Teleoperaattorit pyrkivät yhdistymään yli rajojen



Uusimpien tietojen mukaan amerikkalainen telejätti AT&T ja brittiläinen BT (British Telecommunications) pyrkivät Japanin markkinoille. Lisäksi AT&T ja NTT ryhtyvät yhteistyöhön yritysasiakkaiden verkkopalveluissa.


Japanin telekommunikaatiomarkkinat ovat maailman toiseksi suurimmat ja niiden vuotuiseksi liikevaihdoksi on laskettu 100 miljardia dollaria (560 mrd mk).

AT&T ja BT aikovat kumpikin hankkia 15 prosentin osuuden Japanin kolmanneksi suurimmasta kaukopuheluoperaattorista Japan Telecomista.

Deutsche Telekom ja Telecom Italia ilmoittivat yhdistymisestään viime viikolla. Saksalaisten lehtitietojen mukaan Deutsche Telekom on lisäksi hamuamassa itselleen brittiläistä One-2-One-matkapuhelinyhtiötä.

Teleoperaattoreita ja postia valvovan viraston päällikkö Klaus-Dieter Scheurle kuvaileekin alalla vallitsevaa menoa tyyliin: Syö tai tule syödyksi, jolloin fuusioiden taloudellinen välttämättömyys jää taka-alalle.

Esimerkiksi AT&T ja BT investoivat 220 miljardia jeniä (n. 11 mrd mk) Japan Telecomiin, johon liitetään myös niiden tytäryhtiöt.

AT&T on investoinut puolentoista vuoden aikana 138 miljardia dollaria (773 mrd mk) yritysostoihin ja tähyää nyt amerikkalaista kaapeli-tv-yhtiötä MediaOnea 58 miljardilla dollarilla (325 mrd mk).

Saksalaisten lehtitietojen mukaan Deutsche Telekom on tarjoamassa One-2-Onesta 31-33 miljardia D-markkaa (93-99 mrd mk).

AT&T ja NTT ryhtyvät yhteistyöhön yritysasiakkaiden verkkopalveluissa

Yhdysvaltain ja Japanin suurimmat puhelinyhtiöt AT&T ja NTT ilmoittivat tiistaina, että ne ovat solmineet yhteistyösopimuksen maailmalaajuisten verkkoratkaisujen tarjoamisesta yritysasiakkaille.

Japanilainen telejätti NTT (Nippon Telegraph and Telephone) on näin ensi kertaa astunut kansainvälisille markkinoille toisen suuren kumppanin kanssa.

Samalla AT&T vahvistaa asemiaan Japanissa ja saa lisää jalansijaa koko Aasiassa. NTT:lle yhteistyötarjous oli puolestaan houkutteleva, koska yhtiö pyrkii löytämään korvaavia ja tuottavia toimintoja entisten sijaan. Perinteisten puhelinpalvelujen osuus sen liikevaihdosta on supistunut samalla kun esimerkiksi elektroninen kaupankäynti kasvaa.

AT&T:n pääjohtaja C. Michael Armstrong kertoi Tokioon välitetyssä puhelinkonferensissa, että räätälöidyt palvelut ovat telekommunikaation yksi nopeimmin kasvavista aloista.

AT&T:n tiistaina New Yorkissa julkistaman osavuosituloksen mukaan yrityspalvelutoimintojen ripeä kasvu paransi koko yhtiön tulosta. NTT:n pääjohtaja Junichiro Miyazu puolestaan totesi lehdistötilaisuudessa Tokiossa, etteivät yritykset harkitse ristiinomistusta.

AT&T:n ja NTT:n välinen sopimus tuli julki vain pari päivää sen jälkeen, kun AT&T ja British Telecom olivat ilmoittaneet hankkivansa kolmanneksen Japanin kolmanneksi suurimmasta puhelinoperaattorista Japan Telecomista.

AT&T ja NTT ilmoittivat samalla, että ne aikovat jatkaa yritysten maailmanlaajuisen verkkopalvelujen hiomista. Kummankin yhtiön mielestä juuri verkkopalveluissa on odotettavissa paljon potentiaalista kasvua, koska yhä useammat yritykset ovat monikansallisia.

Tuorein sopimus mahdollistaa AT&T:lle tilaisuuden käyttää sen IBM:ltä ostamaa yritysten kansainvälistä verkkopalveluliiketoimintaa. Siihen kuuluvat sekä yritysten sisäisen verkon rakentaminen että ulkoiset Internet-yhteydet.

Yritysten sisäisten verkkojen rakentaminen räätälöidysti voi palvella satoja maailmanlaajuisesti toimivia yrityksiä ja Internet-yhteyksien kapasiteetti yltää yli miljoonaan käyttäjäliittymään.

Uusimman sopimuksen mukaan NTT jatkaa palvelujensa, mukaan lukien puhelinlinjojen tarjoamista Japanissa toimivalle IBM Global Networkille.

STT-IA
30.4.1999


TALOUS -SIVULLE