Opettaisiko Boxmanin konkurssi verkkokauppiaita?
Boxmanin konkurssi tuo toivottavasti tolkkua verkkokauppoihin. Asiakkaat eivät tarvitse verkkoon yhtään uutta kauppiasta, joka tarjoaa tavanomaista tavaraa tavanomaisilla hinnoilla, mutta viikkokausien toimitusajalla.
Levykauppa Boxman.comin hallitus ilmoitti keskiviikkona, että yhtiö
asetetaan vapaaehtoiseen selvitystilaan. Konkurssiin päädyttiin kun
viimeisenä oljenkortena markkinoille tarjottu runsaan kolmensadan markan
osakeanti ei kiinnostanut sijoittajia.
Jälkiviisaasti voi kysyä miten se olisikaan kiinnostanut, sillä vuonna 1998
ankaralla markkinoinnilla aloittaneen yhtiön myynti oli viime vuonna sata
miljoonaa markkaa. Tästä huolimatta viime talvena yhtiön markkina-arvoksi
laskettiin 2,1 miljardia kruunua.
Kun yhtiön markkina-arvo kesällä oli laskenut 85 miljoonaan kruunuun, niin
voi sanoa sijoittajien menettäneen uskonsa yritykseen.
Ilmeisesti IT-alan alamäen myötä jotkut alkoivat huikeiden odotusten ohella
miettiä myös yhtiön kannattavuutta. Boxman teki nimittäin alkuvuonna 83
miljoonan kruunun liikevaihdolla 340 miljoonan kruunun tappiot.
Verkkokauppa ei räjähtänytkään
Verkkokaupan räjähdystä on odotettu jo ainakin puolenkymmentä vuotta.
Saksalaista verkkokauppaa koskenut TEKES:n raportti parin vuoden takaa
siteerasi saksalaisia kasvuennusteita, joiden mukaan viimeistään tänä
vuonna olisi pitänyt tapahtua huikea kasvupyrähdys. Reaalimaailmassa
kehitys on ollut paljon, paljon, maltillisempaa.
Suomessa kehityksen hitaus näkyy siinä, että vanhat ja vakaat kauppiaat,
jotka pari-kolme vuotta sitten varovasti empivät verkkokauppaan lähtemistä
ovat samalla empimisen tiellä edelleen.
Näyttääkin siltä, että monet verkkoon varovasti suhtautuneet kauppiaat ovat
kysyneet itseltään aivan oikeat kysymykset ja sitten jättäytyneet
verkkokaupan ulkopuolelle. Moni verkkoon siirtynyt on taas unohtanut nuo
kysymykset.
Eli mitä? Ensimmäinen ja tärkein on se onko asiakkaalla jokin erityinen syy
hankkia kyseinen tuote juuri Internetin kautta.
Kun tätä kysymystä pohtii, niin on liian yksinkertaista kaataa
verkkokauppojen konkurssit vain sijoittajien näköalattomuuden syliin.
Kuluttajan näkökulmasta Boxmanin konkurssi ei ollut yllätys. Yllättävää oli
vain se, että yritys sai räpistellä näinkin pitkään.
Vahvuudet puuttuivat
Verkkokaupan asiakkaan ostopäätöksen syynä on useimmiten hinta. Muita syitä
ovat valikoima, kaupan saavutettavuus, ehkä jokin ainutlaatuinen palvelu.
Tuskin kuitenkaan mahdollisuus vertailla tuotteita, hypistellä niitä ja
puhua niistä myyjän kanssa. Eikä varsinkaan nopea toimitus, niin nopea että
tuotteen saisi ihan mukaansa.
Verkkokaupassa myynti perustuu "aineettomiin" varastoihin, eli tuotteet
tulevat tukkuportaalta asiakastilausten mukaan. Näin valikoima on
mahdollista kasvattaa perinteiseen levymyymälään nähden moninkertaiseksi.
Ensimmäinen ja edelleen yksi parhaista esimerkeistä on kirjakauppa Amazon.com.
Boxman ei ollut huono nimikkeiden laajuudessa. Siitä huolimatta tuotteiden
esillepano, lähinnä uutuuslevyjä mrkkinoineet sivut viestittivät toista -
ne jättivät mielikuvan harvoista nimikkeistä.
Boxman yritti läpilyöntiä hintakilpailulla, mutta uutuuslevyjen hinnasta
kilpailevat jo muutkin. Kun päälle pannaan postimaksu, niin hintaetu kuivui
kokoon.
Päälle päätteeksi ostajaa rangaistiin kohtuuttomilla toimitusajoilla.
Levytoimitukset suomalaiselta Boxmanilta kestivät vielä viime vuonna,
yrityksen läpilyöntivaiheessa kaksi, kolme, jopa neljäkin viikkoa.
Ei kukaan terveellä kärsimättömyydellä varustettu odota Suomesta sellaista toimitusta,
kun Amerikan maaltakin saa etanapostissa nopeammin tavaraa.
Jos verkkokauppa tarjoaa samaa kuin muut, samalla hinnalla kuin muut, niin
ihmetellä sopii masokistisia asiakkaita, jotka ovat valmiit viikkotolkulla
odottamaan tilaustaan. Moni osti Boxmanilta varmaankin vain kaksi kertaa:
ensimmäisen ja viimeisen.
Verkkokauppa ei enää aikoihin ole ollut kiinnostavaa pelkän välineen
vuoksi. Asiakkaat ovat tienneet tämän jo kauan. Ehkä kauppiaatkin vihdoin
oppivat.
PETE PAKARINEN
13.10.2000
Talous -sivulle
|