Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomalaiset lehdenlukijoina maailman kärjessä



Suomalaiset ovat sanomalehdenlukijoina maailman kärjessä. Suomalaiset sanomalehdet tavoittavat 91 prosenttia aikuisväestöstä. Seuraavaksi tavoittavin sanomalehti on Ruotsissa, Sveitsissä, Norjassa ja Japanissa.


Maailman sanomalehtien liiton WAN:in raportti kertoo myös, että suomalaiset ovat sanomalehtien tilaajina ja irtonumeron ostajina väkilukuun suhteutettuina maailman kolmanneksi ahkerimpia norjalaisten ja japanilaisten jälkeen.

Suomalaiset naiset ja nuoret ovat sanomalehtien lukijoina ykkössijalla maailmassa. Seuraaviksi ahkerimmat naislukijat ovat Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Sveitsiläiset käyttävät sanomalehden lukemiseen eniten aikaa päivässä, keskimäärin 48 minuuttia. Suomalaiset ovat kakkosia 42 minuutillaan.


Levikki ja Internet

Maailmanlaajuisesti sanomalehtien levikki kasvoi viime vuonna. EU-maiden lehdistöä viime vuosina vaivannut lievä levikkialamäki on sekin raportin mukaan taittumassa.

Päivittäinen sanomalehtien levikki väheni edellisvuotisesta kuudessa EU:n 15 maasta: Kreikassa 5,5, Tanskassa 3,5, Ruotsissa 2,3, Saksassa 1,8, Hollannissa 0,9 ja Suomessa 0,5 prosenttia.

WAN:in pääjohtaja Timothy Balding esitteli tutkimusta järjestön äskeisessä kokouksessa Rio de Janeirossa. Hän muistutti, että sanomalehdet hyödyntävät myös Internetiä omilla kotisivuillaan. Lisäksi aktiiviset netissäkävijät ovat myös aktiivisia lehdenlukijoita.

Balding torjuikin Microsoftin johtajan Bill Gatesin parin vuoden takaisen arvelun siitä, että vuosi 2000 merkitsisi alkusoittoa sanoma- ja aikakauslehtien lopulle.

Maailman sanomalehtien mainostulot nousivat lähes 19 prosenttia edellisvuodesta, ja kasvun odotetaan jatkuvan myös lähivuosina.

Raportissa mukana olleista maista kaikkiaan 23 maan sanomalehdistön osuus ilmoitusmarkkinoista kasvoi viime vuonna, Suomi näiden mukana.

Suomen vahvuutta sanomalehtimaana kuvaa sekin, että se kuuluu niiden kahdeksan maan joukkoon, joissa lehdistöllä on yhä vähintään 50 prosentin mainosmarkkinaosuus.

STT-IKK
14.7.2000


Kotimaa -sivulle