Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Opettaisiko Boxmanin konkurssi verkkokauppiaita?



Boxmanin konkurssi tuo toivottavasti tolkkua verkkokauppoihin. Asiakkaat eivät tarvitse verkkoon yhtään uutta kauppiasta, joka tarjoaa tavanomaista tavaraa tavanomaisilla hinnoilla, mutta viikkokausien toimitusajalla.


Levykauppa Boxman.comin hallitus ilmoitti keskiviikkona, että yhtiö asetetaan vapaaehtoiseen selvitystilaan. Konkurssiin päädyttiin kun viimeisenä oljenkortena markkinoille tarjottu runsaan kolmensadan markan osakeanti ei kiinnostanut sijoittajia.

Jälkiviisaasti voi kysyä miten se olisikaan kiinnostanut, sillä vuonna 1998 ankaralla markkinoinnilla aloittaneen yhtiön myynti oli viime vuonna sata miljoonaa markkaa. Tästä huolimatta viime talvena yhtiön markkina-arvoksi laskettiin 2,1 miljardia kruunua.

Kun yhtiön markkina-arvo kesällä oli laskenut 85 miljoonaan kruunuun, niin voi sanoa sijoittajien menettäneen uskonsa yritykseen.

Ilmeisesti IT-alan alamäen myötä jotkut alkoivat huikeiden odotusten ohella miettiä myös yhtiön kannattavuutta. Boxman teki nimittäin alkuvuonna 83 miljoonan kruunun liikevaihdolla 340 miljoonan kruunun tappiot.


Verkkokauppa ei räjähtänytkään

Verkkokaupan räjähdystä on odotettu jo ainakin puolenkymmentä vuotta. Saksalaista verkkokauppaa koskenut TEKES:n raportti parin vuoden takaa siteerasi saksalaisia kasvuennusteita, joiden mukaan viimeistään tänä vuonna olisi pitänyt tapahtua huikea kasvupyrähdys. Reaalimaailmassa kehitys on ollut paljon, paljon, maltillisempaa.

Suomessa kehityksen hitaus näkyy siinä, että vanhat ja vakaat kauppiaat, jotka pari-kolme vuotta sitten varovasti empivät verkkokauppaan lähtemistä ovat samalla empimisen tiellä edelleen.

Näyttääkin siltä, että monet verkkoon varovasti suhtautuneet kauppiaat ovat kysyneet itseltään aivan oikeat kysymykset ja sitten jättäytyneet verkkokaupan ulkopuolelle. Moni verkkoon siirtynyt on taas unohtanut nuo kysymykset.

Eli mitä? Ensimmäinen ja tärkein on se onko asiakkaalla jokin erityinen syy hankkia kyseinen tuote juuri Internetin kautta.

Kun tätä kysymystä pohtii, niin on liian yksinkertaista kaataa verkkokauppojen konkurssit vain sijoittajien näköalattomuuden syliin. Kuluttajan näkökulmasta Boxmanin konkurssi ei ollut yllätys. Yllättävää oli vain se, että yritys sai räpistellä näinkin pitkään.


Vahvuudet puuttuivat

Verkkokaupan asiakkaan ostopäätöksen syynä on useimmiten hinta. Muita syitä ovat valikoima, kaupan saavutettavuus, ehkä jokin ainutlaatuinen palvelu.

Tuskin kuitenkaan mahdollisuus vertailla tuotteita, hypistellä niitä ja puhua niistä myyjän kanssa. Eikä varsinkaan nopea toimitus, niin nopea että tuotteen saisi ihan mukaansa.

Verkkokaupassa myynti perustuu "aineettomiin" varastoihin, eli tuotteet tulevat tukkuportaalta asiakastilausten mukaan. Näin valikoima on mahdollista kasvattaa perinteiseen levymyymälään nähden moninkertaiseksi. Ensimmäinen ja edelleen yksi parhaista esimerkeistä on kirjakauppa Amazon.com.

Boxman ei ollut huono nimikkeiden laajuudessa. Siitä huolimatta tuotteiden esillepano, lähinnä uutuuslevyjä mrkkinoineet sivut viestittivät toista - ne jättivät mielikuvan harvoista nimikkeistä.

Boxman yritti läpilyöntiä hintakilpailulla, mutta uutuuslevyjen hinnasta kilpailevat jo muutkin. Kun päälle pannaan postimaksu, niin hintaetu kuivui kokoon.

Päälle päätteeksi ostajaa rangaistiin kohtuuttomilla toimitusajoilla. Levytoimitukset suomalaiselta Boxmanilta kestivät vielä viime vuonna, yrityksen läpilyöntivaiheessa kaksi, kolme, jopa neljäkin viikkoa.

Ei kukaan terveellä kärsimättömyydellä varustettu odota Suomesta sellaista toimitusta, kun Amerikan maaltakin saa etanapostissa nopeammin tavaraa.

Jos verkkokauppa tarjoaa samaa kuin muut, samalla hinnalla kuin muut, niin ihmetellä sopii masokistisia asiakkaita, jotka ovat valmiit viikkotolkulla odottamaan tilaustaan. Moni osti Boxmanilta varmaankin vain kaksi kertaa: ensimmäisen ja viimeisen.

Verkkokauppa ei enää aikoihin ole ollut kiinnostavaa pelkän välineen vuoksi. Asiakkaat ovat tienneet tämän jo kauan. Ehkä kauppiaatkin vihdoin oppivat.

PETE PAKARINEN
13.10.2000


Talous -sivulle