaskierrätys Oy:n keväällä julistaman ideakilpailun satoa esiteltiin keskiviikkona Helsingissä.
Kilpailussa haettiin vanhoille renkaille uusia
massakäyttökohteita, jotka ovat viranomaisten
määräysten mukaisia ja luontoystävällisiä.
Määräaikaan mennessä jätettiin yli 300
ehdotusta, joista neljä parasta palkittiin
rahapalkinnoilla.
- Mielikuvituksella ei ollut kyllä mitään rajaa.
Hurjimpia ehdotuksia en käy tässä edes
kertomaan, sanoi Rengaskierrätys Oy:n
toimitusjohtaja Harry Sjöberg
palkintojenjakotilaisuudessa.
Ensimmäinen palkinto jaettiin helsinkiläisen Mikko
Smuran ja espoolaisen Tommy Svensin kesken.
Smuran ehdotuksessa rengasrouhe käsitellään
bitumilla, minkä jälkeen sitä voidaan käyttää
esimerkiksi tierakenteissa.
Svensin ideassa renkaista leikataan kouruja, jotka
kytketään toisiinsa ja asetetaan peräkkäin
kaapelityömaalla. Sitten kaapeli vedetään kahden
vastakkain asetetun kourun väliin, missä se on
hyvin suojattuna. Molemmat voittajat saivat 15
000 markkaa.
Myös toinen palkinto jaettiin kahden ehdotuksen
kesken siten, että molemmat saivat 10 000
markkaa. Lahtelaisen Janne Heikkisen ideoimaa
rengasmattoa voidaan käyttää tukimateriaalina
esimerkiksi tienpenkereissä.
Mikkelin Ympäristötekniikan instituutti esitteli,
miten vanhoja renkaita voi hyödyntää
viherrakentamisessa.
Ehdotuksessa halkaistut
renkaat haudataan kasvukerroksen alle kourupuoli
ylöspäin, jolloin ravinteet ja vesi kerääntyvät
kouruihin ja vähentävät kastelun ja lannoituksen
tarvetta. Mikkeliläisten konseptia testataan
parhaillaan mm. kahdella paikallisella
golfkentällä.
Monet ideat olivat hauskoja, mutta niiden
toteuttaminen ei olisi kovin kannattavaa. Tätä
sarjaa edusti esimerkiksi ehdotus, jossa renkaat
sulatetaan ja niistä valetaan mustia
Michelin-ukkoja valkoisten rinnalle.
Renkaista talteen
90 prosenttia
Vuosittain Suomessa poistuu käytöstä jopa 30
000 tonnia eli 2,5 miljoonaa kappaletta vanhoja
autonrenkaita. Tästä määrästä jo yli 90 prosenttia
kerätään talteen tuottajavastuulain mukaisesti.
Tähän asti vanhoja renkaita on hyödynnetty mm.
uudelleen pinnoitettuna, tie- ja
maarakentamisessa sekä energiana.
Ympäristöministeriö ja Suomen Ympäristökeskus
olivat aktiivisesti mukana kilpailun
järjestämisessä ja ehdotusten arvioinnissa.
Ympäristöministeriön ylitarkastaja Hannu
Laaksonen muistutti, että vanhojen renkaiden
sisältämää raaka-ainetta ja energiaa voitaisiin
hyödyntää nykyistä tehokkaammin.
- Vanhat renkaat tulisi ensisijaisesti hyödyntää
pinnoitukseen, toissijaisesti
materiaalikierrätykseen ja vasta kolmanneksi
energiaksi, Laaksonen painotti.
Suomen Rengaskierrätys Oy on renkaiden
valmistajien omistama yritys, jonka tehtävänä on
huolehtia käytöstä poistetuista renkaista.
Yhtiöllä on ympäri maata noin 130
kierrätyspistettä ja kuusi suurempaa
alueterminaalia, joissa renkaat käsitellään
jatkokäyttöä varten.
STT-IA
3.12.1999
Ajassa -sivulle
|