Suomen heikkoudet Venäjän transitossa kustannukset ja reitin pituus
Tutkimuksen mukaan Suomen reitin vahvuudet Venäjän transitossa ovat hyvä kuljetusten, varastoinnin ja informaatiotekniikan laatu sekä luotettavuus ja turvallisuus. Myös hyvin toimivat
rajamuodollisuudet ovat plussaa.
Suurimmat
heikkoudet ovat kuljetuskustannukset ja reitin
pituus, koska useimmiten tavara on menossa
Moskovaan.
Suomen reittiä käyttävien kuljetusten nopeutta ja
laatua tulisi tutkimuksen mukaan parantaa.
Suomalaisten yritysten ja logistiikka-alan täytyisi
syventää suhteitaan kuljetusten loppuasiakkaisiin,
jos Venäjän kauttakulkuliikennettä halutaan
Suomen kautta kulkeville reiteille.
Näin suositellaan torstaina julkaistussa
liikenneministeriön, kauppa- ja
teollisuusministeriön sekä työministeriön yhdessä
Finnloadin kanssa tilaamassa tutkimuksessa.
Raportissa on selvitetty Suomen kansainvälistä
kilpailukykyä ja liiketoimintamahdollisuuksia
Venäjän transitoliikenteessä. Sitä varten
haastateltiin venäläisiä, keskieurooppalaisia ja
monikansallisia yrityksiä.
Suomen reitti on vahvimmillaan Euroopan
ulkopuolelta Venäjälle tuotavissa arvokkaissa
konttikuljetuksissa, joissa kulkee mm. autoja,
kestokulutushyödykkeitä ja rakennustarvikkeita.
Tuontimaina ovat Yhdysvallat, Japani ja Korea.
Pahimmat kilpailijat arvotavarassa Suomen reitille
ovat Venäjän omat Itämeren satamat. Euroopasta
Venäjälle vietävästä tavarasta kilpailee Suomen
satamien kanssa varsinkin Puolasta Venäjälle
kulkeva maareitti.
Ei enää palaudu ennalleen
Raportissa huomautetaan, että vaikka Venäjän
talouskehitys kääntyisi jälleen myönteiseksi, ei
Suomen transito todennäköisesti palautuisi
entiselleen. Baltiassa on kehitetty kuljetuksia ja
investoitu olosuhteiden parantamiseen. Lisäksi
Venäjän satamien rooli lisääntyy edelleen.
Ja jos
Venäjän kaavailemat uudet satamahankkeet
toteutuvat edes osin, kilpailu kovenee
entisestään.
Raportista käy ilmi, että sekä Baltian maat että
Venäjä parantavat kuljetustensa toimivuutta koko
ajan. Siinä niitä auttavat paitsi kansainväliset
logistiikkayritykset myös Euroopan unioni.
Suomessa olisi pureuduttava tämän takia
kuljetusketjun kustannuksiin ja tehokkuuteen
kokonaisvaltaisesti.
Suomen mahdollisuuksiksi kilpailla tasapäisesti
kuljetuskäytävänä nähdään raportissa se, että
Suomessa määritellään uudelleen kilpailijat ja
yhteistyökumppanit. Suomen kuljetusreitti kaipaa
myös selkeää toimintalinjaa.
Haasteellisin
toimintalinja on nähdä Suomen roolina aktiivisen
liikekumppanin asema suhteessa viejään ja
tuojaan.
Venäjän kauttakulkuliikenteen osuus Suomen
ulkomaankuljetuksista on seitsemän prosenttia.
Transiton liikevaihto on runsas miljardi markkaa ja
se työllistää noin 2 000 henkeä. Tällä hetkellä
Suomen satamissa on runsaasti ylikapasiteettia ja
kilpailu myös transitokuljetuksista on kiivasta.
Varsinkin Kotkan ja Haminan satamat ovat viime
vuosina panostaneet satoja miljoonia Venäjän
transitoon. Valmistuessaan Helsingin Vuosaaren
suunniteltu satama nähdään varsinkin itäisellä
Suomenlahdella pahana kilpailijana myös Venäjän
tavaraliikenteessä.
STT-MH
3.12.1999
Talous -sivulle
|