Esitys: NATO:n pääsihteeri EU-kokouksiin
Portugali antoi ehdotuksensa kriisinhallinnan yhteistyöstä
Läntisen puolustusliiton NATO:n pääsihteeri George Robertson voisi tuoreen esityksen mukaan osallistua EU-kokouksiin, joissa kosketellaan puolustus- ja turvallisuuspolitiikkaa.
Myös NATO:n
ja EU:n sotilasedustajat olisivat läsnä toistensa kokouksissa
Euroopan puolustuskykyä kehitettäessä.
Esitys sisältyy puheenjohtamaa Portugalin valmistelemaan
luonnokseen unionin kriisinhallinnasta ja yhteistyön
järjestämisestä NATO:n kanssa.
Paperi painottaa tiivistä
kanssakäymistä osapuolten välillä, mutta kriisitilanteissa EU:n
korostetaan vastaavan operaatioiden johtamisesta.
Esitys on virkamieslähteiden mukaan EU:n ulko- ja
turvallisuuspolitiikkaa johtavan Javier Solanan käsialaa.
NATO:n pääsihteeri voisi esityksen toteutuessa olla paikalla EU:n
ministeri- ja huippukokouksissa, joissa käsitellään
"merkityksellisiä" kysymyksiä.
Tämä koskisi myös epävirallisia
kokouksia. Vastaavasti Solana voisi olla läsnä NATO:n
kokouksissa.
Euroopan puolustusasioita kehitettäessä unionin ja NATO:n
sotilasesikuntien edustajat voisivat olla mukana
EU-kokouksissa. Samoin osapuolten sotilaskomiteoissa
toteutettaisiin ristiin edustus.
Kriisin sattuessa osapuolet jakaisivat tiedustelupalvelujensa
informaation ja tilannearviot. Tällöin ne myös kertoisivat
toisilleen sisäisistä päätelmistään.
Portugali jätti 20-sivuisen esityksensä viime torstaina
jäsenmaiden edustajista koostuvalle poliittiselle komitealle, joka
käsittelee asiaa ensi viikolla. NATO-yhteistyön toteutus on
nousemassa esille myös epävirallisessa puolustusministerien
kokouksessa kuluvan kuun lopulla Portugalissa.
Joulukuussa Helsingin huippukokouksessa sovittiin, että EU
varmistaa kriisinhallinnassa tarvittavan vuoropuhelun unionin
ulkopuolisten tahojen kanssa. Portugali velvoitettiin antamaan
ehdotukset käytännön järjestelyistä.
EU johtaisi operaatioita
NATO:n resursseja hyödyntävä operaatio toteutettaisiin
esityksen mukaan siten, että operaation johtaja saisi ohjeensa
EU:n poliittiselta turvallisuuskomitealta. Strategisesta johdosta
vastaava komitea olisi EU:n ministerineuvoston alaisuudessa.
EU:ssa katsotaan, että näin pitäisi menetellä yhtenäisen
komennon varmistamiseksi. Kriisinhallintaoperaation
lopettamisesta päättäisi niin ikään EU:n ministerineuvosto.
EU ja NATO tekisivät taustapaperin mukaan yhteistyötä varten
sopimuksen tietojen ja asiakirjojen vaihdosta. Tämä sisältäisi
myös tiedustelupalvelun.
Kriisinhallintaan liittyvä pysyvä yhteistyö 13
jäsenehdokasvaltion kanssa järjestettäisiin siten, että ne
olisivat EU-maiden mukana kaksi kertaa vuodessa turvallisuus-
ja puolustusasioita käsittelevän neuvoston kokouksessa.
Osallistujina olisivat ulko- ja puolustusministerit.
Jäsenmaat kokoontuisivat erikseen kuuden unionin ulkopuolisen
eurooppalaisen NATO-maan eli Islannin, Norjan, Puolan, Tshekin,
Turkin ja Unkarin kanssa niin ikään kahdesti vuodessa.
Esityksen mukaan NATO-maat sekä unionin jäsenehdokkaat
osallistuisivat operaatioihin valmistelu- ja toteutusvaiheissa. Ne
olisivat valmistelussa mukana "päätöksentekoa muotoiltaessa"
ja toteutusvaiheessa erikseen perustettavassa ad hoc
-komiteassa.
EU:n päätettyä operaatiosta komiteaan tulisivat maat, jotka
pystyisivät lähettämään kriisialueelle "merkittävän määrän
sotilasjoukkoja" ja tarvittavan logistiikan. NATO:n resursseja
käytettäessä myös puolustusliiton ulkopuolella olevat
jäsenehdokkaat voisivat olla mukana.
Perustettavalle poliittiselle turvallisuuskomitealle esitetään
laajaa ja suppeaa kokoonpanoa. Useammin kokoontuva
rajoitetumpi versio kattaa jäsenmaat ja EU:n ulkopuoliset
NATO-maat. Laajempaan osallistuisivat näiden lisäksi
jäsenehdokkaat.
STT-IA
9.2.2000
Politiikka -sivulle
|