Aika seuloo sankarit
Sankariksi ei synnytä. Sankariksi tullaan vain tekemällä urotekoja. Näin painotti urheilusankareita ja sankaritoimittajia tutkinut Kalle Virtapohja. Eri kulmista sankaruutta hahmottaneet alustajat tähdensivät kukin vuorollaan enemmän tekojen kuin ominaisuuksien merkitystä.
- Urho Kekkosen myllykirjeet voivat olla vähän kiusallista
luettavaa, mutta ne eivät merkitse mitään sen rinnalla, mitä
hän on saanut aikaan. Minulle hän on presidenttimme numero
yksi, tunnusti professori emeritus Pertti Hemanus.
Hemanuksen mukaan sankaruus on toisen maailmansodan
jälkeen haalistunut. Poliitikot ja virkamiehet eivät enää nouse
sankareiksi.
- Tosin Martti Ahtisaarella oli pieni jakso tällaista elämää vuosi
sitten, kun hän toimitti Milosevicille rauhansopimuksen ehdot.
Naiseudessaan ja läheisyydessään erilaisesta Tarja Halosesta
ei ole tehty sankaria ja aika näyttää, saadaanko hänestä
sellaista, Hemanus pohtii.
Urheilusankaruus pelkkää leikkiä
Ainoat sankarimme ovat talouselämän huipulle nousseet
yritysjohtajat, mutta heitäkin varjostaa mahdollisen
epäonnistumisen varjo. Urheilusankareita Hemanus ei kelpuuta
todellisiksi sankareiksi.
- Urheilu on kuitenkin pelkkää leikkiä, hän huomauttaa.
Jos sankari Virtapohjan mielestä tarvitsee myös karismaa, ei
häntä olisi olemassa ilman uroteoista kertovia toimittajia.
Karismaattisen urheilijan nimeäminen aikalaisten joukosta ei
olekaan helppoa. On vaikea erottaa, mikä osa vaikkapa Jari
Litmasen karismasta on mainetta, mammonaa tai median
luomaa.
Hemanuksen mielestä jokaisen sankarin kohtalona on olla
epätäydellinen. Hän viittaa Jari Ehrnroothin määritelmään
sankarista henkilönä, joka on päässyt lähimmäksi jotakin
saavuttamatonta.
- Kekkonen on muistutus siitä, mihin ihminen
epätäydellisyydessäänkin voi pystyä. Julkisena sankarina hän
on nyt välivaiheessa, mutta nousee vielä siistittynä ja aiempaa
vähemmillä ylisanoilla kuvattuna, Hemanus ennustaa.
Uhrivalmiudelle ei sosiaalista tilausta
Professori Juha Sihvolan mielestä sankaruuteen tarvitaan paitsi
poikkeukselliset kyvyt ja poikkeuksellisia suorituksia, myös
toimintaa yhteisön hyväksi. Sankarin on yllettävä velvollisuudet
ylittävään kiitettävyyteen, ja hänellä on oltava rohkeutta
uhmata vaaroja ja epäonnistumisia.
- Perinteinen sankaruuden ihanne ei sovellu nykyiseen
elämänmuotoomme, liberaaliin demokratiaan ja
markkinatalouteen. Ihmisarvon suhteen ei voi olla sankareita,
elleivät sitten kaikki, Sihvola katsoo.
Sotaisan sankaruuden ja uhrivalmiuden sosiaalinen tilaus on
hänestä romahtanut, eikä kansalaismielipide enää kestä
henkilökohtaisia uhrauksia. Ihanteidensa eteen uhrautuva
sankari on heikossa kurssissa.
- Che Guevaran kaltaisten romanttisten sankareidenkin
kannatus on hiipunut, kun monen hänen kaltaisensa taustalta
on paljastunut joko häikäilemättömyyttä tai hyväntahtoista,
hyödyllistä idiotiaa. Positiivisen työnsankarinkin taiteentutkijat
tulkitsisivat lähinnä tahattomaksi komiikaksi, Sihvola arvelee.
Arkielämästä uudet sankaruuden kentät
Markkinatalouden levittäydyttyä kaikille elämänalueille
tehokkuus on kävellyt moraalin yli. Nopeita voittoja haettaessa
suositaan lyhytjänteisiä haluja pitkäjänteisten pyrkimysten
sijaan.
- Siksi markkinatalous ei voi koskaan tuottaa korkeatasoista
tiedettä tai taidetta. Halujen demokratia ei suosi
pitkäjänteisyyttä tai itsekuria, vaan johtaa latteaan
massayhteiskuntaan, Sihvola varoittaa.
Markkinatalouteen parhaiten sopeutuvat yksilöt eivät Sihvolan
silmissä nouse sankareiksi, kuten eivät aikamme sisäiset
sankaritkaan.
- Sisäisen sankarin ominaisuudet muistuttavat perinteistä
sankaria, mutta sinänsä hyviä piirteitä arvostetaan vain
taloudellisen menestyksen osatekijöinä.
Tätä Juha Sihvola pitää sankaruuden alennusmyyntinä.
Kilpailuhenkisen suorittamisen, sotaisuuden ja uhrimielen sijasta
hän haluaakin nostaa esiin uusia arkielämän sankaruuden
kenttiä, kuten pienten lasten vanhemmat, opettajat ja
vanhusten hoitajat.
Hänelle sankareina näyttäytyvät myös
perinteisille miesten aloille ja johtotehtäviin hakeutuneet naiset
tai sosiaaliset sankarit, jotka rohkenevat asettua
syrjäytyneiden puolelle.
- Tämän ajan sankaruuteen tarvitaan klassisen hyvän elämän
piirteitä, kuten rohkeutta, rauhallisuutta, viisautta,
oikeudenmukaisuutta, anteliaisuutta, ja epäpaskantärkeyttä,
Juha Sihvola listaa.
Sankareista ja sankaruudesta keskusteltiin suomalaisuuskeskus
Finnican seminaarissa Jyväskylässä.
STT-IA
12.5.2000
Ajassa -sivulle
|