Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kaupan myymäläverkosto harvenee ja sähköinen kaupankäynti kasvaa



Kaupan alkuvuoden myynnin kehitys on ollut odotettua parempi. Kaupan Keskusliiton myyntiselvitysten mukaan tukkukaupan myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 6,5 prosenttia ja vähittäiskaupan myynti 5,4 prosenttia.


Toimitusjohtaja Guy Wires arvioi optimismin lisääntyneen, mikä ennustaa seitsemättä peräkkäistä kasvuvuotta koko kaupalle. Kotitalouksien luottamus talouden kehitykseen on pysynyt eurooppalaisessa vertailussa korkeana, ja ostovoiman arvioidaan tänä vuonna kasvavan kolmisen prosenttia.

Tosin ostovoima on suuntautumassa yhä enemmän perinteisestä tavarakaupasta uusiin kulutusmuotoihin, kuten kännykkälaskuihin ja rahastosäästämiseen.

Wireksen mukaan työllisyystilanteessa ei ole näkyvissä merkittävää paranemista, vaan uusia työpaikkoja syntyy viimevuotista vähemmän, parhaimmillaan 8 000. Kaikkiaan kauppa työllistää tänä vuonna noin 285 000 henkilöä, jossa ovat mukana osa-aikaiset ja tilapäistyöpaikat.

Keskusliiton jäsenyritysten vuosimyynti on yhteensä yli 260 miljardia markkaa. Vähittäiskaupan myyntivolyymit ovat jo ylittäneet 1980-luvun huippuvuosien tason. Sen sijaan tukkukaupan arvioidaan saavuttavan lamaa edeltäneen myynnin vasta parin vuoden kuluttua.


Perinteinen kassa katoaa

Väestön muuttoliike kiihdyttää kaupan rakennemuutosta, mikä näkyy vähittäiskaupan yksikkökoon kasvuna. Päivittäistavarakauppojen määrä tulee parissa vuodessa painumaan alle 4 000:n.

Kaupan Keskusliiton puheenjohtaja, vuorineuvos Jere Lahti arvioi muuttoliikkeen kiihdyttävän suurten kansainvälisten kauppaketjujen tuloa Suomeen.

- Nehän ovat hyvin kiinnostuneita uusista kasvukeskuksista. Mutta nämä marketjätit ovat suuria, byrokraattisia ja jäykkiä, joten meidän keinomme tässä kilpailussa ovat nopeus ja joustavuus sekä kyky motivoida henkilöstö, Lahti totesi.

Ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin haetaan myös sähköisestä kaupankäynnistä, jota jo kokeillaan 10 pilottihankkeella eri puolilla maata.

- Uskon sähköisen kaupan tuloon kymmenen vuoden periodilla. Se on osa tietoyhteiskuntaan siirtymistä, ja näpyttelykulttuurihan meillä on jo tuttua, Lahti huomautti.

Uusi teknologia vie mennessään kaupan rutiinitehtäviä, jotka kuluttaja saa jatkossa hoitaa itse. Kun perinteinen kassa katoaa, Lahti ennakoi kaupan työpaikkojen muuttuvan haastellisimmiksi - myyjältä odotetaan laajaa osaamista ja tuotetietoa.


Kirjakaupan kasvu yllätti

Erikoistavarakaupan yllättäjä on ollut kirjakauppa, jonka myynti kasvoi alkuvuonna 8 prosenttia.

Sähköinen myynti on tällä hetkellä kirjojen kokonaismyynnistä noin pari prosenttia, mikä ei kuitenkaan ole jarruttanut myymälämyyntiä. Myyntiluvuissa näkyy erityisen selvästi muuttoliikkeen aiheuttama maan kahtiajako.

Myös rakennus- ja sisustustarvikealan kauppa on kehittynyt hyvin. Satamalakko haittasi autokaupan kasvua, mutta ala uskoo ostopatoutuman purkautuvan toukokuussa, ja vuositasolla saatetaan päästä 147 000 henkilöauton myyntiin.

Tekninen tukkukauppa kasvoi alkuvuonna yli 10 prosenttia, mihin on vaikuttanut raaka-aineiden hintojen nousu. Teräs- ja muu raaka-ainekauppa kasvoi eniten, mikä heijastaa metalliteollisuuden hyvää kysyntätilannetta.

Kaupan Keskusliittoon kuuluu 40 tukku- ja vähittäiskaupan toimialaa, jotka odottavat kasvun jatkuvan loppuvuonna. Vähittäiskaupalle autokauppa mukaan lukien kasvuksi ennustetaan 4.5 prosenttia. Tukkukaupan vastaava arvio on 5,5 prosenttia. Teknisen kaupan toimialat arvioivat yltävänsä 8 prosentin kasvuun.

STT-IA
12.5.2000


Talous -sivulle