Lentoliikenteen millennium-ongelmaa korjattu pari vuotta

Suurten lentoyhtiöiden koneet liikennöivät normaalisti vuosituhannen vaihteessa



Ajatukset lentoturvallisuudesta vuosituhannen vaihtuessa liikkuvat monen matkaa suunnittelevan mielessä. Arveluttavana kysymyksenä on vuosiluvun 2000 aiheuttamat tietokoneongelmat ja niiden vaikutus lentoliikenteeseen. Suuret lentoyhtiöt ovat kuitenkin huolehtineet, että tietokoneet toimivat moitteettomasti vuosituhannen vaihtuessa.


Mahdollinen tietokoneongelma aiheutuu ohjelmointivirheestä, jossa vuosituhannen vaihtuessa tietokoneet päivittyvät väärin ja näyttävät vuotta 1900. Finnairin tiedotuspäällikön Usko Määtän mukaan korjaamaton päivittymisvirhe johtaisi lukuisiin ongelmiin lentoliikenteessä.

Monet lentoyhtiöt ovat jo parin vuoden ajan tehneet töitä vuosituhannenvaihdeongelman poistamiseksi. Eri maiden välistä projektia on vetänyt lentoyhtiöiden kansainvälinen järjestö IATA. Järjestö on selvittänyt esimerkiksi maailman lentoasemien ja lennonvarmistusjärjestelmien kelpoisuuden vuodenvaihteessa 2000.

- Millennium-tietokonevirheen poistamisessa on kysymys laajasta ongelmasta. Vian korjaamiseksi on tehty paljon yhteistyötä eri lentoyhtiöiden ja organisaatioiden välillä. Yhteensä kansainväliseen projektiin virheen korjaamiseksi on kulunut rahaa noin 2,3 miljardia dollaria, Usko Määttä kertoo.

Finnairin päivitystyöt lähes valmiit

Finnair alkoi korjata vuosituhannen vaihteen tietokoneongelmaa koneistaan kolme vuotta sitten. Usko Määtän mukaan Finnair on varmistanut, että koneet toimivat ongelmitta vuosituhannen vaihtuessa ja sen jälkeen.

- Lähtökohtanamme on lentoturvallisuudesta huolehtiminen. Tietokonejärjestelmien korjaustöistä oli kesäkuun loppuun mennessä tehty yli 98 prosenttia, Usko Määttä kertoo.

Finnairin ja muiden suurten lentoyhtiöiden tavoitteena on se, että kaikki vuosituhannen vaihteen lennot kulkevat suunnitelmien mukaan. Usko Määttä kuitenkin toteaa, että mahdollisten ongelmien ilmaantuessa lennot saattavat myöhästellä.

- Jos epäilystä ongelmista vuodenvaihteessa ilmaantuu, koneet myöhästyvät hieman. Epävarmassa tilanteessa koneet eivät nouse ilmaan, Määttä painottaa.

Muutamat pienet lentoyhtiöt ovat ilmoittaneet peruvansa vuosituhannen vaihteen lennot. Usko Määttä korostaa, että turvallisuuden toimimista epäilevät lentoyhtiöt eivät ota riskejä ja peruvat sen vuoksi lentonsa.

Helsinki-Vantaan lentokentälläkin liikennöivän, Puolan lentoyhtiö Lotin koneet eivät lennä vuosituhannen vaihteessa. Yhtiön toimitusjohtaja Slawomir Rosinska kertoi, etteivät lentojen peruutukset johdu tietokoneongelmista.

- Vuosituhannenvaihde sattuu viikonlopuksi, eikä lentoyhtiömme liikennöi muutenkaan lauantaisin koko talvena. Lentojen perumisen syynä on matkustajien vähäinen määrä uutena vuotena. Tietokoneongelmia yhtiöllämme ei ole, Rosinska vakuutti.

Ilmailulaitos varautunut ongelmiin

Myös Ilmailulaitos on varautunut mahdollisiin tietokoneongelmiin. Ilmailulaitoksen 250 tietojärjestelmän ja laitteen tutkimisessa löydettiin noin 80 korjattavaa kohtaa.

- Ilmailulaitos on tutkinut jo kahden vuoden ajan Suomen lennonvarmistuslaitteiden, kenttä- ja terminaalilaitteiden toimivuutta vuodenvaihteessa 2000. Lisäksi olemme käyneet läpi lähes kaikkien ohjelmien ongelmat, johtaja Erkki Pitkänen Ilmailulaitokselta luettelee.

Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskuksen piti saada uusi lennonvarmistusjärjestelmä käyttöön ennen vuodenvaihdetta. Käyttöönotto kuitenkin viivästyi, ja vuodenvaihteen yli toimitaan vanhalla järjestelmällä. Vanha ohjelma on sama, joka ongelmien vuoksi myöhästytti lentoja heinäkuussa.

- Vanhan lennonvarmistusohjelman päivitys tehdään vasta elokuussa, koska se alun perin piti korvata täysin uudella järjestelmällä. Tietokoneiden päivitys on kuitenkin nopeaa, joten ongelmia ei ilmaannu, Erkki Pitkänen sanoo.

Lennonvarmistusjärjestelmissä mahdollinen tietokoneongelma aiheuttaisi esimerkiksi tutkalaitteiden toimimattomuuden. Erkki Pitkänen kuitenkin sanoo, että erityisesti Helsinki-Vantaan lentokentän tutkajärjestelmän kunto on varmistettu vuodenvaihteeksi.

Tutkalaitteiden toimimattomuus ei olisi kuitenkaan vaaraksi lentoliikenteelle. Erkki Pitkänen kertoo, että mahdollisten ongelmien vuoksi on varauduttu myös menetelmälennonjohtoon. Siinä lennonjohto toimii ilman tutkia, lentosuunnitelmatietojen ja radioiden varassa.

- Aiomme kaiken varalta antaa menetelmälennonjohdon kertauskoulutusta lennonjohtajille. Menetelmälennonjohtoon siirtyminen aiheuttaisi vain myöhästymisiä lentoliikenteeseen, Erkki Pitkänen kertoo.

STT-IA
6.8.1999


AJASSA -SIVULLE