Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Vastuuntuntoiset kuluttajat herkimpiä kohujutuille



Suomessa on hyvin omapiirteisiä kuluttajaryhmiä, joiden erilaiset luonteet heijastuvat suhtautumisessa ruokaan. Eri ryhmät reagoivat myös toisistaan poiketen ruoka-alan kohu-uutisiin.


Suomen Gallup Oy:n toimitusjohtaja Leila Lotti kertoo, että osa kuluttajista kuuluu niin sanottuun vastuuntuntoisten ryhmään, jossa ollaan erityisen kiinnostuneita terveellisyydestä ja huolestutaan herkästi ruokaan liittyvistä kohujutuista.

- Näitä ihmisiä pitäisi hieman paapoa, jotta he eivät ylireagoisi ja turhaan murehtisi kaikkia ruoka-alan uutisia, Lotti toteaa.

Vastuuntuntoiset kuluttajat ovat tavallaan koko ajan varuillaan ruuan kanssa. Kun he huolestuvat jostain seikasta, niin he ottavat siitä selvää ja keskustelevat mielellään muiden kanssa mieltään askarruttavista kysymyksistä.

- He vaihtavat nopeasti tutuksi tullutta merkkituotetta, jos siihen liittyy jokin riski, huomauttaa Lotti.


Vakiintuneet, kuluttajat ja kokeilijat

Vastuuntuntoisten lisäksi kuluttajat voidaan luokitella traditioita arvostaviin, kulutussuuntautuneisiin ja kokeilijoihin.

- Noin kolmasosa suomalaisista kuuluu traditionaalisten eli vakiintuneiden ryhmään. He arvostavat säännöllisiä ruoka-aikoja, perinteitä ja osaavat sekä haluavat tehdä kotiruokaa, Lotti luettelee.

Tässä ryhmässä ruokaan liittyviä kohu-uutisia ihmetellään ja paheksutaan tyyliin: ei ennen tälläista ollut. Tähän ryhmään kuuluu suhteellisen paljon vanhuksia, jotka eivät koe tarpeelliseksi muuttaa tottumuksiaan jonkin ruokaskandaalin jälkeenkään.

- Kulutussuuntautuneille ihmisille pika- ja valmisruokien nopeudella ja helppoudella on suuri merkitys, kertoo Lotti.

Useimmiten tässä ryhmässä on miehiä. Heille ruokien kohujutut ovat yleensä yksi ikävä ruoka-asia muiden joukossa, joka unohdetaan melko pian.

- Saattaa kuitenkin olla, että he vaihtavat totuttua merkkituotetta, jos siinä on yleisesti havaittu jokin ongelma, arvioi Lotti.

Kokeilijat ovat maassamme kasvava ryhmä.
- Tässä ryhmässä nuoret naiset ovat tien näyttäjinä, toteaa Lotti.

He tiedostavat ruokaan liittyvän uutisoinnin, mutta joko kiinnostuvat kohujutuista tai sitten eivät ja siirtyvät nopeasti seuraavaan juttuun.


Nyt arvostetaan nautintoja

Lotin mukaan suomalaiset ovat suuntaumassa traditionaalisista kuluttajista muutoshakuisiksi. Ruokaan liittyvissä asioissa tämä näkyy perusraaka-aineista valmistettavan perinteisen kotiruoan häviämisenä.

Tilalle tulevat nopeasti ja helposti valmistettavat uutuudet ja toisaalta kalliit ja erikoiset raaka-aineet, joista halutaan valmistaa kulinaarisia herkkuja ja nautiskella niitä hyvässä seurassa.

- Viime vuoden aikana suomalaisten asenteissa ja arvomaailmassa tapahtui huomattavin muutos viimeisimpään kahteenkymmeneen vuoteen, kertoo Lotti.

Hänen mukaan arvoissa eletään nyt aikaa, jossa kansa jakautuu monissa asioissa kahtia. Vahvistuneita trendejä ovat muun muassa nautiskelu, raha, hauskanpito ja kulutuksesta nauttiminen.

FF-IA
12.5.2000


Kotimaa -sivulle