Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuntaministeri Korhonen: Pormestarimallia voisi kokeilla



Pormestarimallin kokeilu voisi virkistää syksyn kunnallisvaaleja, arvelee alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen (vas.). Hänen mukaansa kunnat voisivat muutenkin ahkerammin kokeilla erilaisia hallintomalleja, joihin nykyinen kuntalaki antaa mahdollisuuden.


Korhonen ei sen sijaan lämpene kunta-asiantuntija Juha Talvitien kirjassaan esittämälle ajatukselle kuntalain kiireisestä muutoksesta.

Sen seurauksena jo ensi syksynä valittaisiin joka niemeen ja notkoon pormestarit suorilla vaaleilla. Lainsäädäntö riittää ihan hyvin, puuttuu vain toteuttajia, sanoo Korhonen.

Sen lisäksi pitäisi virittää keskustelua demokratian toimivuudesta ja jopa sen olemuksesta: kenellä on valta kunnissa ja miten sitä käytetään.

Korhonen antaa ymmärtää, että valtaa ja rahaa on siirretty kuntiin ja maakuntiin niin paljon, ettei voi muuta kuin hämmästellä, miksi eduskunnassakin jaksetaan syytellä valtiota lähes kaikesta.

- Kumminkin kuntatalous on valtion varassa 15-prosenttisesti valtionosuuksien kautta ja 85 prosenttia on sitten jotakin muuta. Kuntien valinnat siitä, mihin rahoja ohjataan, ovat politiikkaa puhtaimmillaan ja lähellä kansalaista.

Korhonen sanoo, että kunnanvaltuustoilta ei ole viety niitten valtaa pois, vaan ne ovat omilla päätöksillään luovuttaneet sitä. Hän kyseenalaistaa mm. nykyisen lautakuntajärjestelmän. Oli tyhmää supistaa lautakuntien määrä ja jäsenten määrää taloudellisista syistä. Lautakunnilla ei ole suurtakaan merkitystä kuntakokonaisuudelle, painottaa Korhonen.

- Tämä on ollut osasyynä sille, että hyvistä ehdokkaista on pulaa. Ennen vanhaan saatiin montakin kelpo ihmistä mukaan kunnallisvaaleihin, kun valtuuston ohella tähtäimessä oli lautakuntapaikka.


Pormestarille tietä antakaa

Korhoselle pormestarimalli on vain yksi varteenotettava kokeilu; toinen linja on vahvistuva seutukuntayhteistyö.
- Jossain vaiheessa pitää miettiä koko hallintomalli maakuntatasolla uusiksi. Silloin kannattaa katsoa, onko meillä noin 450 pormestaria vai olisiko joku seutukuntajohtaja sittenkin parempi.

Vaikka mikäpä voisi olla sen pahempi suomalaiselle kuin naapurikunnasta tuleva pormestari - saati sitten parin kunnan päässä majaileva seutukuntajohtaja, tuumailee Korhonen.

Pormestarimalli tulee Suomeen Keski-Euroopasta, jossa kuntien rooli on hiukan erilainen. Pormestarilla ei siellä ole niin laajaa vastuuta kunnan asioista kuin Suomessa.

Jos valta keskittyy kunnissa yhdelle henkilölle, mitä siitä miettivät kunnan muut poliittiset ryhmittymät ja mikä on silloin valtuuston rooli.

Vuoden alussa julkaistiin Suomen Gallupin selvitys kunnanjohtajien kannoista pormestari-asiassa. Enemmistö, eli 60 prosenttia, haluaa nykyisen mallin jatkuvan. 28 prosenttia toivoisi paluutta vanhaan malliin, jossa kunnanjohtaja toimisi myös kunnanhallituksen puheenjohtajana. Vain viisi prosenttia kannattaisi ns. pormestarimallia, jossa kunnanjohtaja valittaisiin vaaleilla määräajaksi.

Henkilöstöedustajat kannattavat 38 prosentin verran pormestarimallia. Silti nykyinen johtamismalli sai käytännössä liki saman kannatuksen, 37 prosenttia.

STT-IA
12.5.2000


Politiikka -sivulle