Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Tuontikala jyllää Suomen kalamarkkinoilla



Suomalaiset käyttävät enemmän rahaa tuontikalaan ja kalavalmisteisiin kuin kotimaan järvistä ja merestä nostettuihin eväkkäisiin.


Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen laskelmien mukaan kalamarkkinoiden vähittäisarvo Suomessa on noin kaksi miljardia markkaa, mistä ulkomailta tuodun kalan osuus on lähes 60 prosenttia.

Tuontikalan osuus on kasvanut kaksinkertaiseksi parissakymmenessä vuodessa, ja EU-jäsenyyden jälkeen etenkin tuoreen kalan tuonti on lisääntynyt huomattavasti.

Suomalaiset syövät kalaa vuosittain noin 15 kiloa per henki fileiksi muutettuna. Kalalajeittain tarkasteltuna markkinoiden tärkein kala on lohi, jonka osuus on yli kolmannes kokonaismarkkinoiden arvosta.

Silakan kysyntä on pitkällä aikavälillä laskenut, mutta silakka- ja silakkatuotteet ovat yhä kalamarkkinoiden toiseksi suurin ryhmä 16 prosentin osuudella markkinoiden vähittäisarvosta. Katkaravut, sei ja tonnikala ovat seuraavaksi suurimmat tuoteryhmät kukin seitsemän prosentin markkinaosuudella.


Norjalainen valtaa alaa kotimaiselta kirjolohelta

Viime vuosien aikana Norjasta tuotavan lohen määrä on noussut samaan aikaan kun kotimaisen kirjolohen tuotanto on supistunut. Viime vuonna lohta tuotiin naapurimaasta seitsemän miljoonaa kiloa.

- Tuonti on lisääntynyt, koska norjalaislohen saatavuus, laatu ja hintakilpailukyky ovat hyvät. Lisäksi kuluttajat yhä mieltävät sen hieman ylelliseksi tuotteeksi, arvioi tutkija Jari Setälä RKTL:stä.

Hän ennustaa, että tuontiluvut pysyvät jatkossakin korkealla, koska norjalaiset ovat viime vuosina lisänneet kasvatusmääriä.

Lohen tuonti Norjasta on syönyt kotimaisen kirjolohen kilpailukykyä niin, että sen tuotantoa supistettiin viime vuonna 15 miljoonasta kilosta 13 miljoonaan kiloon.

- Hinta on nyt noussut ja kirjolohesta on pulaa, koska tuontopäätösten vaikutukset näkyvät viiveellä markkinoilla, Setälä huomauttaa.


Kuluttajat haluavat ruodotonta ja helppoa

Kuluttajien kalamieltymykset suuntautuvat nykyään selvästi helposti valmistettaviin ja ruodottomiin kalalajeihin.

Silakan lisäksi myös perinteisten suomukalojen kuten lahnan, matikan ja hauen kysyntä on laskusuunnassa.
- Kuluttajat suosivat punalihaista kalaa, ja helppokäyttöisyys on tärkeä tekijä, Setälä kertoo.

Hän arvelee, että kotimaisten kalalajien kulutuksen lisääminen onnistuu parhaiten koko elinkeinon yhteisen laatustrategian avulla.
- Kulutuksen kasvu vaatii, että tuotekehitys ja tuotteiden erilaistaminen pysyy ajan tasalla, Setälä tiivistää.

FF-IA
12.5.2000


Ajassa -sivulle