Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Luomu kasvattaa hiljakseen markkinaosuuttaan



Luomutuotteiden markkinaosuus on noussut hivenen, kertoo A.C. Nielsenin tekemä ScanTrack -tutkimus viimeisen vuoden ajalta.


Luomutuotteiden myynti kasvoi kaikissa tutkimuksessa tarkastellussa kuudessa tuoteryhmässä, mutta hurjimman kasvuprosentin saavutti luomupasta, jonka myynti nousi yli kolminkertaiseksi. Finfood LUOMUN toiminnanjohtajan Marja-Riitta Kottilan mukaan luomumyynnin kasvu on seurausta valikoiman lisääntymisestä.

Suurin markkinaosuus eri luomutuotteista on tällä hetkellä luomuhiutaleilla, joiden osuus on kuusi prosenttia tuoteryhmän kokonaismyynnin arvosta.
- Yli viiden prosentiin markkinaosuus kertoo, että hiutaleissa luomu alkaa tosiaan olla jo arkipäivää, Kottila iloitsee.

Luomujauhojen markkinaosuus arvon perusteella on 2,6 prosenttia, ja luomuleivän sekä -pastan 1,5 prosenttia. Luomumaidon ja -jogurtin markkinaosuudet jäävät yhä alle yhden prosentin.

Finfood LUOMUN tilaamaan selvitykseen valittiin tuoreet leivät, jauhot, hiutaleet, pastat, maidot ja jogurtit, koska niiden tuoteryhmissä on jo jonkin verran valikoimaa myös luomuvaihtoehtoina.

Hedelmien ja vihannesten myyntiä ei ScanTrack -menetelmällä voi tutkia, joten ne jäivät pois tutkimuksesta. Luomutuotteiden kokonaismarkkinaosuutta ei Kottila uskaltaudu arvailemaan.


Luomulihan saatavuus yhä heikko

Luomulihan ja -lihavalmisteiden saatavuus on edelleen nihkeää, mutta luomumaitoa ja -viljatuotteita on jo melko hyvin tarjolla.

Kottila toteaa, että jalostettujen elintarvikkeiden osalta hankaluuksia aiheuttaa raaka-aineiden moninaisuus.

- Mitä enemmän raaka-aineita tuotteeseen tarvitaan, sitä suurempi on riski, että jotain tiettyä raaka-ainetta ei ole saatavilla luomuna lainkaan tai että sen hinta nousee korkealle. Esimerkisi luomumausteet saattavat nostaa tuotteen hintaa, hän sanoo.

Kuluttajien mielikuvat luomusta ovat yhä varsin myönteisiä. Sedecon Consultingin laatiman luomubarometrin mukaan kaksi kolmasosaa kuluttajista on valmis lisäämään luomutuotteiden käyttöä ainakin jossain määrin.

Parannusta kaivataan eniten markkinointiin, valikoimaan ja tietysti hintaan. Kaupalta kuluttajat toivovat yhä, että luomu olisi esillä nykyistä paremmin.

Kottila kertoo, että myös luomun tuotantoketjun puolella asenteet luomua kohtaan ovat selvästi aiempaa myönteisemmät. Markkinointia kuitenkin kaivataan tälläkin puolella nykyistä enemmän.

- Eniten epäillään luomun kannattavuutta, jonka suhteen mielikuva on huonompi kuin mitä kannattavuus tosiasiassa on, Kottila selvittää.

Kriittisimmin asiaan suhtautuvat ne viljelijät, jatkojalostajat ja kauppiaat, joilla ei ole omakohtaisia kokemuksia luomusta. Kottila uskoo, että koko ketjun yhteistyö voisi olla avain myös parempaan kannattavuuteen.

FF-IA
12.5.2000


Ajassa -sivulle