Valtiontilintarkastajien mielestä kannustimien vaikutuksia on erittäin vaikea arvioida
Valtionyhtiöiden tulospalkkioille ja optioille halutaan tiukemmat säännöt
Tulospalkkioiden ja optiojärjestelyjen käytölle valtionyhtiöissä halutaan nykyistä tiukemmat ja yhdenmukaiset säännöt.
Valtiontilintarkastajat puuttuvat
kannustinjärjestelmien ongelmiin vuotta 1998
koskevassa kertomuksessaan, joka luovutettiin
tiistaina eduskunnalle.
Tarkastajien mielestä ei ole oikein, että palkkiot
ja optioedut voivat realisoitua myös ilman johdon
tai muun henkilöstön lisäponnisteluja tai erityisiä
kykyjä.
Näin saattaa käydä, jos tuloksen parantuminen tai
osakekurssin hyvä vertailuarvo johtuu yrityksen
ulkopuolisista tekijöistä.
Valtiontilintarkastajat epäilevät myös, onko
kannustimilla todellisia vaikutuksia yhtiöiden
johdon ja henkilöstön suorituskykyyn tai tuloksiin.
Ainakaan niitä ei ole kyetty osoittamaan.
Jos tulospalkkioita tai muita kannustimia
kuitenkin halutaan valtionyhtiöissä käyttää, pitäisi
palkitsemisen koskea vain "tavanomaisen
suoritustason selvästi ylittäviä, poikkeuksellisia
saavutuksia".
Useimmissa valtionyhtiöissä on jonkinlainen
tulospalkkio- tai muu kannustinjärjestelmä.
Osassa se koskee vain johtoa ja toisissa koko
henkilöstöä. Optioita on käytetty ainakin
Sonerassa, Kemirassa, Nesteessä ja sittemmin
Fortumissa.
Optiojärjestelyssä yritys antaa henkilöstölle tai
osalle heistä, esimerkiksi johdon jäsenille,
mahdollisuuden - option - ostaa sovittuun hintaan
sovittuna aikana tietyn määrän yrityksen omia
osakkeita.
Valtiontilintarkastajat suosittavat, että yhtiöiden
johdon "avokätisten" optiojärjestelyjen käyttöön
suhtauduttaisiin erityisesti valtioenemmistöissä
yhtiöissä "harkiten, varoen ja yhdenmukaisesti"
Optioedun tulisi olla "kohtuullinen suhteessa
saajansa tavanomaiseen palkkaukseen".
Ilmavoimien turmissa
vastuulliset maksamaan
Valtiontilintarkastajien tehtävänä on valvoa
eduskunnan puolesta valtion taloudenhoidon
laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta.
Nimestään huolimatta eduskunnan valitsemat viisi
valtiontilintarkastajaa eivät tutkaile tilejä, vaan
keskittyvät pääasiassa yleisempiin asioihin.
Tarkastajien puheenjohtajana on entinen
kansanedustaja Lauri Metsämäki (sd.).
Kertomuksessa puututaan myös ilmavoimien
lento-onnettomuuksiin, joissa perätään
vastuunkantajia.
Ilmavoimat on menettänyt 1990-luvulla seitsemän
lentokonetta, neljä ohjaajaa ja rahaa yli 100
miljoonaa markkaa. Onnettomuuden syy on
useimmiten ollut luonteeltaan tekninen.
Tarkastajien mielestä vahinkoja
tuottamuksellisesti aiheuttaneet henkilöt tulee
asettaa korvausvelvollisiksi.
Poliisin rahankeruu
epäilyttää tarkastajia
Poliisin harrasteyhdistysten rahankeruuseen ja
sponsorien hankintaan pitäisi
valtiontilintarkastajien mielestä suhtautua
poliisitoimessa "erittäin varoen".
Kanta on tiukempi kuin asiaa aiemmin
selvittäneen sisäministeriön työryhmän, jonka
mielestä kysymys on ollut tavanomaisista
menettelytavoista eikä rajoituksiin ollut aihetta.
Erilaisen sponsoroinnin laajentumiseen valtion
toiminnassa tarkastajat suosittavat muutoinkin
varauksellista linjaa, jotta kansalaisten luottamus
viranomaisten puolueettomuuteen ei vaarantuisi.
Laittomista potkuista
760 000 markan lasku
Metsäntutkimuslaitoksen johto saa tarkastajilta
moitteita huonosta henkilöstöpolitiikasta. Vuoden
1995 laittomista irtisanomisista on valtiolle tullut
tai tiedossa yhteensä lähes 760 000 markan
lasku.
Tarkastuskertomuksessa kyseenalaistetaan
metsästäjiltä valtiolle perittävät riistanhoito- ja
hirvivahinkomaksut, yhteensä noin 50 milj.
markkaa.
Valtiontilintarkastajat epäilevät, onko tämä
tiettävästi ainutlaatuinen järjestelmä
tarkoituksenmukainen ja oikeudenmukainen.
Kalastuksesta maksajia sen sijaan on tarkastajien
mielestä liian vähän. Vuonna 1998 heitä oli vain
puolet siitä, mikä oli tilanne 15 vuotta aiemmin.
Sillä välillä pilkkimisestä tuli jokamiehen oikeus ja
läänikohtaiset vieheluvat vähenivät, kun läänien
määrä supistui. Tarkastajien mielestä nämä eivät
yksin selitä viime vuosien maksutulojen
huomattavaa pudotusta.
STT-IA
3.12.1999
Politiikka -sivulle
|